Kaoset fortsätter på Saltsjöbanan. Torra spår slår ut tågen, restiderna skenar och ersättningsbussarna syns inte i SL:s reseplanerare.

– Dagens situation där man inte ens har en tidtabell att planera sitt liv från utan man hänvisas till att vänta vid en stolpe och hoppas på tur, är under all kritik, säger Mats Gerdau (M), kommunstyrelsens ordförande i Nacka.

På onsdagen krävde Moderaterna, Kristdemokraterna och Liberalerna i Region Stockholms trafiknämnd att regionen åter skulle sätta in direktbussarna som körde var tionde minut från Saltsjöbaden och Solsidan till Glasbruksgatan respektive Cityterminalen före den 9 februari. Men mittenstyret sa nej.

– Vi lade fram konkreta förslag för att göra pendlingen enklare för Nackaborna – direktbussar, tätare turer och en långsiktig plan. Att Socialdemokraterna och Miljöpartiet röstade nej visar ännu en gång att de inte bryr som om Nackabornas pendling, säger Anna Malm Kelfve (M), vice ordförande i trafiknämnden.

”Behöver kunna lita på SL”

Trafikregionrådet Anton Fendert (MP) avfärdar kritiken.

– Moderaterna sparkar in en öppen dörr och låtsas som att de inte vet hur trafiken fungerar. Vi är alla överens om att vi behöver få till en mer stabil ersättningstrafik med fler direktbussar, det som är flaskhalsen nu är inte den politiska viljan utan tillgången på tillgängliga bussar och förare. Så fort det går kommer vi att utöka trafiken.

SL vet inte om och i så fall när fler direktbussar kan sättas in.

– Vi håller på att titta på olika lösningar för att förbättra ersättningstrafiken, bland annat genom direktbussar medan trafiken på Saltsjöbanan är helt inställd. Men vi kan inte svara på när det kan bli aktuellt, säger Elin Lindström, presskommunikatör på SL.

”Dagens situation där man inte ens har en tidtabell att planera sitt liv från utan man hänvisas till att vänta vid en stolpe och hoppas på tur, är under all kritik”, säger Mats Gerdau om ersättningsbussarna på Saltsjöbanan.

”Dagens situation där man inte ens har en tidtabell att planera sitt liv från utan man hänvisas till att vänta vid en stolpe och hoppas på tur, är under all kritik”, säger Mats Gerdau om ersättningsbussarna på Saltsjöbanan.

Johan Kristensen

Asfalterad banvall

När SL den 9 februari drog in direktbussar från Saltsjöbaden och Solsidan till Glasbruksgatan respektive Cityterminalen och hänvisade alla till tågen skenade restiderna för alla pendlare.

I Saltsjö-Järla måste alla byta till ersättningsbussar. Nacka kommun har nämligen asfalterat banvallen från Järla station till Nacka station och leder bilar och bussar dit för att kunna bygga om Värmdövägen. Arbetet väntas pågå till början av nästa år och kommunen får betala 3 miljoner kronor i månaden för ersättningsbussarna.

Dessutom har tågen inte gått som på räls. På långfredagen stoppade SL alla tåg på Saltsjöbanan på grund av vagnbrist. För andra gången på en månad har torra spår orsakat onormalt hjulslitage på de 32 vagnarna.

Tåg inställda veckan ut

När tågen slogs ut i mars återinsatte SL tillfälligt direktbussarna. Den här veckan har resenärerna fått ta en ersättningsbuss från Saltsjöbaden och Solsidan och byta till en annan i Saltsjö-Järla.

– Vi ersätter med buss där spårtrafiken normalt går. Men det är anpassat efter kortare störningar, när man lägger upp ersättningstrafik för längre tidsperioder så försöker vi hitta olika sätt att göra den så robust och användbar som möjligt. Det kan bland annat inkludera direktbussar som självklart är en av de lösningar vi undersöker, eftersom vi vet att det finns många resenärer som önskar det, säger Elin Lindström.

SL kör den här veckan tomma tåg på Saltsjöbanan för att försöka få bukt med problemen med de torra spåren. När passagerarna är välkomna är oklart.

– Trafiken kommer åtminstone att vara inställd veckan ut. Det finns förhoppning om att kunna köra igen nästa vecka, men det är beroende av vad orsaksanalysen kommer fram till, säger Elin Lindström.

Vet ni nu hur ni ska komma till rätta med problemet som har orsakat det onormala hjulslitaget på tågen?

– Nej, orsaksanalysen pågår fortsatt och det är också ett skäl till att det är svårt att ge en helt säker prognos.