Den 19 juni 2025 löper nuvarande bussavtal för Tyresö, Haninge och Nynäshamn ut. Meningen har varit att Nobina och VR ska driva trafiken vidare med nya avtal som skrevs på förra året.

Men under vintern har en akut konflikt seglat upp kring villkoren för övertagandet. De cirka 140 nya elbussar som ska sättas in har inte kunnat beställas och Nobina lägger ansvaret för detta på SL.

"Skyldighet att varsla"

– Det finns inga förutsättningar för oss att driva trafik från juni. Och eftersom vi riskerar att inte ha någon verksamhet har vi en skyldighet att varsla personal om uppsägning, säger David Erixon, presschef på Nobina.

Varslet lades i slutet av december. Om inte parterna kommer överens under våren kan all busstrafik i området komma att ställas in lagom till midsommar. 750 Nobinaanställda, varav 700 busschaufförer, riskerar att bli av med jobbet.

David Erixon på Nobina tror att det kan ta 15 månader att få elbussarna på plats.

David Erixon på Nobina tror att det kan ta 15 månader att få elbussarna på plats.

Johan Töpel

Enligt Nobina är det SL som bär ansvaret för den exceptionella situationen, genom att ha dragit ut på tiden när det gäller att godkänna både trafikavtalet och den så kallade fordonsplanen, som anger vilka bussar som ska användas.

15 månaders leveranstid

Utan dessa godkännanden har Nobina inte kunnat beställa några nya bussar. Normalt sett skulle det ha gjorts direkt efter att upphandlingen blev klar i maj förra året.

– Men nu fick vi fordonsplanen godkänd först för två veckor sedan, med exakt samma fordon som vi la fram förra våren. Så det är först nu som vi har kunnat lägga beställningen. Och generellt kan det ta runt 15 månader innan fordon levereras, säger David Erixon.

Därmed kommer det i värsta fall inte att finnas några nya bussar på plats förrän fram mot sommaren 2026. Nobina har erbjudit sig att fortsätta köra med de befintliga bussarna fram till dess, utifrån det gamla avtalets ersättningsnivåer.

Men det skulle kosta mer eftersom gamla bussar är dyrare att köra.

SL håller inte med

– Det skiljer cirka 100 miljoner kronor per år i drift- och bränslekostnader om vi ska köra konventionella bussar i stället för elbussar. Nu behöver vi hitta lösningar. Jag tror alla förstår att man inte kan köra ett elbussavtal utan elbussar, säger David Erixon.

Det finns inga förutsättningar för oss att driva trafik från juni.

Nobina har erbjudit sig att köra vidare med befintliga bussar, men vill inte göra det med den nya, lägre ersättningen.

Nobina har erbjudit sig att köra vidare med befintliga bussar, men vill inte göra det med den nya, lägre ersättningen.

Nobina

SL anser däremot att det är det nya avtalets villkor som gäller och vill inte kommentera oenigheten närmare, med hänvisning till den pågående förhandlingen.

"Vi är medvetna om förseningar i bussleveranserna, men det finns upphandlingsrättsliga aspekter i detta som vi måste ta hänsyn till. Vi förväntar oss att vi kan ha en konstruktiv dialog med dem om hur trafikstarten kan genomföras utifrån de förutsättningar som finns", kommenterar Claes Keisu, pressansvarig på SL, i ett mail.

M: Otroligt allvarligt

Oppositionsledaren i regionfullmäktige, Kristoffer Tamsons (M) riktar hård kritik mot de styrande för hur frågan hanterats.

– Det är otroligt allvarligt. Detta massvarsel är ett historiskt tecken på hur misskötseln av kollektivtrafiken tillåts gå ut över oroliga arbetstagare och resenärer i vår kollektivtrafik, sa Tamsons under tisdagens fullmäktigedebatt.

Trafikregionrådet Anton Fendert (MP) valde att spela ner frågan.

– Trafikförvaltningen ser ingen risk att någon kommer att gå utan arbete, eftersom samtliga kommer att behövas för att utföra den här kollektivtrafken, sa Fendert.

Säkerställa jobben

David Erixon på Nobina hoppas också att ingen ska behöva sägas upp.

– Jag räknar med att det finns en samsyn och att vi båda parter är måna om att säkerställa både kollektivtrafiken och medarbetarnas jobb, säger han.