Värmdö kommun ökar trycket på Region Stockholm att dra ut spårtrafik till Värmdö. Det finns även med i Regionens kollektivtrafikplan för 2050 att Värmdö kan komma att få spårbunden kolletivtrafik.

Problemet är bara att nya Skurubron inte är byggd för tåg.

– Bron är inte förberedd för spårtrafik då det inte legat i projektets uppdrag att ha med det som en förutsättning, säger Daniel Mossberg, presskommunikatör på Trafikverket.

Nya Skurubron löper parallellt med den gamla.

Nya Skurubron löper parallellt med den gamla.

Johan Kristensen

"Kommer krävas ny infrastruktur"

Men det här är inte något som hejdar Värmdös politiker.

– Regionens utvecklingsplan, RUFS, för 2060 handlar om ett långsiktigt planeringsunderlag. Så att Skurubron i dag inte har den kapaciteten ändrar ingenting, tvärtom. Det är självklart att spårtrafik ut till Värmdö också kommer behöva betyda ytterligare infrastruktur på något sätt, ovan eller under mark. Vi tror på och vill se spår på sikt och i avvaktan på det vill vi se en satsning på snabbussar, säger Carl Kangas (S), kommunstyrelsens ordförande i Värmdö.  

Carl Kangas (S) kommunstyrelsens ordförande i Värmdö.

Carl Kangas (S) kommunstyrelsens ordförande i Värmdö.

Angie Gray

Region Stockholm, som ansvarar för kollektivtrafiken i Stockholms län, säger att det som nämns i deras kollektivtrafikplan är en långsiktig utblick, bortom år 2060.

– Så din fråga är ytterst hypotetisk och vi kan inte idag svara på vilka broar som eventuellt skulle behövas för eventuell spårtrafik till Värmdö, säger Claes Keisu, pressansvarig hos på Region Stockholms trafikförvaltningen.

Idén: Dra vidare Roslagsbanan

I kollektivtrafikplanen finns en idé att dra vidare Roslagsbanan från city till Slussen och vidare till Sickla-Orminge-Värmdö. Tåget skulle kunna utnyttja Saltsjöbanans infrastruktur mellan Slussen och Nacka, enligt förslaget, och bedöms i det här fallet som ett lämpligare trafikkoncept än tunnelbana.

Under 2015 arbetade man med en idéstudie för att dra tunnelbana till Orminge.

– Några beslut om att förlänga tunnelbanan från Nacka Forum till Orminge finns dock inte i dagsläget. Att invänta ett sånt beslut har därför inte varit ett alternativ eftersom det inte ingått i Trafikverkets uppdrag vid bygget av nya Skurubron, säger Daniel Mossberg.

Värmdöstyret vill ha spårtrafik till Värmdö

Dra spårtrafik ut till Värmdö. Det säger Värmdös politiska styre. De har till och med reserverat mark för det.

Högt på agendan finns också att bygga Östlig förbindelse. 

Värmdös styrande politiker vill ha pendeltåg, eller annan form av spårtrafik, ut till Värmdö. Mark finns redan reserverat för det vid av- och påfarten mot Värmdö marknad och Ingarö, det så kallade Ingarökrysset. 

Utdrag ur Värmdö kommuns översiktsplan 2022-2035. Det blå, tjocka strecket är förslag på hur ett tågspår skulle kunna dras ut till Värmdö.

Utdrag ur Värmdö kommuns översiktsplan 2022-2035. Det blå, tjocka strecket är förslag på hur ett tågspår skulle kunna dras ut till Värmdö.

Värmdö kommun

Exakt hur spåren skulle kunna dras från Nacka är upp till Regionen att lösa, menar Carl Kangas (S), kommunstyrelsens ordförande i Värmdö.  

– Det viktiga är att vi får ut spårtrafik till Värmdö, sedan får man se hur och om man eventuellt kan dra det vidare. Värmdö behöver mer kollektivtrafik och spårtrafik skulle vara ett bra komplement, som skulle korta restiden.

Tågen kan gå till Ingarökrysset

Ingarökrysset blir i så fall en omstigningsplats för vidare resor till Gustavsberg och andra delar av kommunen, enligt Kangas. 

Region Stockholm tar nu fram en utvecklingsplan för hela länet med målet satt till år 2060. Det är i samband med det som Värmdö kommun fått yttra sig.

Till dess att tågspår har byggts ut behövs en snabbuss (BRT, bus rapid transit), enligt Värmdös politiker, alltså en form av expressbuss som trafikerar Ingarökrysset. 

Carl Kangas (S) kommunstyrelsens ordförande i Värmdö.

Carl Kangas (S) kommunstyrelsens ordförande i Värmdö.

Angie Gray

Spårtrafik till Värmdö är egentligen ingen ny idé, det finns med i Regionens kollektivtrafikplan för 2050, men det är högst oklart om och när det kan bli av, menar Kangas, därför behöver det lyftas. 

Moderaterna har en annan syn, de tycker inte att Värmdö behöver någon tågtrafik.

– Det finns inget reservat genom Nacka och det gör Värmdös spårreservat betydelselöst, säger oppositionsrådet Deshira Flankör (M). 

En annan sak som Värmdös politiker lyfter som angeläget är en ny väg- och spårförbindelse mellan Nacka och Frihamnen, via Djurgården – östlig förbindelse. Det skulle underlätta för bilburna pendlare och kunna bli en ny östlig kollektivtrafiklänk för Nacka-Värmdöborna, menar Värmdöpolitikerna. Men det får inte leda till ytterligare en vägavgift.

– Vår grundinställning är att staten ska finansiera statlig infrastruktur, säger Carl Kangas. 

 Östlig förbindelse

Östlig förbindelse

Mostphotos/Trafikverket

Värmdös krav: Bättre vägar och busstrafik

Enligt Regionens kalkyler förväntas Värmdö kommun bidra med 300-400 bostäder per år fram till 2060. Men det målet är inte realistiskt, menar kommunen, eftersom vägar och kollektivtrafik inte byggts ut i den takt det hade behövts. I så fall måste statliga och regionala investeringar göras i stora delar av Värmdö, menar de. 

Exempel är, enligt Kangas, väg 274 genom Hemmesta, stora delar av väg 222 och bättre utbyggd kollektivtrafik överlag. 

Under sommarhalvåret fördubblas dessutom antalet invånare i Värmdö och ska kommunen klara det även i fortsättningen måste framkomlighet och bussar till och från replipunkterna, där skärgårdsbåtarna går, förbättras.

Det här vill Värmdö kommun också

Lägg basen för Regionens ambulanshelikopter på Värmdö. Kommunen föreslår ett antal platser.

Gör Björkviks brygga på Ingarö till ny replipunkt för skärgårdstrafiken och Vaxholmsbåtarna.

Utveckla kollektivtrafiken i kommunen, framförallt att kunna ta sig kollektivt inom kommunen.

Bygg regionala cykelbanor ut till replipunkterna

Fortsatt satsning på pendelbåtar

Stärk kopplingen till Vaxholm genom bättre framkomlighet och ökad kapacitet på väg 274 genom Hemmesta. Här förordar kommunen en trefilslösning.

Källa: Värmdö kommun

Regional utvecklingsplan, RUFS

Ett dokument som anger inriktningen för utvecklingen av Stockholmsregionen i frågor som fysisk planering, bostäder, infrastruktur, näringsliv, miljö och klimat.

RUFS ska vara vägledande för kommunernas översiktsplanering och för statliga myndigheters planering i regionen. Planen prövas var fjärde år.

Källa: Region Stockholm

Frågan: Vill du ha spårtrafik till Värmdö?

Markus Rüdel, Djurö: "Ja det vore jättebra, om det går. Tåg kan ta fler personer, snabbare, på mindre yta. Vi kan knappast räkna med spårtrafik ut till oss på Djurö, men det skulle ändå vara bra."

Markus Rüdel, Djurö: "Ja det vore jättebra, om det går. Tåg kan ta fler personer, snabbare, på mindre yta. Vi kan knappast räkna med spårtrafik ut till oss på Djurö, men det skulle ändå vara bra."

Eva Tonström

Haleh Zakeri, Porslinskvarteren: "Nej, jag är nöjd med bussarna. Det är en lugn och trevlig resa in till Slussen, ingen stress. Det behövs ingen spårtrafik till Värmdö. Tåg gör bara att det kommer ut mer folk och att fler flyttar dit."

Haleh Zakeri, Porslinskvarteren: "Nej, jag är nöjd med bussarna. Det är en lugn och trevlig resa in till Slussen, ingen stress. Det behövs ingen spårtrafik till Värmdö. Tåg gör bara att det kommer ut mer folk och att fler flyttar dit."

Eva Tonström

Johanna Linnard, Mörtnäs: "Ja, det vore toppen, även om det knappast är realistiskt i närtid. Ju fler alternativ det finns att ta sig till och från stan kollektivt är bra."

Johanna Linnard, Mörtnäs: "Ja, det vore toppen, även om det knappast är realistiskt i närtid. Ju fler alternativ det finns att ta sig till och från stan kollektivt är bra."

Eva Tonström

Kan pendeltåg vara ett alternativ till Värmdö?

Kan pendeltåg vara ett alternativ till Värmdö?

Malin Lövkvist

Värmdöstyret vill ha spårtrafik till Värmdö

Politikernas önskelista. Spår till Ingarökrysset och Östlig förbindelse