I oktober förra året stod det klart att breddningen av Nockebybron inte skulle vara klar förrän tidigast 2030. Samtidigt startade en utredning som skulle undersöka om det vore möjligt att med signaler och bommar reglera så att det blir två körfält till stan på morgonen och två körfält ut till öarna på kvällen.
Om det var möjligt var planen att det skulle bli aktuellt redan nu till sommaren.
Inte klart
Men så blir det inte, för utredningen är ännu inte klar.
"Vi har hittills fått delar av rapporten, om det är möjligt att bygga ett reversibelt kollektivtrafikkörfält på bron. Men analysdelen kvarstår, alltså om kostnad och konsekvenser", skriver Daniel Cannervik, kommunikatör på Trafikverket, i ett mejl till Mitt i Mälarö.
Daniel Cannervik, kommunikatör på Trafikverket
Trafikverket
För att få ett så detaljerat och säkert resultat som möjligt kommer nu en simulering genomföras.
"Den analysen kommer att dröja något och det är osäkert om vi kommer att ha någon information innan sommaren", skriver Daniel Cannervik.
Efter analysen kommit in ska styrgruppen fatta beslutet om ett reversibelt körfält ska införas.