Många har väntat länge på att Hemmesta centrum ska fräschas upp och byggas om. Olika idéer har bollats, även hur Skärgårdsvägen, som går rakt igenom centrum, ska dras. Men hittills har inga nya detaljplaner klubbats. 

Nu föreslås att ett markanvisningsavtal tecknas mellan kommunen och Sveaviken bostad AB. Det innebär att de får rätt att köpa mark från kommunen, cirka 12 000 kvadratmeter för att bygga bostäder på och 500 kvm för lokaländamål.

Prislappen för bostadsmarken bedöms bli runt 32 miljoner kronor, vilket motsvarar cirka 2 700 kronor per kvadratmeter.

Hemmesta centrum idag. Sveaviken AB äger mark här, i östra delen av centrumet.

Hemmesta centrum idag. Sveaviken AB äger mark här, i östra delen av centrumet.

Eva Tonström

Det hela skulle ske genom en så kallad direktanvisning, alltså inga andra företag bjuds in att lämna anbud på marken.

M: "De slumpar bort kommunens mark"

Det här har fått Moderaterna i Värmdö att gå taket. De menar att marken reas ut.

– Vi är oerhört kritiska till att man slumpar bort kommunens mark till rekordlåga priser till en på förhand utvald byggherre. Vi ifrågasätter priset som är på tok för lågt, säger Deshira Flankör (M), oppositionsråd i Värmdö.

Moderaterna tycker inte heller att det är motiverat med en direktanvisning i det här fallet, utan att det då krävs speciella skäl vilka men menar saknas här.

Deshira Flankör (M), oppositionsråd i Värmdö, vill veta totala antalet bostäder som planeras i Hemmesta centrum, inte bara marken som Värmdöstyret vill sälja. M kräver också att ärendet ska avgöras i kommunfullmäktige.

Deshira Flankör (M), oppositionsråd i Värmdö, vill veta totala antalet bostäder som planeras i Hemmesta centrum, inte bara marken som Värmdöstyret vill sälja. M kräver också att ärendet ska avgöras i kommunfullmäktige.

Markus Schill

Deshira Flankör hänvisar till tidigare markförsäljningar för bostäder, exempelvis Kråkberget i Gustavsberg, där kommunens mark såldes för 7 700 kronor per kvadratmeter och Kvarnbergsterrassen som såldes för 9 900 kronor per kvadrat. 

M ifrågasätter också varför bara en oberoende värdering har gjorts av marken, när man planerar två värderingar på resten av kommunens mark som ska bli cirka 500 kvm centrumlokaler.

Slutligen är de kritiska till att Värmdösamarbetet ger Sveaviken rätt att bygga 4-våningshus, som M menar är en storskalig expansion utifrån den rådande trafiksituationen i området.

Sex olika markägare

Kristina Lång (C), ordförande i kommunstyrelsens planutskott säger att Sveaviken redan äger stora delar av Hemmesta centrum därför är det bästa lösningen med störst samordningsvinster, om de får köpa även kommunens mark. Företaget har också tecknat avtal om att köpa den privata fastigheten med stallet.

– Det är en komplex situation i Hemmesta, med sex olika markägare som alla vill att bostäderna hamnar på deras mark, och det har gjort att vi inte kommit vidare. Nu ser vi en möjlighet att få till en bra plan, säger hon. 

"En markanvisning innebär inte att kommunen låser sig vid en specifik lösning, utan det återstår många frågor att utreda i detaljplaneprocessen" säger Kristina Lång (C), kommunalråd och ordförande i kommunstyrelsens planutskott.

"En markanvisning innebär inte att kommunen låser sig vid en specifik lösning, utan det återstår många frågor att utreda i detaljplaneprocessen" säger Kristina Lång (C), kommunalråd och ordförande i kommunstyrelsens planutskott.

Hamid Ershad Sarabi

Att ta in ytterligare en markägare skulle försvåra processen, menar hon. Dessutom vill man skapa en bättre trafiklösning för varuleveranser till Coop-butiken, men då krävs att butiken får nya lokaler, helst vid det planerade nya torget på Sveavikens mark. 

Det här har Sveaviken tagit på sig att försöka ordna, menar kommunen, och det är en viktig anledning till direktanvisningen. 

När det gäller priset går det inte att jämföra med de två Gustavsbergstomterna, menar Kristina Lång, eftersom de ligger mer centralt och närmare service och Stockholm och därför har ett högre värde.

– För Kvarnbergsterrassen har markanvisningarna återlämnats två gånger för att de inte får ihop kalkylerna, säger hon. 

Rimligt pris utifrån nuläget

Omvärldsläget, med höjda kostnader för byggbranschen, ihop med att anvisningen villkoras med en rad åtaganden för företaget. Det handlar bland annat om att bygga ett så kallat mobilitetshus med parkering för bilar och cyklar, ordna gator och annat, vilket gör att det föreslagna priset bedöms som rimligt, enligt Kristina Lång.

– Det är stiltje på bostadsmarknaden just nu, byggandet av nya bostäder står still. Det måste vägas in när man gör värderingen. 

Men slutligt pris på marken sätts när avtalet skrivs på, enligt Lång.

– Sedan beslutsunderlaget skrevs har priset ökat och ligger nu på 3 700 kronor per kvadratmeter enligt index, så vi får se vad det landar på, tillägger hon. 

När det gäller vägen så är planen att den fortsatt ska gå genom Hemmesta.

– Vi har en avsiktsförklaring från Trafikverket att göra vägen till en trefilslösning med ny gång- och cykelväg, så vi kommer ta höjd för en breddning av vägen, säger Kristina Lång. 

Tanken är att Hemmesta ska få ett nytt torg och en blandning av butiker, arbetsplatser, service och bostäder. Hela detaljplanen tas upp i nämnden i höst. Innan det kommer Värmdöborna bjudas in till en dialog om hur de vill ha det nya centrumet. 

Ärendet med markanvisningen tas upp i kommunstyrelsen idag. Där kommer M att kräva återremiss, i annat fall avslag.

Nytt förslag: Hemmesta kan få ett tredje körfält

Fler körfält genom Hemmesta, fler rondeller och nya av- och påfarter vid Ingarökrysset. Det några av förslagen som Trafikverket lade fram i veckan.

Reversibelt körfält på Farstabron, bygga om trafikplats Gustavsberg, ett tredje körfält genom Hemmesta och ny gång- och cykelväg mellan Fågelbro och Ramsmora.

Det är fyra stora åtgärder som föreslås genomföras i Värmdö enligt en ny utredning från Trafikverket.

Kan krävas markinlösen

På sträckan Ålstäket-Hemmesta föreslås en 2+1-lösning, alltså ytterligare ett körfält. Det kan ligga fast i en riktning eller göras reversibelt, enligt utredarna. En nygång- och cykelväg anläggs längs hela sträckan, en ny rondell byggs vid Hemmesta centrum och dagens tre rondeller, två vid Vik och en vid Hemmestaskolan, byggs om till tvåfälts-rondeller, enligt förslaget.

Vid trafikplats Gustavsberg, Ingarökrysset, föreslås en ny västlig avfartsramp, ny östlig påfartsramp och nya busshållplatser på ramperna vid Värmdöleden, med nya gång- och cykelanslutningar.

Farstabron, som i dag har två västliga körfält och ett östligt, föreslås göras om till ett körfält i vardera riktning plus ett reversibelt. Och mellan Fågelbro och Ramsmora föreslås en ny sex kilometer lång gång- och cykelväg med belysning.

Förslaget på sträckan Ålstäket-Hemmesta innebär en breddning av väg 274. Den nya vägen blir 14 meter bred, inklusive ny gång- och cykelväg. Till det kommer en skyddszon på båda sidor av vägen. Det betyder att mark kan komma att behöva lösas in och enligt utredarna berörs 15-20 privata fastighetsägare.

– Det är så trångt på den här sträckan så det kan komma att krävas fastighetsinlösen, säger Anton Persson, utredare på Trafikverket.

Förbifart sämre alternativ

Väg 274 är i dag klassad som omledningsväg för Essingeleden och sekundär transportled för farligt gods.

En ny, bredare trafikled genom Hemmesta, finns inte risk för ännu mer tung trafik och höga hastigheter?

– Förslaget innebär att göra vägen så trafiksäker som möjligt genom att anpassa utformning, hastighet, gång- och cykelbana, övergångsställen med mera, säger Anton Persson.

Genom åren har man tittat på flera olika alternativ, bland annat att bygga en förbifart runt Hemmesta centrum, genom Storskogen.

– Idag har vi samsyn om att en så kallad 2+1-lösning genom Hemmesta är bättre än en förbifart, säger han.

Förslaget kommer att påverka hur Hemmesta centrum kan utvecklas framöver. Kommunen jobbar just nu med en detaljplan för området och tanken är att den ska skickas på granskning i höst.

Orsaken till utredningen är att det, enligt kommunen och Trafikverket, behövs bättre framkomlighet och trafiksäkerheten på Värmdös vägar. Väg 222 och 274 är redan hårt belastade, samtidigt som kommunen växer med många nya invånare varje år.

https://www.mitti.se/nyheter/har-far-300-lastbilar-passera-varje-dygn/repucC!iJVzcUgEx8UaJfsudnSBfA/

Här hittar du rapporten

Utredningen rör väg 222, sträckan Insjön-Stavsnäs, och väg 274 Ålstäket-Hemmesta vägskäl. Den har gjorts av Trafikverket i samarbete med Värmdö kommun och Region Stockholm. Läs hela rapporten här. Om förslagen tas med i Regionens länsplan kommer de så småningom att skickas ut på samråd, då kan allmänheten tycka till. Samtidigt pågår en vägplan för sträckan Mölnvik-Ålstäket, där idén är att bygga två körfält i vardera riktning och ny gång- och cykelbana. Det utreds även en rondell vid Hemmesta vägskäl.