Nu är arbetet med att rusta upp bussterminalen i Tumba i gång. I måndags stängde kommunen av parkeringsplatserna på norra sidan stationen för att förbereda för en tillfällig bussterminal under tiden den ordinarie rustas upp.

Välkommet, men också lite otydligt. Det tycker Sarah som står och läser en informationsskylt som kommunen smällt upp på bussterminalen. Hon åker från bussterminalen varje dag.

– Det är på tiden att de organiserar den här bussterminalen, för på kvällarna när jag går här kan jag känna mig lite osäker. Då vill jag gärna ha en väninna i telefon om jag åker själv. Men som det ser ut här ska det bli ljusare, säger hon.

Sedan kommer hon att tänka på trappuppgången som är på andra sidan, där en hord av människor ska passera varje dag.

– Den är knas. På vintern flockas folk inomhus och det kommer bli trångt. Man kan ju gå på andra sidan, men det är värsta omvägen.

Lösningar på gång – oklart vad

Den som brukar ta den lite undanskymda trappan ned mot Munkhättevägen vet att den inte alltid är den fräschaste.

– Ändå städas trappan och hissarna städas varje dag, säger Lennart Agén, presschef vid Botkyrka kommun.

Men det räcker inte?

– Vi fortsätter med samma frekventa städning och vi är också på plats om något oväntat händer. Nya beslut kan tas när vi närmar oss dagen när den tillfälliga bussterminalen öppnar.

Hissarna ned mot Munkhättevägen är inte de mest pålitliga. Men kommunen lovar bättring, särskilt med tanke på att trycket på hissarna troligtvis ökar när den tillfälliga bussterminalen tas i bruk.

Hissen mellan Munkhättevägen och spårbyggnaden ska renoveras under veckan 44. Därefter ska hissen på andra sidan Munkhättevägen också renoveras.

– Vi jobbar på en lösning för rullatorer och barnvagnar i samband med reparation av hissen från Munkhättevägen upp till utomhusbron. När hissen mellan inomhus- och utomhusbron repareras kommer vi skapa en lösning som möjliggör att enkelt ta sig till gångbron, säger Lennart Agén.

Vad är det för lösning?

– Lösningen är under diskussion och än inte beslutad.

I början av nästa år stängs den nuvarande bussterminal och det är då den tillfälliga öppnar.

En ny infartsparkering öppnar senast den 1 november i korsningen Åvägen/Hans Stahles väg/Hågelbyleden. Det blir även infartsparkeringar längs Munkhättevägen.

I slutet av 2026 planerar kommunen kunna öppna ordinarie bussterminal igen.

Löftet: Bussterminalen i Tumba rustas upp från grunden

Fram till 2027 ska centrala Tumba överösas med trafikförbättringar, och startskottet blir en helt ny bussterminal. På sikt kan Botkyrkas hjärta också få en ny siluett – med ett kluster av höghus.

Tumba

Nedgånget, otryggt och ofräscha rabatter. Kritiken mot bussterminalen i Tumba har sett olika ut under åren. Svaren från Botkyrka kommun har alltid varit duckande – till nu när samhällsbyggnadsnämndens ordförande, Gabriel Melki (S), lovar att det ska hända saker i centrala Tumba.

– Vi ska öppna upp så att det känns tryggare och bättre belysning när vi förnyar bussterminalen från grunden, säger han.

Centrumbyggnaden skulle bli dubbelt så stor med nya torg och tiovåningshus ovanpå ett överdäckat busstorg. Det menade dåvarande centrumägaren Citycon när de först presenterade planerna för snart tio år sedan.

Diskussionerna strandade och Citycon sålde Tumba centrum till fastighetsbolaget Niam. De är desto mer positiva till fler bostäder i centrum.

"I dag har vi inget mer att berätta än att vi tittar på möjligheterna och har en dialog med kommunen", skriver Hans Lisserkers, utvecklingschef på Niam till Mitt i.

Tumba – nya Manhattan

Det är inte bara bussterminalen som ska få sig ett ansiktslyft. Flera trafiklösningar i centrala Tumba ses också över för att skapa ett bättre flöde för både bilister, cyklister och gångtrafikanter. Exempelvis tittar kommunen på att anlägga en cirkulationsplats vid korsningen Grödingevägen/Gröndalsvägen och ett trafikljus vid korsningen K P Arnoldssons väg/Gröndalsvägen.

Om planerna mellan kommunen och centrumägaren går i lås kan också flerbostadshus bli verklighet strax söder om bussterminalen. En förutsättning är att vara överens, då kommunen äger en tredjedel av marken medan centrumägaren äger resten. Kommunen har redan tagit fram visionsbilder för husen.

– Där tänker vi tre höghus som är sammankopplade i botten genom verksamhetslokaler. Med tydliga kopplingar till centrum och busstorget, säger Gabriel Melki.

Gabriel Melki (S), samhällsbyggnadsnämndens ordförande i Botkyrka, lovar att bussterminalen i Tumba ska göras om "inom ett par år".

Gabriel Melki (S), samhällsbyggnadsnämndens ordförande i Botkyrka, lovar att bussterminalen i Tumba ska göras om "inom ett par år".

Albin Tingstedt

Som ett mindre Manhattan?

– Lite så. Det handlar ju ytterst om att öppna upp platsen och göra den mer inbjudande än vad den är i dag.

Ett löfte

Oavsett om husen vid centrum blir av eller inte är Gabriel Melki av den bestämda uppfattningen att busstorget ska bli av – och att det blir startskottet på ett nytt Tumba centrum.

– Jag är övertygad att vi kommer att genomföra busstorget och trafikförändringarna tillsammans med SL och Trafikverket, säger han.

Är det ett löfte?

– Ja, det skulle jag vilja säga.

Men att stänga av busstrafiken till centrala Tumba utan någon alternativ bussterminal är inte optimalt. Lösningen som just nu tilltalar kommunen allra mest är att anlägga en tillfällig bussterminal norr om tågspåren på samma plats där det i dag är pendelparkeringar, eller kring det nuvarande kommunhuset.

– Vi ska flytta från kommunhuset, troligtvis vid årsskiftet. Det öppnar upp för helt andra möjligheter att få ihop en lösning med busstrafik på den sidan. För det ska pågå några år, säger Gabriel Melki.

Senast år 2027 har kommunen och SL åtagit sig att färdigställa bussterminalen och trafikförändringarna, enligt ansökan till Trafikverket. Enligt kommunens beräkningar lär alla trafikförändringar och en ny bussterminal kosta 132 miljoner kronor varav 66 miljoner står Trafikverket för.

I korsningen Gröndalsvägen/Grödingevägen planerar kommunen bygga en cirkulationsplats.

I korsningen Gröndalsvägen/Grödingevägen planerar kommunen bygga en cirkulationsplats.

Albin Tingstedt

Gång- och cykelbanan längs K P Arnoldssons väg planeras att fräschas upp samtidigt som bilvägen smalnas av.

Gång- och cykelbanan längs K P Arnoldssons väg planeras att fräschas upp samtidigt som bilvägen smalnas av.

Albin Tingstedt

I korsningen Gröndalsvägen/K P Arnoldssons väg vill kommunen anlägga trafikljus.

I korsningen Gröndalsvägen/K P Arnoldssons väg vill kommunen anlägga trafikljus.

Albin Tingstedt

Jag är övertygad att vi kommer att genomföra busstorget

Så kan Tumba centrum förvandlas

Bussterminalen som ska få sig ett ansiktslyft

Kommunen tittar också på att anlägga en cirkulationsplats vid korsningen Grödingevägen/Gröndalsvägen och ett trafikljus vid korsningen K P Arnoldssons väg/Gröndalsvägen.

Om planerna mellan kommunen och centrumägaren går i lås kan också tre höghus, som är sammankopplade i botten genom verksamhetslokaler, bli verklighet strax söder om bussterminalen.

Källa: Botkyrka kommuh

En totalrenovering av bussterminalen i Tumba blir startskottet på en större förvandling av Tumba, menar kommunalrådet Gabriel Melki (S).

En totalrenovering av bussterminalen i Tumba blir startskottet på en större förvandling av Tumba, menar kommunalrådet Gabriel Melki (S).

Albin Tingstedt

Löftet: Bussterminalen i Tumba rustas upp från grunden

Blir startskottet på en större förvandling i Tumba centrum