Området kring Wenner-Gren Center, främst västerut, blir byggarbetsplats det kommande året. Trafiken ska läggas om för att kunna förbereda arbetena med östra Hagastaden.

– Vi behöver flytta vägarna­ för att kunna bygga nya permanenta­ vägar, säger Märit Wikström, kommunikationsansvarig vid exploateringskontoret.

Blir fyrvägskorsning

Ett tiotal parkeringsplatser mellan Wenner-Gren Center­ och Sveavägen har redan tagits­ bort och kommer inte att ersättas. Däremot blir fotbollsplanen och skejtparken kvar än så länge.

Även infarten till Danne­moragatan från Norra Stationsgatan tas bort.

I dag är den delen av Dannemoragatan enkelriktad, man kan köra in på den från Norra Stationsgatan men inte ut. I stället byggs en vändplan längst ner på Dannemora­gatan som blir dubbelriktad.

– Gång- och cykeltunneln under Sveaplan stängs. Det tillkommer ett kvarter längst ut där Sveavägen vänder­ framför Wenner-Gren Center­, och då visar utredningar att tunneln inte är den bästa lösningen. Den ersätts med ett signalreglerat övergångsställe och cykelöverfart.

Hållplatser tas bort

Tanken är att Sveaplan blir en fyrvägskorsning mellan Ynglinga­gatan och Sveavägen. Samtidigt stängs utfarten­ från Norrtullsgatan till Sveavägen för gott.

Det gör att hållplatserna för buss 2 måste läggas om

– de två vid Sveaplan tas bort tillsammans med den i slutet av Norrtullsgatan.

I stället ersätts de av hållplatser på Ynglinga- och Hagagatan.

Just nu ligger planerna för östra Hagastaden på is efter att Statens fastighetsverk överklagat detaljplanen, då delar av byggena påverkar Nationalstadsparken.

Grönare entré

Därför kan staden inte påbörja bygget av 600 bostäder, det nya torget och aktivitetsparken vid tullhusen.

Men det hindrar inte att gå vidare med trafikarbetena.

– Det här är en del i en helhet­ där trafiken i hela Norrtull saktas ner. Förslaget är att bygga så att trafiken till och från Stockholm läggs på ena sidan tullhusen i stället för att ha en motorväg rakt in, säger Märit Wikström.

– Norrtull har sett ut som ett provisorium under lång tid. Står man på bron är det mest trafik. Staden vill göra något annat med stan, få till en mer levande stadsdel.

Stadens plan är att gå från dagens trafikdominerade område, till en grönare stadsentré med bland annat ett nytt torg. 

Idrottshall och 600 lägenheter i Östra Hagastaden

Detaljplanen för Östra delen av Hagastaden har lagts fram för stadsbyggnadsnämnden. I stadsdelen planeras en fullstor idrottshall i en skola och 600 lägenheter för studenter och seniorer.

Detaljplanen har varit ute på samråd och presenteras för stadsbyggnadsnämnden i slutet av januari. Godkänner nämnden planen går den vidare till kommunfullmäktige innan arbetena kan påbörjas.

– Jag förutsätter att det blir senare i år. Sedan ska man börja titta på de tekniska förutsättningarna, mäta och markundersöka. Det tar några år innan det blir någon spade i backen, säger Anna Näslund, presskommunikatör vid exploateringskontoret.

Nya torget Tullhusplatsen byggs i Östra Hagastaden.

Nya torget Tullhusplatsen byggs i Östra Hagastaden.

Visionsbild Källa: Stockholms stad/White Arkitekter

Grundskola och gymnasium

Östra Hagastaden är den del av byggprojektet vid Wennergren center som delvis gränsar till Solna, och en del av stadens gränser kommer att behöva vidgas. Så gjordes till exempel vid torget vid Hagaplan framför Karolinska för att det inte skulle delas på mitten av kommungränserna.

Stella och Jonny Ellison, 64, It-konsult, Vanadislunden: "Det ser väl bra ut, nu är det ju bara grusplan så det blir inte fulare. Men generellt tycker jag att man förtätar för mycket och förstör. Det blir feltänk när man ska klämma ihop alla på samma yta, man borde bygga tillräckligt attraktiva bostadsområden utanför tullarna. Det är viktigt med grönområden och det där kan bli som en spärr mot Brunnsviken."

Stella och Jonny Ellison, 64, It-konsult, Vanadislunden: "Det ser väl bra ut, nu är det ju bara grusplan så det blir inte fulare. Men generellt tycker jag att man förtätar för mycket och förstör. Det blir feltänk när man ska klämma ihop alla på samma yta, man borde bygga tillräckligt attraktiva bostadsområden utanför tullarna. Det är viktigt med grönområden och det där kan bli som en spärr mot Brunnsviken."

Emil Salmaso

Planförslaget innefattar bygget av 600 lägenheter, varav hälften ska vara studentlägenheter och knappt 100 vård- och omsorgsboende. Här ska även finnas en grundskola och kombinerat gymnasium med plats för 1 200 elever och en förskola för 90 barn.

Här ska också en fullstor idrottshall på 20 gånger 40 meter ligga, det planeras även för en 7-spelsplan i området.

Totalt planeras för 80 000 kvadratmeter kontor och ett hotell med 360 rum.

Vy över Östra Hagastaden

Vy över Östra Hagastaden

Visionsbild Källa: Stockholms stad/White Arkitekter

Flyttar Uppsalavägen

Planen går in över gränsen till Nationalstadsparken vid Vetenskapsstaden.

– Det är gammal industrimark där det har legat verkstäder tidigare. Det är inte ett grönområde med parkmark, snarare ett grusområde, säger Anna Näslund.

Uppsalavägen är tänkt att flyttas västerut, bort från Brunnsviken och mot sjukhuset.

Kerstin Bergstrand, 78, Sveaplan: "Stockholm har inte råd att inte utnyttja den mark som finns. Det som byggs i Hagastaden nu är fult och för tätt, men se på marken där Östra Hagastaden ska byggas, det är ju bara grus."

Kerstin Bergstrand, 78, Sveaplan: "Stockholm har inte råd att inte utnyttja den mark som finns. Det som byggs i Hagastaden nu är fult och för tätt, men se på marken där Östra Hagastaden ska byggas, det är ju bara grus."

Pekka Pääkkö

På marken som frigörs ska ett kvarter byggas med en gång- och cykelbro som löper längs husfasaden.

De rosa gamla tullhusen som byggdes på 1700-talet ska få ett eget torg för att lyfta fram dem.

– Det blir ett viktigt tillskott. Man ska även göra det lättare att ta sig mellan östra och västra Hagastaden. Till exempel ska två nya gång- och cykelförbindelser knyta ihop området bättre.

Alexandra, 34, hållbarhetsspecialist, Sveaplan: "Hoppas att de tänker på att göra det öppet och ser till att det är grönt. Att de har gångtrafikanter i åtanke och gör det lättare att ta sig ut till Hagaparken, det är så mycket rödljus man fastnar i. I stort ser det väl fint ut, nu är det ju bara grus där."

Alexandra, 34, hållbarhetsspecialist, Sveaplan: "Hoppas att de tänker på att göra det öppet och ser till att det är grönt. Att de har gångtrafikanter i åtanke och gör det lättare att ta sig ut till Hagaparken, det är så mycket rödljus man fastnar i. I stort ser det väl fint ut, nu är det ju bara grus där."

Emil Salmaso

Förbättrar möjligheten att transportera sig mellan Östra och Västra Hagastaden

Tidplan och överklagan

Hela Hagastaden, inklusive Östra och Västra delarna, har beräknats stå klart 2030.

Detaljplanen för Västra Hagastaden har fortfarande inte tagits fram och godkänts. Arbetena med dragningen av tunnelbanan kan komma att försena planerna.

Överklagas detaljplanen för Västra Hagastaden till bland annat Länsstyrelsen kan byggena också komma att dröja.

Källa: Stockholms stad