Höstterminen är i full gång på Södervikskolan i Upplands Väsby. På skolgården spelar några pingis, i korridorerna smäller skåp när elever låser in väskor och tar ut böcker. Några är på väg till lunch.

Här går runt 470 elever i årskurs 6 till 9 – men alla med ett gemensamt: Ingen börjar före klockan nio på morgonen. Den senaste tiden har det införts på flera håll i Sverige, men här har det funnits sedan 2010.

– Jag tycker det är jättebra att vi börjar nio i stället för 8. Vissa har träning sent på kvällen och man måste hinna plugga. Att man får sova lite längre gör att man kan prestera bättre i skolan, säger Rengin Farkhapour som går i åttan.

– Att man får sova lite längre gör att man kan prestera bättre i skolan, säger Rengin Farkhapour som går i åttan.

– Att man får sova lite längre gör att man kan prestera bättre i skolan, säger Rengin Farkhapour som går i åttan.

Charlotte Arwedsson

Även Signe Hassbring och Linnea Steen, som går i sexan, gillar senare start på morgonen.

– Jag får verkligen kämpa mig upp. Det är skönt att börja senare, i vår gamla skola började vi nio bara på måndagar, alla andra dagar 8.15, säger Signe.

Linnea Steen gillar inte att sovmorgnarna försvinner.

Linnea Steen gillar inte att sovmorgnarna försvinner.

Charlotte Arwedsson

Mer tid på morgonen

Alfred Santesson som går i åttan uppskattar att han har mer tid på sig på morgonen.

– Jag sover inte längre, men nu har jag tid att göra mig färdig på morgonen. Jag är ganska långsam och det tar lång tid för mig att ta mig till skolan.

Marcel Achkoudr, som går i sjuan, är den enda som inte är odelat positiv till sovmorgnar.

– Om man har fotbollsträning sent på kvällen vill man hellre börja tidigare och sluta 15. Då hinner jag gå hem, äta och vila innan.

Vad man än tycker kan sovmorgnarna snart dras in på Södervikskolan.

– Det blir svårare och svårare att hålla på detta i och med att timplanerna ökar och elever får mer tid i skolan. Då blir det en svår ekvation att ha senare start samtidigt som eleverna helst inte ska gå längre än till 16 på eftermiddagen, säger biträdande rektor Oskar Lindgren.

Linnea Steen, Signe Hassbring, Alfred Santesson, Rengin Farkhapour och Marcel Achkoudr på Södervikskolan.

Linnea Steen, Signe Hassbring, Alfred Santesson, Rengin Farkhapour och Marcel Achkoudr på Södervikskolan.

Charlotte Arwedsson

Mer SO och NO

Han berättar att både SO och NO har fått utökad timplan. Årskurs sex får två lektioner till i veckan, och alla årskurser går från tre till fyra lektioner i veckan i ämnena.

– Då kommer vi kanske behöva börja 8.30 eller 8.45 för att inte dagarna ska sluta för sent, säger han med en suck och fortsätter:

– Att börja klockan nio har minskat morgonstressen både för trötta tonåringar och föräldrar. Eleverna är piggare och mer utvilade.

Carina Bergsten, rektor på Södervikskolan.

Carina Bergsten, rektor på Södervikskolan.

Charlotte Arwedsson

Även rektor Carina Bergsten hade velat se en fortsättning.

– Forskning visar att barn i puberteten blir trötta senare på kvällen och pigga senare på morgonen. De har en annan dygnsrytm. Hjärnan växer och hormonerna sprutar. Och det är stor skillnad på en som går i sexan och en i nian, säger hon.

Signe tycker att det är tråkigt att sovmorgnarna nu kan försvinna.

– Det blir tuffare för mig, jag är verkligen inte morgonpigg. Och det blir jobbigt med mer tid i skolan.

Oskar Lindgren poängterar även att en utökad timplan inte per automatik ökar kvaliten på undervisningen utan att det handlar om vad man gör på lektionerna. Samtidigt ”konkurrerar” skolan med aktiviteter som börjar tidigt på eftermiddagen.

– Mycket gör att man hellre hade velat börja klockan åtta för att få ihop hela dagen. Men som vi hör i samhällsdebatten är det fler som testar att börja senare för att det är bra för barnen, de kommer mer utvilade.