Hela åtta olika motioner från Moderaterna om trafikhinder ska kommunfullmäktige besluta om under måndagen den 11 november.

Det är på Centralvägen, Dragonvägen, gång- och cykelbanan mellan Vikskolan och Södervikskolan, Nordanvägen/Stora vägen, Oxundavägen, Tunavägen, Paradisvägen samt Väsbyvägen partiet vill öka trafiksäkerheten.

– Det körs för fort och buskörning sker. Många Väsbybor har önskat farthinder på dessa sträckor i flera år, framförallt för barnens skull. Men utan gehör, säger oppositionsrådet Oskar Weinmar (M).

Stöds av SD, KD och C

Moderaterna har tagit rygg på medborgarna, menar han, och sedan fått stöd kring förslagen från SD, KD och C.

– Farthindren är inte vår egen goda idé, det här kommer från Väsbyborna, säger Oskar Weinmar.

Majoriteten är inte lika förtjusta i förslagen. Teknik-och fastighetsutskottet föreslog 4 november att kommunfullmäktige ska avslå samtliga åtta motioner.

– Sex av dessa vägar trafikeras av bussar och fem är primära utryckningsvägar för räddningstjänsten. Vi ser fysiska farthinder som olämpligt här, dessutom försvåras vinterväghållningen, säger utskottets ordförande Roland Storm (VB).

Det behövs fler av dessa i Upplands Väsby, menar oppositionen.

Det behövs fler av dessa i Upplands Väsby, menar oppositionen.

Mostphotos

Oskar Weinmar anser att det är överordnat busstrafiken att något görs åt fortkörningen.

– Ska man bara negligera Väsbybornas önskemål under flera års tid? Jag kan tycka att politikens uppgift är att lyssna in problemen från medborgarna.

Den genomsnittliga kostnaden för en hastighetsbegränsande åtgärd är 100 000–150 000 kronor, enligt kommunen.

– Det är väldigt beskedliga summor. Det finns flera sorters farthinder som inte påverkar utryckningsfordon. Jag har dock inga illusioner om att styret ändrar sig till kommunfullmäktige, säger Oskar Weinmar.

Är du besviken?

– Det är jag, men inte överraskad. Här har vi en möjlighet att göra Väsby tryggare längs vägarna, men det nuvarande styret slår ned på eller är lomhörda inför förslag som inte kommer från dem själva.

Roland Storm betonar att trafikkontoret bedömer farthinder som olämpliga på viktiga utryckningsvägar.

– Det är förvånande att dessa partier går emot rekommendationerna kan jag tycka, säger han.