I september meddelade det dominerande flygbolaget på Bromma, BRA, att det lämnar Bromma vid årsskiftet.
Liberalerna sällar sig nu till de rödgröna i stadshuset och vill börja bygga bostäder på Bromma flygfält så fort som möjligt. L vill redan nu trycka på för att Swedavia ska bryta markavtalet i förtid, innan markavtalet för flygfältsmarken löper ut 2038.
Vad innebär det att bryta i förtid?
– Det blir helt och hållet upp till Swedavia och vad de myndigheter som berörs och regeringen kommer fram till. Men jag har svårt att se att någon har råd att driva den här flygplatsen utan linjetrafik under nästan 15 år. Och då tror jag att inom något år borde man kunna få fram ett besked om att flygplatsen inte kan vara kvar, säger Jan Jönsson (L), oppositionsborgarråd.
Jan Jönsson (L), oppositionsborgarråd, vill att Bromma flygplats stänger i förtid, innan markavtalet går ut 2038.
Tom M Kronestedt
På initiativ av de rödgröna är kommunfullmäktige i Stockholms stad under hösten på gång att säga upp markavtalet när det löper ut 2038.
– Så fort det beslutet har tagits bör kontakt tas med Swedavia. Sedan får man se vilka utredningar som behöver göras, säger Jan Jönsson.
Ny inställning
Att Liberalerna nu liksom de rödgröna vill stänga flygplatsen innan 2038 är en ny inställning från L, enligt Jönsson.
– Det som har hänt nu är att flygbolaget BRA, som har stått för 90 procent av all linjetrafik, meddelade att de kommer att flytta all sin inrikestrafik till Arlanda redan från och med årsskiftet. Och det gör ju att redan från och med årsskiftet så finns det i princip inga passagerare kvar och passagerarna kan inte heller åka därifrån.
Jönsson tippar att de flyglinjer som är kvar på Bromma kommer att bli tvungna att flytta.
– Helt enkelt för att passagerarna inte kommer att hitta till dem när allt är koncentrerat till Arlanda.
Christofer Fjellner, oppositionsborgarråd för Moderaterna, säger att han vill avvakta en analys hur BRA beslut påverkar Bromma:
Christofer Fjellner, oppositionsborgarråd för Moderaterna, vill vänta med närmare kommentarer om Bromma flygplats framtid.
Angie Gray
"Inrikesflyg är viktigt för Stockholmsregionen och Sveriges tillväxt, tillgänglighet och konkurrenskraft. Hur BRA:s besked påverkar detta vet vi inte i nuläget, och det är viktigt att undvika förhastade slutsatser", skriver han i ett mejl till Mitt i.
Sverigedemokraterna i stadshuset mobiliserar å sin sida för att rädda Bromma flygplats efter flygbolaget BRA:s avhopp. Gabriel Kroon, gruppledare för Sverigedemokraterna och ledamot i kommunstyrelsen, ser en framtid för flygplatsen som ett centrum för elflyg och innovation.
Gabriel Kroon, gruppledare för Sverigedemokraterna, vill att Bromma flygplats ställer om och blir en flygplats där elflyg utvecklas.
Pressbild
– Det skulle locka internationella talanger och innovativa företag, säger han.
Swedavia, statens bolag som äger och förvaltar de nationella flygplatserna i Sverige, bland annat Bromma flygplats, har ännu inte fått frågan om att avveckla Bromma flygplats i förtid, enligt Ulrika Francke, ordförande i Swedavia.
Ulrika Francke säger att det inte är Swedavia som tar beslutet om att släppa arrendeavtalet i förtid.
– Det är riksdagen som beslutar om det, säger Ulrika Francke.
Ulrika Francke, ordförande i Swedavia, vill i dagsläget inte kommentera om Swedavia kommer att lämna en rekommendation till regeringen, om en politisk majoritet i Stockholms stadshus ställer frågan om att stänga Bromma flygplats i förtid.
Swedavia
Hur ser du på Bromma flygplats framtid efter att markavtalet går ut 2038?
– Det är en rent politisk fråga, säger Ulrika Francke.
När flygbolaget BRA lämnar Bromma flygplats beräknas Stockholms stad förlora stora summor pengar, rapporterar Sveriges radio. Enligt radion får staden fem kronor per passagerare som avreser från Bromma flygplats. När BRA lämnar flygplatsen beräknas linjetrafiken minska med 90 procent.
Mitt i har sökt infrastrukturministern Andreas Carlson (KD) för en kommentar.