I torsdags meddelade SL att färre tåg skulle köra på Saltsjöbanan under påsken på grund av vagnbrist.

– Vi gör det här för att undvika en sådan situation som i mars när vi hade väldigt många vagnar som hade slitage. För att kunna kolla vagnarna som inte är ute och kör vi bara med två vagnar under påsken när färre reser i stället för fyra eller sex vagnar i normala fall. Planen är att kunna återgå till full trafik när det är vardag igen, det vill säga på tisdag, sa Karolina Wichman, projektkommunikatör på SL.

Men redan på långfredagen ställdes all tågtrafik in. Bussar ersätter tågen. ”Vi hänvisar också till alternativa färdmedel”‚ skriver SL på sin hemsida.

– Nu känns det nästan som om jag ljög i torsdags. Vi fick ju problem med smörjbalansen i torsdags, vi fick ställa in mer och mer trafik och sedan i fredags går inga tåg överhuvudtaget. All trafik ersätts med buss på hela sträckan, säger Karolina Wichman.

Ingen prognos för när tågen kan gå

Under påskhelgen har det varit svårt att resa överhuvudtaget med kollektivtrafik från Saltsjöbaden och Fisksätra.

– Vi har haft problem att hitta bussförare till ersättningsbussarna. Vi hade ju planerat trafik med tågförare men behövt hitta bussförare. Det är inte självklart att tågförarna kan köra bussarna, det är ju olika typer av fordon, säger Karolina Wichman.

I mars ställde SL in all tågtrafik eftersom torra spår ledde till onormalt hjulslitage, 16 av 32 vagnar var utslagna – resten ville SL inte köra med. SL har fortfarande inte har fått bukt med de torra spåren.

– Vi har fortsatt en obalans i smörjningen men vi vet inte i dagsläget vad det beror på. Vi har ingen prognos för när tågen kan gå igen, säger Karolina Wichman.

Under tisdagen får pendlare först ta ersättningsbussar från Saltsjöbaden och Solsidan och sedan byta till andra ersättningsbussar i Saltsjö-Järla. I mars satte SL in direktbussar från Saltsjöbaden och Solsidan till Glasbruksgatan och Cityterminalen.

– När vi såg att problemet skulle vara kvar under en längre tid satte vi in direktbussar. Jag kan inte svara på om det blir så nu. Vi behöver gå ut med tydligare information under dagen så att resenärerna kan planera sitt resande. Nu får man gå in i trafikläget på SL.se och se hur ersättningstrafiken går, säger Karolina Wichman.

”Ett haveri”

Nackas kommunalråd Mats Gerdau (M) är upprörd.

– Det är ju ett haveri. Oerhört påfrestande för alla resenärer som behöver Saltsjöbanan för att komma till jobbet. Kollektivtrafiken måste vara pålitlig och enkel att resa med, men nu är det riktigt illa. 

Han tycker att SL måste sätta in direktbussar från Saltsjöbaden och Solsidan igen.

– Jag tycker att regionen omedelbart borde återgå till den trafik som var i januari, det vill säga busstrafik med direktbussar och som fungerade. Sen får de gå till botten med problemen på Saltsjöbanan och inte återstarta förrän de kan garantera pålitligheten.

Vad gör du och kommunen nu?

– Vi (kommunen) söker information från regionen om vad som hänt, hur planeringen ser ut framåt och hur både trafik och information kan förbättras. Det viktiga är dock vad de ansvariga i regionen, (trafikregionrådet) Anton Fendert (MP) och (investeringsregionrådet) Jens Sjöström (S), ska göra åt det. Så här kan det inte fortsätta. De måste kliva fram och ta ansvar nu och kan inte gömma sig bakom presskommunikatörer. 

Kräver svar från operatören

Trafikregionrådet Anton Fendert (MP) beklagar de återkommande problemen på Saltsjöbanan.

– Det här är en allvarlig situation, kollektivtrafiken till Fisksätra och Saltsjöbaden behöver fungera bättre och människor behöver kunna lita på att SL kör den trafik som står i tidtabellen. 

Vad gör du för att resenärer från Saltsjöbaden och Fisksätra ska kunna resa på ett bra sätt med kollektivtrafiken?

– Här och nu behöver vi få till fungerande ersättningstrafik så att människor kan resa trots att tågen står stilla. Men jag har också varit tydlig mot trafikförvaltningen att detta inte kan hända igen – situationen i mars var illa nog. Vi har kallat till oss vd:n för operatören AB Stockholms spårvägar, det är de som kör tågen och som ansvarar för att underhålla spåren. De behöver redovisa vad som gått fel, hur de löser detta och säkerställer att det inte händer igen.

I mars sattes direktbussar in från Saltsjöbaden och Fisksätra. Kommer det att göras nu också?

– Det körs redan i dag direktbussar i morgonrusningen, planen är att sätta in direktbussar även under eftermiddagen. 

Kör tomma tåg

SL meddelar på tisdagen att tågen med all sannolikhet inte kommer att köra den här veckan.

– Det finns förhoppning om att kunna få igång tågtrafiken till nästa vecka. Men det går förstås inte att säga helt säkert förrän orsaksanalysen är klar, säger Elin Lindström, presskommunikatör på SL.

Trots stoppet kommer tomma tåg att köra på Saltsjöbanan.

– Det beror på att vi fortsätter att provköra tåg, bland annat som del av spårunderhållet, säger Elin Lindström.