Nykterhetslobbyn och moralpredikanter ska inte diktera villkoren för SL eller stockholmarna. Det anser M-politikerna Kristoffer Tamsons och Christer Matson, som strax innan midsommar lämnade in en motion om att tillåta alkoholreklam i SL-trafiken.

De pekar på behovet att öka intäkterna med tanke på SL:s väntade underskott på 1,3 miljarder kronor nästa år. "En mer tillåtande reklampolicy är en möjlighet", skriver Tamsons och Matson i sin motion.

Men förslaget avfärdas nu helt av regionens trafikförvaltning, som påpekar att reklam för alkoholhaltiga drycker i sådana miljöer är förbjuden enligt Alkohollagen och i gällande branschöverenskommelser.

Tänker följa lagen

"Trafikförvaltningen avser att fortsätta följa gällande lagar och regelverk inom reklamområdet", klargör tjänstemännen.

Och eftersom annonseringen är förbjuden kan den inte heller ge några pengar. "Den ekonomiska potentialen är obefintlig", enligt tjänsteutlåtandet.

Och även om lagen skulle ändras så att alkoholreklam blev tillåtet är det "mycket osäkert" om det skulle bli några ökade intäkter. Det skulle bygga på att efterfrågan på sådana annonser var så hög så att det skulle pressa upp priserna, över de nivåer som är avtalade idag.

"Ett tristare Stockholm"

Kristoffer Tamsons (M) tolkar förvaltningens svar som ett uttryck för gamla tiders förbudspolitik.

– Det verkar helt uppenbart vara viktigare för vänstern att förbjuda reklam än att utvecklas med sin samtid, att stärka intäkterna och försöka rädda busstrafiken. Resultatet av den förda reklampolitiken blir nedskärningar i trafiken samt ett gråare och tristare Stockholm, kommenterar Tamsons till Mitt i Stockholm.