Det är inte längre ok för de två socialdemokratiska kommunalråden i Botkyrka att ta ut lön för sina uppdrag som politiska sekreterare jämte sina fasta arvoden som förtroendevalda politiker. Det menar Botkyrka kommun nu, trots att de förra veckan sa att det var i enlighet med ett otydligt reglemente. Det rapporterar SVT.

På ett år kunde det röra sig om en kvarts miljon kronor i extra lön vardera för de två S-kommunalråden för jobbet som politiska sekreterare.

Beslutet att godkänna socialdemokraternas extralöner togs av kanslichefen på kommunen. Men det var inte hans beslut att ta, menar kommunens presschef Lennart Agén.

– Det är kommunfullmäktiges ordförande som har tolkningsföreträde om det finns otydligheter i reglementet. Det innebär att vi inte har rätt att ta ett beslut här utan det ska hänskjutas till honom, säger han.

Kf-ordförande har tolkningsföreträde

Men Marcus Ekman (OS), kommunfullmäktiges ordförande i Botkyrka, tycker inte att reglementet är otydligt.

– Det står tydligt att man inte får använda politiska sekreterarresurser för att förstärka fasta arvoden.

Samtidigt konstaterar han att det aldrig betalats ut några skattemedel på felaktiga grunder, utan att pengarna som använts som politiska sekreterarlöner till de två S-politikerna har partiet all rätt till.

– Problemet är att de gjort en felaktig fördelning och att det hamnat hos fel personer. Vi måste påminna oss om vad en politisk sekreterare faktiskt gör, och det är att serva den politiska organisationen. Då kan man inte vara kommunalråd som ska ta emot service och vara politisk sekreterare samtidigt. Det är som att en lärare skulle vara sin egen lärarassistent.

Marcus Ekman (OS), kommunfullmäktiges ordförande i Botkyrka, tycker inte att reglementet kring politikerlöner är otydlig.

Marcus Ekman (OS), kommunfullmäktiges ordförande i Botkyrka, tycker inte att reglementet kring politikerlöner är otydlig.

Angie Gray

Men så enkelt tolkat är det inte enligt Erik Wångmar, lektor i statsvetenskap vid Linnéuniversitetet. Han menar att det inte ligger något konstigt i att använda politiska sekreterarresurser på politiker så länge de inte är heltidsarvoderade.

– Det är inget formellt regelbrott. Det är nog snarare en diskussion om etik och moral. Man kan fråga sig hur informerade de andra partimedlemmarna var när beslutet togs att göra på det här sättet, säger han.

S: Ministerstyre utan dess like

Emanuel Ksiazkiewicz (S), gruppledare för Socialdemokraterna i Botkyrka, och ett av dem som fått arvodet, står fast vid att allt har skett i enlighet med reglementet. Det här är snarare en fråga om ett ministerstyre, menar han.

– Tjänstemannaorganisationen har fattat ett beslut där de säger att det här är ett okej upplägg. Sedan har styret gått in och tuktat tjänstemannaorganisationen för att styret inte vill att oppositionen ska få göra så här. Det är enligt min syn ett ministerstyre utan dess like.

Emanuel Ksiazkiewicz (S), gruppledare för Socialdemokraterna i Botkyrka...

Emanuel Ksiazkiewicz (S), gruppledare för Socialdemokraterna i Botkyrka...

Sacharias Källdén

Han vänder sig samtidigt frågande till hur en kristdemokratisk politiker kan ta ut arvode från kommunen jämte sitt uppdrag i riksdagen, eller hur Marcus Ekman kan ta ut en politikerlön vid sidan om sitt uppdrag som chefsåklagare.

Men det slår Erik Wångmar ned på.

– Där är inte kommunen arbetsgivare. Man kan däremot fråga sig hur de ska hinna med alla uppdrag, och om det vore passande att gå ned i tid. Men en riksdagsledamot kan inte gå ned i tid, och det kanske inte lämpar sig att gå ned i tid om man har en chefsposition, säger han.

Nu ska Marcus Ekman samtala med samtliga partier i kommunfullmäktige om vad som gäller kring reglementet. Om de kommer överens om vad som gäller framåt så är det frid och fröjd. Men skulle det finnas meningsskiljaktigheter kan det bli aktuellt att göra om reglementet. Då är det en fråga som måste beslutas av hela kommunfullmäktige.

S förklaring efter extralönerna: "Äpplen och päron"

Två socialdemokratiska oppositionsråd i Botkyrka har fått kritik för att de även tog anställning som politiska sekreterare, med en lön på upp till 250 000 kronor vardera. Men det är helt i enlighet med kommunens regler, menar partiet.

Diskussionerna om politikerlöner i Botkyrka sträcker sig tillbaka till maktskiftet för snart ett år sedan. Då skar kommunfullmäktige ned lönen till oppositionsrådet i Socialdemokraterna med 55 procent. Det överklagades av S, men har ännu inte behandlats i domstol.

Frågan fick nytt liv tidigare i veckan när SVT berättade att två S-kommunalråd i opposition även tog ut arvode som politiska sekreterare jämte sina fasta arvoden som politiker. På ett år handlar det om upp till en kvarts miljon kronor vardera åt gruppledare Emanuel Ksiazkiewicz och partikamraten Yasemin Ergül för tjänsten som politisk sekreterare.

Men inget fel har begåtts, menar Emanuel Ksiazkiewicz.

– I hela den här diskussionen blandar man äpplen och päron. Det ena är en anställning i kommunen, och det andra är ett förtroendeuppdrag, säger han.

Ett vägval

När fullmäktige skar ned i oppositionstjänsterna stod S inför ett trevägsval, menar Emanuel Ksiazkiewicz. Det första alternativet var ett fullt arvoderat oppositionsråd med två politiska sekreterare, det andra alternativet att ha två halvtidsarvoderade kommunalråd och två politiska sekreterare eller det tredje som innebar två halvtidsarvoderade kommunalråd med politisk sekreteraransvar.

Valet föll på alternativ tre.

– Vi behövde hitta en modell där vi kunde fördela resurser mellan mig och Yasemin för att bättre representera Botkyrkaborna, våra väljare, i fullmäktige och nämnder. Vi har inte tillskansat oss mer pengar, säger han.

Godkänt av kommunen

Socialdemokraternas upplägg har godkänts av kommunens kanslichef Thomas Jansson, men han vill inte ställa upp på en intervju. I stället svarar kommunens presschef, Lennart Agén.

Han skriver att det är möjligt för en förtroendevald att också ha en anställning som politisk sekreterare – det är olika arbetsuppgifter. Men ett fast årsarvode för förtroendevalda får inte drygas ut med arvode som är avsedd för politisk sekreterare utan att arbetsuppgifterna som politisk sekreterare utförs.

– Formuleringen är inte tydlig och kan tolkas på olika sätt. Innan sommaren påbörjades ett arbete med att se över reglementet och tydliggöra skrivningar så att det inte ska råda några otydligheter. Det hoppas vi är klart någon gång under hösten, säger han.

De två S-politikerna menar att de fullföljt sina uppgifter som politiska sekreterare jämte sina förtroendeuppdrag.

Har aldrig handlat om att tillskansa sig mer pengar

Politisk sekreterare

Kommuner får anställda politiska sekreterare för att hjälpa politikerna i det politiska arbetet.

Arbetet kan bland annat innebära att samordna partiets kommunikation, genom kontakter med media, allmänhet och den egna partigruppen.

Antalet mandat ett parti har i kommunfullmäktige styr hur många politiska sekreterarresurser partiet får under mandatperioden. 3–5 mandat ger politisk sekreterarresurs på 50 procent, 6–11 mandat ger 100 procent resurs, 12–20 mandat ger 200 procent resurs och 21 mandat eller fler ger 300 procent resurs.

Källa: Riksdagen, Botkyrka kommun

Emanuel Ksiazkiewicz och Yasemin Ergül, båda S, är oppositionsråd samt kommunalråd i opposition i Botkyrka.

Emanuel Ksiazkiewicz och Yasemin Ergül, båda S, är oppositionsråd samt kommunalråd i opposition i Botkyrka.

Albin Tingstedt

S-toppens förklaring om extralönerna: ”Äpplen och päron”

Politikerna tog anställning som sekreterare ✔ ”Har aldrig handlat om att tillskansa sig mer pengar” ✔ Oklara regler