Nordstan
I måndags invigdes Sveriges första så kallade batteryswop, som är placerad vid utfarten till Nordstans P-hus vid Lilla Bommen. Satsningen är speciellt inriktad mot hållbara transporter inom yrkestrafiken och först ut är budföretaget Foodora, som redan påbörjat arbetet med att ställa om till en fossilfri mopedflotta.
De mörkgröna batteribytarstationerna har även installerats vid P-husen i Olskroken, på Heden och Järntorget (P-hus Koffen).
Än så länge används de främst av yrkestrafik i innerstaden.
Renare miljö
Istället för att behöva ladda elfordonen i flera timmar kan förare istället åka och byta sina urladdade batterier. Det gamla sätts tillbaka i stapeln för att laddas och kunna användas på nytt.
– Jag uppskattar att jobba i en renare miljö utan en massa avgaser och det är bekvämt att bara kunna åka in och byta batteri, säger Ruchira Dhananjaya, som jobbar för Foodora i ett år.
Hans Skruvfors, vd för Foodora, menar att utmaningen med eldrivna mopeder som måste laddas är att laddningen är stressande för buden.
– Även om det blir en större kostnad så kan vi genom den här lösningen hålla igång mopedflottan hela tiden. Nu har vi runt 30 elmopeder igång i systemet och räknar med att ha omkring 60 vid årets slut.
Invigde batteryswap. Mattias Tingvall GoCiklo, Patrik Lindergren, Vialumina, Helena Lindqvist, Nordstan, Malin Andersson, Drive Sweden, Hans Skruvfors, Foodora, Mattias Jonsson, riksdagsledamot och ordförande BRG vid utfarten till Nordstans P-hus.
Johanna Roos
Nystartat företag
Anläggningen i Nordstan drivs av GoCiklo, ett nystartat företag som erbjuder den infrastruktur som behövs när lätta elfordon ska kunna byta batterier.
– Transporter i städerna behöver ställa om till att bli utsläppsfria, inte bara för klimatet utan även för hälsan hos dem som bor och arbetar där. Vi är glada över hur GoCiklo's "Go-Swap-Go" tjänst kan förenkla för användarna och göra den gröna omställningen ännu smidigare", säger Mattias Tingvall, vd GoCiklo.