Skrammel från bestick och porslin, skrapet från stolar som dras ut och in, sorlet från grannborden och så musiken ovanpå det. På restauranger och kaféer finns det många källor till ljud, och ibland är det en hårfin gräns mellan bra stämning och att inte höra vad ens sällskap säger.

– Visst är det viktigt att maten och servicen är bra, men de flesta vill kunna prata också. Det är ju knappast någon som går på restaurang och frågar om de kan höja musiken, säger Lars Bergh.

Canta Lola på Östermalm fick ett hedersomnämnande 2023. Här får ägaren Erika Goytizolo ta emot utmärkelsen från Madelaine Possman.

Canta Lola på Östermalm fick ett hedersomnämnande 2023. Här får ägaren Erika Goytizolo ta emot utmärkelsen från Madelaine Possman.

Lars Bergh

Tänka på ljud från början

Han är en av initiativtagarna till sajten matro.nu som listar ställen som lyckats kombinera bra mat med en bra ljudmiljö. Det sistnämnda är nämligen lite bortglömt, menar Lars som till vardags driver ett företag som arbetar med akustik och ljudmiljöer.

Varje år delar Matro.nu ut ett diplom och två hedersomnämnanden.

– Det vinnarna ofta har gemensamt är att de har tänkt på akustiken redan från början. Ofta är det annars tvärtom.

Lars Bergh berättar om en förfrågning som hans företag fick från en stor aktör i centrala Stockholm:

– De sa: "Vi ska ha kakel på väggarna, stora fönster och hög musik. Kan du fixa akustiken?"

Restaurangmiljöer kan vara väl stimmiga för den som vill ha ett bra samtal vid bordet.

Restaurangmiljöer kan vara väl stimmiga för den som vill ha ett bra samtal vid bordet.

Mostphotos

Inte vara knäpptyst

Lars Bergh poängterar att Matro.nu inte lägger sig i hur det är på barer och nattklubbar, där musiken fyller en annan funktion. Eller att det ska vara knäpptyst.

– Det handlar bara om att man ska kunna föra ett samtal.

Vilka är målgruppen för matro.nu, är det mest äldre och personer med hörselnedsättning?

– Nej nej, det här är angeläget för alla människor. Vi har även kontakt med yngre personer.

Matro.nu har funnits sedan 2019, och med tiden hoppas Lars Bergh att sajten ska bli allmänt känd. Han drar paralleller till Matpriskollen och Äkta vara.

– Drömmen vore att kunna åka runt och besöka restauranger inkognito, som en Guide Michelin för ljudmiljön, säger Lars Bergh.