Högt däruppe under taket finns en långsmal balkong. Vi befinner oss i måleriet och från balkongen kan man betrakta det som målas nere på golvet.
– Man målar fonder på golvet med lång pensel, så kallad långskaftare. Det är samma teknik som användes i början av 1800-talet, men då hade de kostym och fluga på sig när de målade, berättar Jonas Lundquist, verkstadschef på Kungliga Operan.
För någon vecka sedan flyttade personalen in i de nya dekorverkstäderna i Flemingsberg, ett 20-tal personer från Operan och ett 20-tal från Dramaten. I dekorateljéerna skapas de fonder och kulisser som används på scenerna.
Erik Fredriksson, verkstadschef på Dramaten, visar runt i de stora ateljéerna. Byggnaden omfattar totalt över 14 000 kvadratmeter.
Angie Gray
Den 31 augusti är det invigning och öppet för allmänheten. Vi fick en förhandstitt och guidas runt i de stora salarna mellan snickeri, måleri och tapetseri. Vi kikar in i en 8 meter lång hiss som går genom hela byggnaden. Här ska en fond kunna transporteras.
På trägolvet inne i snickeriet är en stor cirkel uppritad.
– På Dramatens scen finns en stor roterande platta som man kan ha dekorer som snurrar runt på. Den är utmarkerad här, berättar Erik Fredriksson, teaterns verkstadschef.
De specialbyggda hissen där man ska kunna transportera stora fonder och back drops.
Angie Gray
Föreställningar för barn och unga
Det är här i Flemingsberg som allt startar.
– På den här tavlan står namnet på produktioner som ligger flera år framåt. Två, tre år innan en föreställning visas börjar man jobba här, säger Kitte Wagner, vd för Dramaten.
En del andra operahus, som det danska, har inte längre egna ateljéer utan upphandlar dekoren från andra länder.
– Vi ska vara hantverksskickliga på högsta nivå, det står i våra riktlinjer. Hantverksskickligheten på Dramaten och Operan är kanske bäst i Europa. Det är fint att vi får lyfta det tillsammans här, säger Kitte Wagner.
Men det är svårt att få unga att välja hantverksyrken i dag och Dramaten och Operan vill gärna se ett samarbete med kommunen för att föra vidare yrkeskunskapen.
– Vi ska titta på vilka former vi kan hitta för kompetensförsörjning, kanske kan det bli prao- eller feriepraktikplatser. Vi vill skapa det här intresset hos våra egna invånare, säger Camilla Broo, kommundirektör.
I repetitionssal repas för föreställningen Jenufa som sätts upp på Operan i höst. Här kan man även spela för en publik på omkring 250 personer och i framtiden planerar man spela föreställningar för barn och unga och ha öppna repetitioner här.
Angie Gray
Samarbete med skolor
Vi vandrar vidare in i Operans repetionssalar. På entréplan finns en sal där man även kan spela för publik.
– Tanken är att vi ska kunna göra barn- och ungdomsföreställningar här, ha öppna rep och sådana saker. Vi går snart in i perioden när vi behöver flytta ut, när Operahuset ska renoveras, och då kan det här bli en jättemöjlighet. Vi behöver se till att vi använder det här maximalt, säger Fredrik Lindgren, vd för Operan.
Både Operan och Dramaten vill vara en del av lokalsamhället. Operan har redan ett samarbete med fyra skolor i Flemingsberg och Dramaten har ett samarbete med Glömstaskolan.
– Nu ska vi skapa en landningsbana för barn och unga i ateljéhuset där de kan landa när de är på besök och skolklasserna ska vara en del av den byggprocessen, säger Kitte Wagner.
Verksamheten är i gång i Operans och Dramatens ateljéer i Flemingsberg. Den 31 augusti är allmänheten välkommen på invigning.
Angie Gray