Mellan körningar stannar taxichauffören Efraim vid snabbladdaren i närheten av Ekerös brandstation. Här är ett bra ställe att ladda tycker han.
– Färingsö behöver fler, där finns det knappt några. Vi är många, framför allt taxichaufförer, som behöver dem.
Allt fler i Ekerö köper elbil. Under årets första kvartal var 76 procent av de nyregistrerade bilarna i kommunen antingen rena elbilar eller laddhybrider, vilket är nionde högsta i landet. Det visar siffror från Trafikanalys som nyhetstjänsten Newsworthy har analyserat.
Förra året rullade totalt 2 192 elbilar på Mälarövägarna. Det finns dock bara runt elva allmänna laddstationer i hela kommunen och i SCB:s medborgarundersökning för 2024 var drygt 32 procent av de svarande nöjda med laddmöjligheterna i Ekerö.
Missnöjda
Agneta och Ivar Eriksson väntar tålmodigt på att bilen ska ladda klart vid bensinstationen i Träkvista. Deras bostadsrättsförening har ännu inte fått el till sina laddstationer, så vill de åka bil måste de först stanna här.
– Jag är gravt missnöjd. Det är felaktigt av kommunen att tro att alla kan ladda hemma, säger Ivar Eriksson.
De bor i Stenhamra och på hela Färingsö är laddningsmöjligheterna mycket begränsade.
– Det finns i Svanhagen men där är det ju ingen som laddar, säger Agneta Eriksson.
– Det är jättedåligt, det borde inte vara så svårt att lösa.
Agneta och Ivar Eriksson har inte mycket positivt att säga om laddsituationen i kommunen.
Angie Gray
Inga stationer planerade
Enligt Pepijn Klaassen, trafikplanerare, finns det flera aktörer som vill etablera allmänna laddplatser i kommunen. Det är dock inte aktuellt att placera sådana vid verksamheter som badhuset och idrottsplatserna, allmänna parkeringar som kommunen äger.
Ekerö kommun ser det inte som sitt uppdrag att bli energileverantör till privatägda bilar i kommunen.
Kommunen är restriktiva med laddplatser vid platser som badhuset och infartsparkeringar, eftersom det skulle minska allmänhetens tillgänglighet till platserna.
Pepijn Klaassen menar att 95 procent av bostäderna i kommunen är hus med egen parkering, vilket gör att de allra flesta kan ladda bilen hemma.
”För att möta behovet har ändå några allmänna laddplatser anordnats på kommunens största infartsparkeringar. Dessutom finns laddplatser på vissa bensinmackar i kommunen, som också täcker det här behovet”, skriver han.
Pepijn Klaassen, trafikplanerare.
Ekerö kommun
Ekerö bostäder installerar
Elbilsägaren Christopher Bolin bor på Ekerö. Han har ingen möjlighet att ladda hemma, utan är hänvisad till sina föräldrar och de allmänna stationerna.
Vid infartsparkeringarna och i centrum tycker han att laddstationer behövs mest.
– Där finns det ju typ ingen nu, bara en i centrum.
Christopher Bodin tycker att det behövs fler platser för snabbladdning i centrum.
Angie Gray
Ekerö bostäder ska installera laddstolpar på alla sina boendeparkeringar. Under året ska 37 av platserna utrustas. Det, och att flera bostadsrättsföreningar gör detsamma, menar Pepijn Klaassen gör att behovet för laddstolpar på allmänna gator i centrala Ekerö inte finns.
Dessutom har laddstolpar satts upp på kommunens tjänsteparkeringar.
”Ekerö kommun ser det inte som sitt uppdrag att bli energileverantör till privatägda bilar i kommunen.”