Strejken inleddes klockan 03 på måndagen och väntas pågå i tre dagar fram till den 19 april klockan 23.59. Protestaktionen är en så kallad vild och otillåten strejk. Det stora fackförbundet Seko står inte bakom den.
"Vi går ut i strejk, med vetskapen om att vi är starka tillsammans, vi gör det för säkerheten, som för oss lokförare inom järnvägsbranschen alltid går först", skriver initiativtagarna på sin hemsida.
Så påverkas trafiken
Endast ett fåtal pendeltåg går under måndagen, skriver SL på sin hemsida.
– I morse var det ett antal förare som valde att inte dyka upp på jobbet. Det gjorde att trafiken fick ställas in med kort varsel, säger SL:s presstalesperson Andreas Strömberg.
Ett stort antal tåg har ställts in under morgonen och trafiken är "ryckig och ojämn", enligt SL.
– För en stund sedan var det bara ett tiotal tåg som gick, normalt sätt är det väl 40 stycken.
Enligt MTR var endast drygt 30 procent av tågen ute i trafik mellan klockan 04 och 06 på måndagsmorgonen.
"Vi kan inte, får inte, riskera säkerheten. Nu hoppas vi att de ska lyssna", säger Chris Hager, lokförare sedan fyra år.
Klara Orreteg
Begränsad busstrafik har satts in mellan knutpunkter på pendeltågen till tunnelbanan. Dessa sträckor är:
• Upplands Väsby - Akalla
• Jakobsberg - Hjulsta
• Västerhaninge - Gullmarsplan
• Södertälje - Telefonplan
Bussarna går direkt utan stopp.
"Blir bökigt i hela Stockholm"
Vidare uppmanar SL sina resenärer att om möjligt välja andra färdvägar.
– Som pendeltågsresenär är det det nog bra att jobba hemma eller ta andra vägar, säger Andreas Strömberg.
När resenärer hänvisas till andra delar av kollektivtrafiken befarar SL att det kan bli trångt i tunnelbanan.
– Det kommer bli bökigt i hela kollektivtrafiken i Stockholm i dag.
Finns ingen prognos
Varken SL eller MTR vet hur många lokförare som gått ut i strejk och har därför svårt att ge någon prognos om när läget kan ljusna.
– Eftersom vi inte vet hur många som kommer jobba och inte heller hur många som deltar i strejken är det svårt att ge en tydlig prognos, säger Niklas Ekström, kommunikationsansvarig på MTR.
På Stockholms central protesterar lokförare och annan tågpersonal mot att tågvärdarna tas bort.
– Vi har fått nog. Vi har försökt få politiker, SL och arbetsgivaren att lyssna men när de inte gör det måste vi göra det här. Vi kan inte, får inte, riskera säkerheten. Nu hoppas vi att de ska lyssna, säger Chris Hager som jobbart som lokförare i fyra år.
En tågvärd på plats är glad för lokförarnas initiativ.
– Jag är glad för lokförarnas stöd, men det är väldigt tråkigt att vi får gå. Jag vill vara kvar här, säger en tågvärd som vill vara anonym.
Texten uppdateras...
Politikernas besked till lokförarna: Vi tänker inte backa
Avgå, avgå! Arga slagord riktades mot Trafiknämndens politiker när MTR:s lokförare på onsdagen gjorde ett sista försök att stoppa avvecklingen av tågvärdarna i pendeltågstrafiken. "Vi ska följa utvecklingen, men vi kommer inte att backa", blev beskedet från MP och S.
Trottoaren utanför SL:s huvudkontor i Stadshagen korkades på tisdagseftermiddagen igen med arga demonstranter, bland annat från lokförarfacken och nätverket "Rör inte min tågvärd", som ansikte mot ansikte med Trafiknämndens politiker försökte få beslutsfattarna att tänka om.
Någon timme senare skulle det slutliga klubbslaget falla: avvecklingen av tågvärdarna fortsätter, lokförarna ska köra tågen själva och övervaka på- och avstigningen, utan någon annan fast personal ombord.
Varken argumenten emot eller MTR:s misslyckande att leverera full trafik de senaste veckorna har hjälpt. Lokföraren Gunnar Nordvall beskriver för Mitt i hur det känns att aldrig kunna koppla av under ett arbetspass.
Ingen återhämtning
– Jag har kört utan tågvärd under flera dagar nu och man blir väldigt trött. Tidigare har man fått en kort stunds vila när tåget står stilla vid stationen. Nu måste du vara på tårna varenda sekund och fokusera på kamerorna och monitorerna. Du får aldrig någon återhämtning, säger han.
Jon Holmberg och Gunnar Nordvall var två av lokförarna som kom för att protestera. "Man blir väldigt trött av att aldrig få vila", berättade de.
Johanna Wallén
"Säkerheten först, säkerheten först", skanderade demonstranterna.
Men trafiknämndens ordförande Anton Fendert (MP) anser att säkerhetsfrågan är tillräckligt utredd och att frågetecknen kring lokförarnas arbetsmiljö har blivit uträtade.
– Självklart kommer vi att följa utvecklingen för att se hur det går. Vi har inga planer på att bryta upp beslutet, men vi kommer att möta upp de eventuella utmaningar som uppstår för att säkerställa att det här fungerar tryggt och säkert för alla, säger Anton Fendert.
"Inget skäl att ändra"
Även socialdemokraternas trafikansvariga regionråd Jens Sjöström (S) säger att han känner sig trygg med beslutet att avveckla tågvärdarna.
– Vi har fått svar på de farhågor vi haft tidigare och ser ingen anledning att ändra på beslutet.
Rullstolsburna resenärer får det svårare att komma ombord när tågvärdarna nu försvinner, vilket känns oacceptabelt och diskriminerande, ansåg flera av demonstranterna.
Johanna Wallén
Vänsterpartiet är däremot fortsatt starkt kritiska. Villkoret för att V skulle stödja det nya regionstyret (S, MP och C) var att säkerhetsfrågan på pendeltågen utreddes på nytt. Den utredningen tycker V inte har gjorts ordentligt.
"Räkna inte med oss"
– Det här kommer att få konsekvenser för vårt samarbete framöver. De styrande partierna kommer inte att kunna räkna med oss på samma sätt som tidigare, säger Anna Sehlin, Vänsterpartiets gruppledare i Trafiknämnden.
Vid tisdagens sammanträde röstade även Sverigedemokraterna emot tågvärdsavvecklingen och ställde sig bakom Vänsterpartiets reservation.
– Vi instämmer helt och hållet i Vänsterpartiets kritik och tycker att deras skrivelse är stark och tydlig, säger Samuel Stephan (SD).
När politikerna hade gått in till sitt sammanträdesrum fortsatte talkörerna ute på gatan.
– Vi skiter i vad de säger. Vi vet att det här inte kommer att fungera, sa Susan Högye, ordförande för Seko Pendelklubben.
"Säkerheten först" och "Avgå, avgå" var några av parollerna under demonstrationen.
Johanna Wallén
Vi skiter i vad de säger. Vi vet att det här inte kommer att fungera,
Vad händer nu?
Alla tågvärdar på pendeltågen ska vara avvecklade i slutet av augusti. Lokförarna tar över hela ansvaret för säkerheten ombord.
Fyra bilburna team, så kallat "operativt trafikstöd" ska kunna rycka ut och hjälpa lokförarna vid behov. Antalet stationsvärdar och kundservicevärdar har också ökats på med cirka 45 personer för att kompensera bortfallet av de 350 tågvärdarna.
Utöver det tillförs 1000 extra personaltimmar i månaden - motsvarande 6,5 tjänster - under aprll-december för att det ska finnas mer synlig personal ute i vagnarna under en övergångsperiod.
I september och i december ska alltihop utvärderas. Då ska "ytterligare åtgärdsförslag redovisas för hur resenärerna kan få ännu mer synlig och trygghetsskapande personal i pendeltågssystemet", enligt tisdagens beslut.
Enligt trafikregionrådet Anton Fendert (MP) kan det exempelvis innebära att de extra personaltimmarna permanentas eller att andra resurser tillförs för att säkerställa tryggheten.
Källa: Mitti.se
- Självklart kommer vi att följa utvecklingen, men vi river inte upp beslutet, sa Anton Fendert (MP).
Johanna Wallén