Pendeltågen i Stockholm fortsätter att gå med reducerad trafik och frustrationen bland resenärerna växer.
"Jag har fått vänta 30 minuter två dagar på raken för att vartannat tåg är inställt. Jag kan bara hoppas att jag inte får löneavdrag för sen ankomst till jobbet", skriver en arg Mitt i-läsare.
Facket: inte under 2023
Orsaken till pendelkaoset är att det saknas lokförare. Minst ett trettiotal har sagt upp sig det senaste halvåret, enligt MTR. Dubbelt så många som normalt är sjukskrivna.
I botten ligger ett missnöje med den pågående avvecklingen av tågvärdarna, som gör att lokförarna måste jobba ensamma ombord på tågen.
– Lösningen på kort sikt handlar om att få tillbaka de lokförarna som inte har kört tåg sedan början på mars. Här ser vi nu en ljusning, säger Anton Fendert.
I början på oktober får MTR också in 60 nyutbildade lokförare i verksamheten.
Lokförarfacket tror dock att det dröjer länge innan pendeln kan gå normalt igen. Idag är trafiken reducerad med runt 25 procent.
– Full trafik kommer sannolikt inte gå att uppnå under 2023. Det troliga är att parterna blir överens om en neddragning av trafiken under ordnade former, nära dagens nivå gissar jag, säger Kristoffer Johansson, ordförande för Seko Lok Pendeln.
Inga pengar tillbaka från SL
Efter alla inställda tåg vill Moderaterna i Region Stockholm att resenärerna ska kompenseras med ett tillfälligt sänkt pris på SL-kortet, alternativt att kortets giltighetstid förlängs. Pengarna ska tas från de straffavgifter som tågoperatören MTR betalar till SL för utebliven trafik. Sådana lösningar avvisas av trafikregionrådet Anton Fendert (MP).
– Det blir för brett och missriktat, eftersom det inte är alla resenärer som drabbas. Vi jobbar istället sedan några veckor tillbaka på hur vi kan göra riktade insatser mot just pendeltågsresenärerna. Det kommer vi också att leverera på, säger Anton Fendert.
Vad det betyder konkret vill han inte säga ännu. Men några pengar tillbaka blir det inte.
– Det som är prioriterat är att få ett robust pendeltågssystem som stockholmarna kan lita på, säger Anton Fendert.
Redan idag finns det fungerande system för att få tillbaka pengarna för den som behöver ta taxi, framhåller trafikregionrådet. Fler borde skicka in sina taxikvitton, anser han.
– Det är för få som gör det idag, säger Fendert.