JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

TV-klipp och nyheter

Körledaren utsedd till Årets Upplands-Broare

Kommunfullmäktiges ordförande Anders Åkerlind (M) och Alvar Nilsson, årets Upplands-Broare 2024

Kommunfullmäktiges ordförande Anders Åkerlind (M) och Alvar Nilsson, årets Upplands-Broare 2024

Pressbild

20250327161703
20250327161700
2025-03-27
16:17

Efter över 50 år av körsång och musikaliskt engagemang hyllas nu Alvar Nilsson. Den passionerade körledaren, som startade sin första kör redan i gymnasiet, har tilldelats utmärkelsen Årets Upplands-Broare 2024.

Alvar Nilsson, en centralgestalt inom musikkulturen i kommunen, har utsetts till Årets Upplands-Broare 2024. Med sitt långvariga engagemang för körverksamhet har han format och inspirerat generationer av sångare. Priset delades ut vid kommunfullmäktiges möte den 26 mars.

I mer än 50 år har Alvar Nilsson varit en drivande kraft för körsången i kommunen. Sedan 1967 har han lett Capella Cantica och Ceciliakören, men hans passion för sång sträcker sig ännu längre tillbaka. Redan i gymnasiet i Karlstad startade han sin första kör, och musiken har fortsatt vara en central del av hans liv.

Lång bakgrund

Nilsson är utbildad lärare och kantor och har dessutom en dirigentexamen från musikkonservatoriet i Berlin.

Själva konsertögonblicket, som man skapar i nuet, är enormt starkt.

– Själva konsertögonblicket, som man skapar i nuet, är enormt starkt. Man längtar hela tiden efter det, säger Alvar Nilsson, i en kommentar.

Priset Årets Upplands-Broare delas ut årligen till personer som är goda förebilder och bidrar positivt till kommunen. Utmärkelsen inkluderar även ett konstverk från vårsalongen 2025 i Kungsängens konsthall, värt upp till 5 000 kronor.

Motiveringen

"I mer än 50 år har Alvar outtröttligt arbetat med att främja musikkultur i Upplands-Bro genom att leda körerna med passion och dedikation. Hans ledarskap har inte bara bidragit med en musikalisk rikedom utan också fått nya talanger att växa.

Alvars engagemang och kärlek till musiken har gjort ett bestående avtryck som kommer att leva vidare under många år framöver."

Källa: Upplands-Bro kommun

NiklasLoman
08-550 554 31

Senaste nyheterna

Två timmar kortare tar det för patienterna som remitteras till SöS-akuten att få vård. Verksamhetschefen Martin Nordberg vill sprida metoden.

Två timmar kortare tar det för patienterna som remitteras till SöS-akuten att få vård. Verksamhetschefen Martin Nordberg vill sprida metoden.

Petter Beckman

Enkla knepet: Så kapade SöS väntetiden på akuten med två timmar

Nyheter

Lyfter luren ✔ Akutläkaren: Vi är snabbare på bollen ✔ Ska spridas till fler

När Nina Näslund leder vattengympan är det fullt i bassängen.

När Nina Näslund leder vattengympan är det fullt i bassängen.

Angie Gray

Fullt ös när simhallen firar femtio år

Nyheter

Föreningar fixar gratis aktiviteter ✔ Vattengympan är het: ”Stannar uppe på natten och bokar” ✔ Sprängdes i luften i tv-såpa

André Rieu återvänder till Stockholm och han utlovar en extraordinär konsertupplevelse.

André Rieu återvänder till Stockholm och han utlovar en extraordinär konsertupplevelse.

Marcel van Hoorn

Hyllad violinist kommer till Stockholm: "Särskilt speciellt för mig"

Nyheter

André Rieu sätter huvudstaden i rörelse ✔ "Svenska publiken har alltid rört mitt hjärta"

Så kapades väntetiden på SöS-akuten med två timmar

Två timmar kortare tar det för patienterna som remitteras till SöS-akuten att få vård. Verksamhetschefen Martin Nordberg vill sprida metoden.

Två timmar kortare tar det för patienterna som remitteras till SöS-akuten att få vård. Verksamhetschefen Martin Nordberg vill sprida metoden.

Petter Beckman

20250330195346
20250328125552
2025-03-30
19:53

Läkarna lyfter luren – och sparar in två timmar. Ett nytt arbetssätt på SöS-akuten har förkortat väntetiden kraftigt för patienter som skickas dit från vårdcentraler och närakuter.

Ungefär var femte patient som hamnar på Södersjukhusets akutmottagning skickas dit på remiss från vårdcentraler och närakuter.

Fram till förra året skedde ingen kontakt i förväg mellan läkarna på de olika vårdenheterna.

Patienterna bara dök upp – vilket gjorde att det kunde ta timmar innan de fick röntgen, provtagning och andra undersökningar. En del skickades också dit i onödan och hade kunnat få hjälp på annat sätt.

Nu har nya rutiner införts, vilket lett till ordentligt kortade vistelsetider – både för de remitterade patienterna och för andra som ställer sig i kö för att få akutvård.

– Vi är snabbare på bollen, vilket gör att vi kan ge bättre vård, säger Martin Nordberg, läkare och verksamhetschef på SöS-akuten.

– Med snabbare genomströmning blir det färre patienter åt gången, vilket gör att vi kan ge dem bättre vård, säger Martin Nordberg.

– Med snabbare genomströmning blir det färre patienter åt gången, vilket gör att vi kan ge dem bättre vård, säger Martin Nordberg.

Petter Beckman

Sommaren 2024 startades ett pilotförsök som innebar att vårdcentralsläkaren först ringde ett kort telefonsamtal till en specialistläkare på SöS-akuten, som hjälpte till att bedöma vårdbehovet för patienten.

Kunde stå beredda

– Det ledde till att en del av patienterna inte behövde komma hit. Och de som kom till oss fick snabbare hjälp, eftersom vi kunde stå beredda med en färdig röntgenremiss till exempel, berättar Martin Nordberg.

Målet är att få ner vistelsetiden till fyra timmar. Dit är det ganska långt kvar idag.

Målet är att få ner vistelsetiden till fyra timmar. Dit är det ganska långt kvar idag.

Petter Beckman

Arbetsmetoden har nu gjorts till en del av ordinarie verksamhet på Södersjukhuset. Alla akutsjukhus i länet har också fått i uppdrag att utveckla ett liknande stöd till vårdcentralerna.

I snitt minskade vistelsetiden på SöS-akuten med två timmar för de remitterade patienterna under försökstiden. För alla patienter som sökte sig dit kortades tiden med en timme i genomsnitt. En del av det går att koppla till den nya telefonrutinen, menar Martin Nordberg.

Risken minskar

– Jag ser också framför mig att vi har en klart större effekt om ett år, säger han.

Läkarna på de 13 vårdcentaler och närakuter som deltog i försöket var också nöjda.

– Det som mest uppskattades var att de kunde stämma av sina bedömningar och bolla fall med en specialistläkare. Det har gjort att fler patienter får vård på rätt nivå och att risken att missa något allvarligt minskar, säger Martin Nordberg.

Väntetiderna på SöS-akuten

Regionens mål är att vistelsetiden på akutmottagningarna ska vara max 4 timmar som median. I dagsläget är den tiden på SöS-akuten 6:20 timmar.

Mellan 2023 och 2024 minskade vistelsetiden på SöS-akuten med i snitt en timme. För akutmottagningarna i regionen som helhet var minskningen 20 minuter.

Under samma period ökade andelen patienter på SöS-akuten som fick vård inom utsatt tid (4 timmar) från 28 procent till 33 procent.

Källa: Region Stockholm

PetterBeckman
08-550 550 77