Vänsterpartiet har länge förespråkat att SL ska ta över delar av kollektivtrafiken i egen regi. Efter maktskiftet i valet 2022 har V satt press på regionstyret att utreda vad detta skulle innebära i praktiken.

Svaret har nu kommit från trafikförvaltningen. Om man räknar in de IT-investeringar som SL behöver göra blir det en fördyring med 20-30 procent jämfört med en vanlig bussupphandling. Om man räknar bort uppstartskostnaderna stannar merkostnaden på 10-20 procent.

 Anna Sehlin (V), trafikpolitiker i Region Stockholm

Anna Sehlin (V), trafikpolitiker i Region Stockholm

Anna Drvnik

– Att det blir dyrare beror främst på att personalen får bättre villkor, kanske högre löner och mer luft i schemat. Och det kan det vara värt. Arbetsvillkoren blir inte bra i upphandlad verksamhet, säger Anna Sehlin, trafikpolitisk talesperson för Vänsterpartiet.

Trots fördyringen vill hon att SL nu går vidare och tar tillbaka busstrafiken i egen regi inom de två avtalsområden som har utvärderats – Sigtuna –Upplands Väsby och Ekerö/Mälaröarna – när dagens bussavtal går ut i juni 2029.

Bussarna på Ekerö hör till de som Vänsterpartiet vill ta tillbaka i egen regi.

Bussarna på Ekerö hör till de som Vänsterpartiet vill ta tillbaka i egen regi.

Malin Lövkvist

– Det är de enda avtal som är kvar att upphandla. Och det vore rimligt för att kunna jämföra med den övriga, upphandlade busstrafiken, säger Anna Sehlin.

En annan fördel, förutom den personalpolitiska, är att det blir lättare att göra förändringar i trafikutbudet som faktiskt återspeglar resenärernas behov.

– När man senast drog in busslinjer styrdes det till stor del av vad som var möjligt utifrån hur avtalen var konstruerade. Det gjorde att direktbusslinjer från Botkyrka lades ner trots att de gick fullsatta. Med egen regi är det lättare att vara flexibel och ligga nära resenärerna, säger Anna Sehlin.