”Tänker du på rumpor dagarna i ända?” och ”ser du tuttar vart du än tittar?”.

Så stod det på Akademiklinikens reklamaffischer i tunnelbanan i vintras.

Många rasade mot kampanjen och Reklamombudsmannen fick in 131 anmälningar. Nu kommer domen.

”Reklamombudsmannens opinionsnämnd finner att reklamen är utformad utan vederbörlig känsla för socialt och yrkesmässigt ansvar. Den strider därmed mot artikel 1 i Internationella Handelskammarens regler för reklam och marknadskommunikation”, skriver stiftelsen i sitt beslut.

Nämnden: Ingen känsla för ansvar

Nämnden anser att reklamen ger intryck av att skönhetsingrepp är något som kan göras lättvindigt av var och en som inte är nöjd med sitt utseende och att reklam­en bagatelli­serar beslutet att låta göra en operation.

Det förstärks ytterligare av upp­maningen ”…gå från tanke till Akademikliniken”, som det stod på affischerna.

Reklamens placering – i rulltrappor i tunnelbanan – gör att den är svår att undvika för alla åldrar.

”Nämnden finner mot den bak­grund­en att reklamen är ut­form­ad utan ved­er­börlig känsla för socialt och yrkes­mässigt ansvar och den strid­er därmed mot artikel 1 andra stycket i ICC:s marknadsförings­kod”, skriver nämnden.

Kliniken har klandrats tidigare

Det är inte första gången Akademiklinken får kritik för sina reklamkampanjer. Även 2022 affischerade man i tunnelbanan och stötte på patrull. Då handlade det om en bild på en leende kvinna i tajta kläder med budskapet: ”Var stolt över det du fått. Eller bli”.

Reklamombudsmannen konstaterade att budskapet sannolikt uppfattas som att ett plastikkirurgiskt in­grepp är ett enkelt sätt att känna stolthet över sin kropp, och att marknadsföringen inte var tillräckligt försiktig. Även här stred reklamen mot artikel 1 andra stycket i ICC:s regler”.