Den 1 januari 2023 stängdes hela Saltsjöbanan av och ersattes med bussar. Dubbelspår och nya perronger i Fisksätra och Tattby, förstärkt el och ombyggnad av Danvikstullsbron behövde göras. Tågen skulle ha startat igen i våras men försenades. Nu meddelar SL att tågen börjar rulla på vissa sträckor igen den 15 december.
Det handlar om:
✔️ Linje 26 mellan Igelboda och Solsidan.
✔️ Linje 25 mellan Saltsjö-Järla och Saltsjöbaden.
På övriga sträckor gäller fortfarande ersättningsbussar.
Till Slussen 2028
Sedan 2016 har pendlare vant sig vid Henriksdal som tillfällig slutstation i väntan på att dubbelspår och ny station vid Slussen ska bli klara.
Nu blir sträckorna med tåg alltså än kortare och Saltsjö-Järla blir ny tillfällig slutstation.
”Stationerna Nacka, Sickla, Henriksdal och Slussen öppnar längre fram. Planen är att Saltsjöbanan ska gå hela vägen till Slussen år 2028”‚ skriver SL på sin hemsida.
”Klättra upp till Järlabron”
Tågen kommer att gå var tjugonde minut under större delen av dagarna och en gång i halvtimmen på kvällarna.
I Facebookgruppen Trafiknytt Nacka/Värmdö oroas flera läsare av att Saltsjö-Järlas station hittills inte har varit anpassad för människor med barnvagnar eller rullstolar.
– För att komma till Värmdövägen där bussarna går måste man klättra upp till Järlabron, gå över den och sedan klättra ner igen, skriver en person.
Men SL svarar att det numera finns en ramp vid stationens västra ände och ett bevakat övergångsställe för dem som har svårt att gå i trappor.
– Lösningen är dock inte planerad att behållas när trafiken öppnar västerut. Det finns inga beslut eller initiativ för att lösa tillgängligheten långsiktigt i Saltsjö-Järla i nuläget, skriver Sophie Gunnarsson, presskommunikatör hos SL.