Skolorna är i gång, semestrarna är över och resandet med kollektivtrafiken vänder uppåt igen.

Resandet är fortfarande på en betydligt lägre nivå än förra året, men enligt SL är det tydligt att det nu ökar. Färsk statistik visar att inpassagerna på pendelstationer och tunnelbanestationer ökade med runt 10 procent vecka 33 jämfört med vecka 32.

När passagerarna blivit fler har också munskydd blivit en allt större snackis. Fyra av tio vill införa krav på munskydd i kollektivtrafiken, visade nyligen en opinionsundersökning som Demoskop gjorde i samarbete med Aftonbladet.

Så här resonerar resenärer, politiker och experter.

Resenärer

Emelie Björkman och sonen Gustav använder inte munskydd i dag. Foto: Niklas Thim

Emelie Björkman och sonen Gustav använder inte munskydd i dag. Foto: Niklas Thim

Niklas Thim

Emelie Björkman från Gubbängen brukar åka kommunalt och hon upplever att antalet resenärer ökar.

– Nu har det blivit betydligt fler på tunnelbanan och bussar. Man verkar bry sig mindre om att hålla avstånd, det är trångt, säger hon.

Har du funderat på att börja använda munskydd?

– Egentligen inte, jag tycker inte att det har funnits tillräckligt med underlag för att det ska vara mer effektivt än att hålla avstånd.

Vad tänker du om ett eventuellt krav på munskydd i kollektivtrafiken?

– Är det ett krav så borde det finnas belägg för det. Då skulle jag använda det.

Upplever du att man följer uppmaningen om att hålla avstånd?

– Jag försöker när det går, men det är svårt. Jag brukar göra så att om det är för mycket folk, då väntar jag på nästa. Men det känns som att man har glömt av att man ska hålla avstånd.

Politiker

På egen hand valde trafikregionråd Kristoffer Tamsons (M) förra veckan att argumentera för munskydd. Han har också haft dialog med andra storstadsregioner i Sverige och andra länder samt lyft frågan med kollektivtrafikbranschen i stort.

– Jag har valt att gå före, själv lyfta frågan och visa att jag använder det, då jag vill visa på det goda exemplets makt och själv föregå med gott exempel, säger han.

– Jag tror vi gör klokt i att känna ett personligt ansvar, bekantar oss med munskydd och tar in att det kan komma att bli ett komplement till övriga insatser även i Sverige, då i situationer och sammanhang där social distans är svår att upprätthålla och det finns risk för trängsel.

Även Sverigedemokraterna i regionen har drivit på för munskyddskrav.

Jens Sjöström (S), regionråd i opposition, tycker att SL ska följa Folkhälsomyndigheten och Smittskydd Stockholms rekommendationer, och så mycket det går undvika kollektivtrafiken för att minska trängseln:

– De rekommendationerna följer jag och tycker att alla andra också ska göra. Skulle smittskyddsexperterna på Folkhälsomyndigheten och smittskydd Stockholm ändra sina rekommendationer i takt med ökad kunskap om viruset så ska också SL följa dessa. Detta är en fråga som ska baseras på forskning och fakta, inte på politisk taktik.

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) bollar också vidare ansvaret till Folkhälsomyndigheten, senast i ett svar på en skriftlig fråga i riksdagen.

Miljö- och kollektivtrafikregionråd Tomas Eriksson (MP) menar att krav på munskydd är ett medicinskt beslut – och inget som politiker ska bestämma.

– Jag vill dock säga att alla som vill använda munskydd ska så klart göra det. Om Folkhälsomyndigheten ger oss rekommendationen att människor ska använda munskydd ska vi förstås följa det, men då behöver det ges förutsättningar att uppfylla en sådan rekommendation.

Folkhälsomyndigheten

Myndigheten menar att hålla avstånd är viktigare än munskydd i kollektivtrafiken just nu. Farhågan är att användandet av munskydd vaggar in oss i en falsk säkerhet, men myndigheten håller trots tvekan ändå på att se över i vilka situationer en rekommendation om munskydd skulle fungera nationellt eller regionalt. Exempel på sådana situationer kan vara vid trängsel i kollektivtrafiken, menar Folkhälsomyndigheten.

Inom ett par veckor väntas besked om eventuella riktlinjer.

– Skulle det vara så att man kan identifiera tidpunkter och situationer där distanshållning inte är möjligt, då kan det finnas områden där det är befogat, sa Folkhälsomyndighetens generaldirektör Johan Carlsson i helgen i Ekots lördagsintervju.

Johan Carlsson poängterar att ett stort ansvar ligger på de aktörer som organiserar kollektivtrafik att se till att det inte blir för trångt ombord, och han vill i det här läget inte att ansvaret läggs på resenärerna att skaffa munskydd.

– Vi är bekymrade över att de som organiserar kollektivtrafiken vill ta en genväg, sa han i Ekots lördagsintervju.

Städer i världen

För pendlare i städer som New York, London och Berlin är det munskydd på som gäller. Runt 130 länder i världen rekommenderar eller kräver att invånarna täcker mun och näsa i olika sammanhang. Bland annat Danmark har sådana krav. I helgen blev en 24-årig dansk den första i landet att tvingas böta för att inte ha följt reglerna. 2 500 danska kronor blev straffet för att ha vägrat ta på sig munskydd på järnvägsstationen i Odense, rapporterar TT.

– Om man inte har munskydd på sig och vägra ta på sig munskydd blir man ombedd att lämna tåget. Om man då säger ”det vill jag inte” försöker vi först ha en dialog med personer men det kan sluta med att vi måste tillkalla polis, har det danska tågbolaget DSB:s presschef Tony Bispeskov tidigare sagt till till Ekstrabladet.