– Jag har bott i Bromsten i 10 år och aldrig någonsin märkt så mycket potthål i Spånga som nu, säger Reza.
Det var på lördagskvällen den 27 januari som Reza körde ner i ett potthål på bron som leder Bromstensvägen över till länsväg 279 och Rissneleden. Han blev stående i mörkret med sin punktering.
"Blev bara större och djupare"
Mitt i träffar honom efter händelsen på viadukten, intill oss på vägrenen ligger två fälgar. Groparna på bron har precis lagats tillfälligt.
– Det var kolmörkt ute, och omöjligt att se gropen. Vad jag förstått fanns groparna i veckor innan de åtgärdades. De utgör ju en betydande fara och har bara växt, säger Reza som senare samma dag ska ta in bilen till verkstad.
Skador på bron som leder över Bromstensvägen till Sundbyberg innan staden gjorde en tillfällig lagning.
Privat
– Jag behöver bilen i vardagen, det är skitjobbigt.
Kraftig ökning av klagomål
Reza är inte ensam i Stockholm om att ha kört ner i ett potthål i vinter.
Totalt 920 klagomål har kommit in till trafikkontoret under perioden 1 december 2023-31 januari 2024 på potthål, visar siffror från trafikkontoret. Det innebär en ökning av klagomål med över 160 procent. Närmare 73 procent av dem rör ytterstaden.
Bron som leder över Bromstensvägen till Sundbyberg.
Privat
Reza anser att staden åtminstone borde sätta upp tillfälliga varningsskyltar.
– Fler broar och gator i Spånga har dåliga gator.
Han nämner bland annat Spångaviadukten, där skadorna är tydliga.
Däckfirmorna delar bilden
På Däckia Spånga instämmer Pedro Munoz i bilden.
– Vi har en mängd förstörda däck här inne på grund av potthålen. Vintern var tuff, då saltas det mycket och jag tror inte det är det bästa för vägarnas skick, säger Pedro Munoz.
På bron som kopplar samman Bromstensvägen med länsväg 279 och Rissneleden körde Reza Yazdi ner i ett potthål i mörkret och fick punktering.
Mikael Andersson
Marius Bizon på Arninge fälg & däckservice i Bromsten har också märkt av en ökning.
– Vi får in fler potthålsskador än i fjol, och folk ser inte groparna i mörkret. Det är bara att titta sig runt, gatorna ser väldigt dåliga ut på sina håll i Spånga.
Allt fler klagomål till Trafikverket
Enligt Svenska dagbladet har Trafikverket fått in 390 trafikskadeärenden i landet under december och januari, det är fyra gånger fler än vintern 2021–2022.
På Spångaviadukten finns flera potthål.
Mikael Andersson
Spångaviadukten.
Mikael Andersson
Den tidiga och mycket kalla vintern i Sverige tillsammans med de stora temperaturväxlingarna tros ha bidragit till potthålens framfart.
Reza Yazdi skickade genast in ett skadeanspråk till staden.
– De har sagt till mig att de har tre dagar på sig att åtgärda ett potthål efter att det anmälts. Staden menar att de fick kännedom om potthålet dagen innan jag körde ner i det.
Bild på Bromstensviadukten. Tina Thorsell, samhällspolitisk chef på branschorganisationen Transportföretagen, har sagt till Aftonbladet att den ökade tunga trafiken på de svenska vägarna är en förklaring till att potthålen ökar.
Mikael Andersson
Malinda Flodman, pressansvarig på trafikkontoret:
– Att det är en hel del potthål just nu beror på att det varit många temperaturväxlingar i vinter, men en del av ökningen beror sannolikt också på att antalet ärenden som kommer in via vår Tyck till-app ökar generellt.
Bara första veckan i februari fick trafikkontoret in ett tiotal ersättningskrav, på grund av potthålskador.
Malinda Flodman, pressansvarig på trafikkontoret.
Pekka Pääkkö
– För att man ska få ersättning krävs det att vi ska ha känt till potthålet, men inte åtgärdat under rimlig tid, säger Malinda Flodman.
Är det lätt att få ersättning?
– Vi för ingen statistik över hur många som får det, men de flesta får ingen ersättning.