Miljözon 3 skulle ha införts i city vid nyår. I denna zon skulle varken diesel-, bensinbilar eller laddhybrider ha fått köras. Men beslutet överklagades nyligen av fem företag till Länsstyrelsen, som valde att pausa införandet tills den rättsliga prövningen är klar.

Stockholms stad överklagade beslutet till Transportstyrelsen, men nu har myndigheten beslutat att stå fast vid Länsstyrelsens linje – och inte häva pausen.

Det innebär att den planerade miljözonen, som skulle ha trätt i kraft den 31 december 2024, nu skjuts upp på obestämd tid.

– Tyvärr är det ovanligt att Transportstyrelsen river upp den här typen av paus-beslut från Länsstyrelsen. Därför var beskedet väntat, även om det är frustrerande. Det här betyder att Transportstyrelsen godkänner att miljözonen försenas. Det är en förlust för alla som promenerar och cyklar i Stockholms city, säger Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd Stockholms stad.

MP: Lagen på vår sida

Enligt lagen har kommuner rätt att införa miljözoner för att förbättra luftkvaliteten i särskilt miljökänsliga områden. Stockholms stad anser att miljözonen i city uppfyller kriterierna.

– Det finns inga tvivel om att vi har lagen på vår sida. Vi har pekat ut ett område med dokumenterat hälsofarlig luft, där tiotusentals stockholmare rör sig varje dag. Så fort Länsstyrelsen ger grönt ljus kommer vi att meddela ett nytt startdatum. Ambitionen är att kunna öppna miljözonen under våren, säger Lars Strömgren.

Hård kritik

Moderaterna har kritiserat den planerade miljözonen och säger att beskedet är en seger.

– Beslutet om att snabbt och slarvigt införa världens hårdaste miljözon i city är skadligt, det skulle slå hårt mot trafiksituationen och det lokala näringslivet. Nu är det hög tid för Socialdemokraterna att träda fram i frågan. Lyssna in kritiken, häv det här beslutet, och sluta behandla trafikfrågorna som en ideologisk lekstuga, säger Dennis Wedin (M) oppositionsborgarråd.

Fler nyheter från ditt område – prenumerera på Mitt i:s nyhetsbrev Kvarteret!

Även Kristdemokraterna välkomnar Transportstyrelsens beslut.

– Nu måste Socialdemokraterna vakna och dra i handbromsen för Miljöpartiets experimentverkstad, säger gruppledaren Nike Örbrink (KD).