Som en del av Ekerövägens breddning ska även Nockebybron få fyra körfält. Ursprungsplanen var att det arbetet skulle vara klart 2023, precis som övriga projektet länge haft som slutdatum. Så blir det inte.
– Att det skulle vara komplicerat har vi berättat tidigare, framför allt den del som är rörlig, säger Tomas Flyckt, projektledare på Trafikverket.
Riskerna med en bro som tvingas stå öppen länge eller fastna är för stora, menar han. Exempelvis lyfter han problem för utryckningsfordon att ta sig bilvägen till eller från Mälaröarna.
– Skulle det hända något i uppfällt läge tar det tid. Det har vi sett även med Tappströmsbron.
Utreder reversibla körfält
För att undvika risker väljer myndigheten att skjuta fram breddningen och vänta in Förbifart Stockholms öppning. Den är i dagsläget planerad till 2030.
– Vi vill avvakta tills det finns möjlighet att ta sig via Förbifart Stockholm åt norr och söder, säger Tomas Flyckt.
En möjlig tillfällig lösning för att minska köerna är att införa reversibla körfält på bron, något som ska utredas inom kort.
– Det vi ska undersöka nu är om det är tillräckligt lång sträcka för att det ska bli säkert på bron.
Då skulle signaler och bommar reglera så att det blir två körfält till stan på morgonen och två körfält in i kommunen på kvällen. Det skulle i så fall bli aktuellt sommaren 2023.