Per Gunnar Däumichen hör till de Frösundabor som reagerade när buss 57 drogs in.

– Jag blev riktigt sur och har aldrig köpt argumentet, att det inte skulle finnas reseunderlag. Jag bor ju här och har sett hur fullastad 57:an kunde vara.

Det gäller inte för nya linje 501 mellan Frösunda och Hallonbergen som SL satte in som plåster på såren, enligt Per Gunnar.

– Ha! Det är knappt någon som åker med den, man brukar se fyra personer ombord varav en är chauffören.

När det fanns direktbuss till city åkte han och hustrun in flera gånger per vecka för att strosa, gå i affärer och på våren se körsbärsblomningen i Kungsträdgården.

Men att ta sig kollektivt till stan har blivit för bökigt, tycker Per Gunnar. 

– Min hustru har rullstol så att ta sig till pendeltåget, ned för trappor och in i trånga hissar för bussbyte vid Odenplan, nej, det blir oftast allt man stannar hemma. Några gånger per år tar vi bilen in.

Ny buss – på vardagar

Som Mitt i berättat planerar SL nu för att underlätta livet för Frösundaborna, i form nya linje 519 från Ursvik via Frösunda in till stan.

– För oss är det viktigt att vi har trafikprocesser som är inslyssnande och transparenta. Frösundaborna har haft en stark önskan om att få en bättre koppling till innerstan, har trafikregionrådet Anton Fendert (MP) sagt till Mitt i.

Per Gunnar gläds åt nyheten.

– Det skulle hjälpa upp mycket. Kollektivtrafiken behöver ju förbättras här. Som det är nu är det ganska enformigt, när man inte kommer någon vart. 

Men det finns vissa begränsningar jämfört med buss 57:s rutt och avgångsintervall. Enligt SL:s förslag ska buss 519 bara gå vardagar mellan 6 och 21.

Slutstation blir Tekniska högskolan. Smidigt så, enligt Fendert.

– Tekniska Högskolan valdes som slutdestination för att ge en tydlig koppling till centrala Stockholm, utan att fastna i de framkomlighetsproblem som vi tidigare har sett på Sveavägen. Det blir också lättare att byta till andra linjer där, vilket ger fler resmöjligheter, säger han.

Men Moderaterna ger buss 519 tummen ned.

– Man har inte lyssnat på kritiken. Den nya bussen kommer inte att trafikeras på kvällar och helger och ska man in till city krävs byten. Det finns en bättre lösning, att återinföra buss 57, säger oppositionsråd Lars Rådén (M).