185 nya bostäder, kontor och butiker. Sedan september i fjol har stockholmare, myndigheter och andra instanser fått tycka till om byggplanerna för Hagastadens tre nya kvarter mellan Norrbackagatan och Tomtebogatan.

Nu ska Stockholms stad ta ställning till allt, innan det ska ut på granskning vid årsskiftet.

– Från de privatpersoner som yttrade sig under samrådsperioden inkom framförallt synpunkter om exploateringsgraden, idrottsändamål, trafiksäkerhet och arkitektur, säger Martin Fierro Ramsjö, stadsplanerare vid stadsbyggnadskontoret.

Västra Hagastaden går ut på samråd 10 september 2024. Vy längs södra Hagaesplanaden mot Norrbackagatan.

Västra Hagastaden går ut på samråd 10 september 2024. Vy längs södra Hagaesplanaden mot Norrbackagatan.

Stockholms stad

Kompakt mur

Flera personer har bland annat önskat att det utöver KFUM:s stora idrottshall byggs en simhall. Förvaltningen menar dock att det räcker med den fullstora baskethallen och specialutrustade gymnastiksalen.

Kritik har lyfts mot hur mycket mark som bebyggs och att det blir för många kontor och för få bostäder. Dessutom menar många att det hela som en "kompakt mur mot Essingeleden". Staden anser däremot att husen blir som en vall mot bullret. Trafiksituationen gör det dessutom knepigt att bygga bostäder där.

Norra innerstadens stadsdelsnämnd och boende lyfter farhågan om att korsningen Karlbergsvägen-Norra stationsgatan och vägen vidare in i Solna via Tomtebodavägen riskerar att bli en smitväg som drar till sig mycket trafik. Men enligt staden är det i dag relativt lite trafik i området, och man tror inte att den kommer att öka särskilt mycket.

Kommunen behöver redovisa riskerna för större explosioner.

Västra Hagastaden går ut på samråd 10 september 2024.

Västra Hagastaden går ut på samråd 10 september 2024.

Stockholms stad

Explosiva ämnen

Länsstyrelsen påpekar att det är tillåtet att transportera upp till tusen kilo explosiva ämnen på E4/E20, men att staden bara räknat med explosioner på hundra kilo. "Kommunen behöver redovisa riskerna för större explosioner och vid behov reglera eventuella skyddsåtgärder", skriver länsstyrelsen.

Stadsdelen slänger i sin tur in ett önskemål om basketplan, boulebana och utegym i den nya parken.

Oppositionspolitikerna lyfter att Karlbergsvägen kan komma att få mer trafik, vilket vore sämre för de många förskolor och skolor som ligger längs gatan, medan de rödgröna efterlyser fler hyresrätter.

KFUM:s idrottshall får ny markanvisning

Basketarena med plats för tusentals åskådare, 10 000 timmar skolidrott, fik och gymnastik. KFUM Centrals:s idrottshall bollas runt mellan byggherrar och detaljplaner men rullar vidare.

Exploateringsnämnden har än en gång anvisat mark för idrotts- och kulturcentret och det nya kvarteret i Hagastaden. Efter tre år bestämde sig byggherren Serneke för att släppa hela projektet – men KFUM Central hittade en ny byggpartner och får behålla sin paxade plätt.

– Det blir jättebra. Anvisningen gick över till Vectura med villkoret att de bygger vårt idrottscenter, säger Charlotte Tham, ordförande och projektledare för KFUM Centrals idrotts- och kulturcenter.

– Det ska bli en hel basketarena med FIBA-standard så att man får ha internationella tävlingar. En fullstor gymnastikhall med hoppgrop och annat, och en multihall med bra akustik för kulturverksamheter som körer och yoga.

Den fullstora baskethallen ska rymma över 2 000 personer i publiken.

Den fullstora baskethallen ska rymma över 2 000 personer i publiken.

KFUM/White arkitekter

Bredvid ny tunnelbana

Över 2 000 personer ska få plats i publiken i baskethallen som blir "snäppet större och mycket modernare än Eriksdalshallen". Hela idrottsanläggningen räknas bli över 10 000 kvadratmeter och ska även innehålla gym, föreningslokaler, kafé och plats för framträdanden.

Västra Hagastaden är det sista området att bebyggas. Kvarter 37 ligger närmast Torsplan och förutom KFUM:s idrottshall skulle det bland annat bli en ny skola, kontor och hotell. Men enligt Vectura ser man över nya planer och siktar på fler arbetsplatser med inriktning mot "life science" i stället. Byggherren ligger också bakom Forskaren mittemot KI.

Idrottshallen ska byggas i korsningen mellan Norra stationsgatan och Norrbackagatan. Bredvid planeras stationen Hagastaden på tunnelbanans förlängda gröna linje.

Charlotte Tham, ordförande för KFUM Centrals idrotts- och kulturcenter. Hon har själv spelat basket i ungdomen och jobbar på bank. KFUM bedriver allt arbete ideellt på fritiden.

Charlotte Tham, ordförande för KFUM Centrals idrotts- och kulturcenter. Hon har själv spelat basket i ungdomen och jobbar på bank. KFUM bedriver allt arbete ideellt på fritiden.

KFUM/White arkitekter

Finns kall efter idrottshall

I dag har KFUM sitt kansli och två idrottshallar i en fastighet de äger på Rosengatan. De hoppas få plats med både den verksamheten och mycket av den idrott som hyr in sig i bland annat Gärdeshallen och Engelbrektshallen i dag, säger Charlotte Tham.

– Vår verksamhet har vuxit ur vårt hus och nu vill vi växa in i ett nytt. Vi är den äldsta basketföreningen som fortfarande är verksam och är verkligen glada över det här!

Staden beräknar att detaljplanen kan antas i mitten av 2026 och hela kvarteret börja byggas tidigast 2027.

– Det kommer nog inte bli klart förrän tidigast 2030. Men vi har hållit på sedan 2006, så på det sättet känns det ju som närmare nu än där vi började.

Charlotte Tham, ordförande KFUM Central. Illustrationsbilder White arkitekter för KFUM Idrottshall i Hagastaden, kvarter 37.

Charlotte Tham, ordförande KFUM Central. Illustrationsbilder White arkitekter för KFUM Idrottshall i Hagastaden, kvarter 37.

KFUM/White arkitekter

Det ska bli en hel basketarena med FIBA-standard

Den fullstora baskethallen ska rymma över 2 000 personer i publiken.

Den fullstora baskethallen ska rymma över 2 000 personer i publiken.

KFUM/White arkitekter

KFUM:s idrottshall blir av men troligen inte skolan

Ny byggherre och markanvisning

Vägen har blivit laglöst land: ”Världens mest bortglömda hörn”

I flera år har Lena Ljungdahl promenerat förbi hundbajspåsar, skräp och en mikrovågsugn slängda på Tomtebodavägen. En bortglömd sträcka som varken Stockholm eller Solna anser sig ha ansvar för.

De är i alla fall färgglada, påsarna med hundbajs. Det är även de gamla däcken de ligger slängda i. Varje dag går Lena Ljunddahl från Birkastan och längs Tomtebodavägen. När hon kommer till sträckan under motorvägarna får de vackra omgivningarna ett abrupt slut.

– Det är skräpigt och det ligger äckliga bajspåsar längs hela vägen. Dessutom ligger två brandsläckare slängda där. Det är ett litet område på kanske 20 meter, säger hon.

– En mikrovågsugn har legat där i två år, det är ju ett skämt.

Sträckan ligger knappt tio minuters promenad från hennes frisersalong på Drejargatan. Under en del av bron står maskiner och byggrejer till Citybanan inhägnade, och många går förbi med sina hundar på väg ut från stan.

– Folk parkerar där och pinkar i hörnen under vägarna­, Det känns som en övergiven zon, världens mest bortglömda hörn.

En mikrovågsugn fylld med skräp och en pulversläckare har legat länge längs vägkanten.

En mikrovågsugn fylld med skräp och en pulversläckare har legat länge längs vägkanten.

Privat

Fel ställen

Området ligger på gränsen mellan Stockholms stad och Solna.

– Det som är under motor­vägen är det Solna som har hand om. Vi tar hand om Tomtebodavägen fram till där motorvägsbron går, säger­ Malinda Flodman, press­ansvarig vid trafikkontoret.

Solna stad hänvisar i sin tur till Trafikverket. Där uppger­ dock presskommunikatören Katarina Wolffram att myndigheten enbart ansvarar för motorvägarna ovanför.

– Det är en utmaning att folk dumpar saker på fel ställen­, vi har haft problem med nedskräpning i anslutning till våra vägar. Då får vi ta hand om det. Men det här är en enskild väg, och inte vårt ansvar, säger hon.

Ett gammalt bildäck fyllt med hundbajspåsar.

Ett gammalt bildäck fyllt med hundbajspåsar.

Privat

Har rotat runt

”Vem som är väghållare för delarna under motorvägen är jag osäker på. Har du provat kontakta Akademiska hus?”, skriver Makan Afshinnejad, presschef vid Solna stad, i ett mejl.

Fastighetsbolaget Akademiska hus hänvisar dock tillbaka till Trafikverket. Solna stad uppger senare att det kan vara Region Stockholm som har ansvaret.

Något Regions Stockholm tillbakavisar. ”Jag har rotat runt en del och hittar inte vem som ansvarar för sträckan. Men det är inte Region Stockholm i alla fall”, skriver pressekreteraren Marcus Hagström.

Gamla brandsläckare står övergiva vid vägen.

Gamla brandsläckare står övergiva vid vägen.

Privat

Skrattretande

Lena Ljungdahl tycker att det hela är snudd på skrattretande, och säger att hon gärna hade sett en soptunna under bron.

– Det här var intressant, en liten bortglömd sträcka. Jag hade ingen aning om att vägar kunde ligga så centralt, men ändå så bortglömda.

Lena Ljungdahl har sin salong Gyllene håret i Birkastan och promenerar ofta på Tomtebodavägen. Nu har hon tröttnat på att det alltid är skräpigt under motorvägen. Ett ingenmansland fyllt av skräp och bajs.

Lena Ljungdahl har sin salong Gyllene håret i Birkastan och promenerar ofta på Tomtebodavägen. Nu har hon tröttnat på att det alltid är skräpigt under motorvägen. Ett ingenmansland fyllt av skräp och bajs.

Privat

Vägen har blivit laglöst land: ”Världens mest bortglömda hörn”

Lena promenerar bland bajspåsar och brandsläckare: ”Det är ju ett skämt” ✔ Ingen tar ansvar