– Äntligen blir cyklingen smidigare här, menar cyklisterna på primärturen.
Nyligen invigdes nya sträckor som gör det möjligt att cykla både snabbare och tryggare mellan Gårdsten, Lövgärdet och Angered centrum.
– Det är viktigt att cyklister har säkra vägar att cykla och att det är attraktivt och gent. Det är viktigt att Angered bättre blir en del av Göteborg vad gäller cykelvägnätet, säger Karin Pleijel (MP), kommunalråd med ansvar för stadsmiljö och trafik.
Press
Dåligt och bra
De nya cykelbanorna är en del av en pågående utbyggnad av cykelinfrastrukturen i kommunen. Något som verkligen behöver förbättras om cyklisterna själva får tycka till, vilket de gör i Cykelfrämjandets undersökning: Cyklistvelometer 2024.
Resultaten visar att Göteborg som cykelstad hamnar på en bottenplacering i kategorin stora kommuner.
Det är stadens cykelklimat som får sämst betyg följt av bland annat framkomlighet i cykelvägnätet och trygghet.
– Vi måste prioritera och underlätta för de hållbara resesätten. Här finns en stor potential. Göteborg ska bli en cykelstad värd namnet. Utöver tidigare extra satsningar för cykel i år, skjuter vi till ytterligare tio miljoner årligen 2025 och framåt, säger Karin Pleijel.
Samtidigt arbetar faktiskt fler med cykelfrågor och mer pengar läggs på cykelinfrastruktur visar även Cykelfrämjandets undersökning Kommunvelometern 2024.
– Det betyder att de kan sätta fart och bygga cykelbanor så att fler väljer cykeln. Där har Göteborg tidigare halkat efter, och utvecklingen ligger inte i linje med stadens trafikmål, säger Kalle Hederos Eriksson, Cykelfrämjandet i Göteborgs trafikutskott i ett uttalande.
Hyr och trampa
En annan positiv cykelnyhet för Angeredsborna är att Styr och ställ blir tillgängliga i området.
– Friheten att kunna cykla dit du vill och att det samtidigt är ett billigt sätt att resa. Särskilt om det finns hyrcyklar där du betalar 90 kronor per månad eller 300 per år, som är priset idag. Du slipper köpa en dyr egen cykel, eller för den delen dyr bil eller månadskort i kollektivtrafiken, säger Karin Pleijel.