"Jag stödjer lokförararnas kamp, de kämpar ju för vår trygghet och säkerhet. Vad lär oss denna situation? Teknik måste alltid implementeras tillsammans med slutanvändaren och specialisten.”/Eric
"Bra initiativ, redan nu tidigare i veckan behövde vi slänga oss upp ur sätet för att slita upp dörrarna då en äldre dam med rullator hade blivit fastklämd i dörren och sånt kommer säkert bli vanligare i framtiden." /Emil
"Som en av de som blivit klämd av dörrarna på ett pendeltåg så hoppas jag verkligen att de tar säkerheten på allvar! Dessutom är det inte ovanligt att tekniken strular och då behöver någon göra jobbet manuellt." /Angelica
"För två veckor sedan skulle vi gå av tåget vid en station. Då gick min fru av först, sen skulle jag gå av med min rullator. När jag var vid dörren stängdes den, min fru fick den i sidan på kroppen och ramlade ut på perrongen. Det berodde på att föraren inte såg att det var flera som skulle av. Någon tågvärd fanns inte." Anders
"Upphandlingsystemet är helt fel. Hur kan det billigaste alternativet bli bäst? Det är inte operatörernas fel, de är här för att tjäna pengar. Genom upphandlingen slipper politikerna allt ansvar." /Wojcieh
”Hur kan det fungera i både tunnelbanan, tvärbanan, på bussarna - men inte på pendeltågen Varför kan inte ny teknik vara en lösning?" /Jan
”För att pendeltågen är långa tåg, högre hastigheter, längre avstånd, inte en buss eller tunnelbana. Jämför med de nationella SJ-tågen istället. De kör inte direkt utan tågvärdar heller.” /Sofie
”Jag aldrig sett en tågvärd.” /Sonja
”Jag har själv varit med om att evakuera ett pendeltåg mitt på spåret. Tågvärd och lokförare hjälpes åt att komma med stegar, lyfta ned vagnar, ledsaga äldre och ensamma barn tvärsöver spåren. Att de var två personer som dirigerade detta var helt avgörande för att allt gick väl. Jag har också varit med om att lokförare insjuknat och ej kunnat köra tåget. Tågvärden var också helt avgörande här.” /Ann-Charlotte
”Skulden till denna röra är avregleringen och anbudsförfarandet. Trafiken ska gå med vinst, och personal kostar pengar. Säkerhetsavdelningarna på tågbolagen lyder idag under ekonomiavdelningarna känns det som.” /Michael
”En del av trevnaden med att åka pendel eller tvärbana är ju att personal cirkulerar i tåget och direkt åtgärdar skräp, ordningsstörningar etc. Jag vill ha tågvärdar i tunnelbanan också!” /Thomas
”Dags att upphandla en ny leverantör med bättre personalpolicy!” /Ylva