Varje år gör AktivBo på uppdrag av Victoriahem en undersökning om hur bolagets hyresgäster upplever sitt område sett till trivsel- och trygghetsaspekter.
I Husby har man 1 530 lägenheter där enkäten skickas ut till vartannat trapphus, varje år.
Nu har resultaten för 2024 kommit, där svarsfrekvensen var 64 procent, och visar på en positiv trend.
67 procent svarade att de känner sig trygga i sitt område på kvällar och nätter – en ökning med 12,4 procentenheter från 2023, då siffran låg på 54,6 procent.
Tittar man längre bak i tiden är ökningen än större: 2021 kände sig bara 39,2 procent trygga.
– Vi är långt ifrån klara, men det här är ett tecken på att utvecklingen går åt rätt håll. Vi är mer närvarande, synliga och jobbar hela tiden med att försöka skapa en starkare gemenskap, både hyresgäster emellan och mellan oss och hyresgästerna, säger Kawal Shamal, områdeschef för Victoriahem i Husby.
Kawal Shamal, områdeschef för Victoriahem i Husby.
Victoriahem
Samarbete över gränser
Trivseln i Husby har enligt undersökningen ökat med sju procentenheter till 71,6 procent, och 66 procent av hyresgästerna kan tänka sig att rekommendera någon att flytta till området – en ökning med sex procentenheter sedan i fjol.
– Nyckeln till mycket av det här är samarbeten olika aktörer emellan. Vi samverkar med socialtjänsten, polisen, lokala föreningar och andra fastighetsägare där vi tillsammans genomför trygghetsvandringar och har aktiviteter för boende, till exempel. Det gäller att ta ett helhetsgrepp kring området, tillsammans kan man göra mycket mer, säger Kawal Shamal.
Bli mer synliga
Mitt i har under de senaste åren flera gånger rapporterat om hyresgäster i Järva som upplevt problem med Victoriahem på olika sätt, bland annat har boende uttryckt svårigheter att få tag i bolaget och att de inte blivit ordentligt lyssnade på.
Enligt Kawal Shamal är man på Victoriahem medvetna om missnöjet som funnits. Mycket har grundat sig i misskommunikation, tror han.
– Lyhördheten har inte riktigt funnits där, vi har många gånger talat över varandras huvuden och inte riktigt förstått varandra. Det är något vi jobbat aktivt med att förändra nu. För oss handlar mycket om att öka närvaron på plats i området; vara synliga och tillgängliga.
Man strävar efter att skapa mer personliga relationer till hyresgästerna, och har exempelvis börjat ha bomöten för att kunna samlas, få ansikten på varandra och föra dialoger.
– Boende ska veta vad vi heter, vem man ska prata med och framför allt ska man våga prata med oss. Vi vill att alla ska känna att de har en möjlighet att vara med och påverka sitt område. Genom sådana faktorer ökar tryggheten och trivseln automatiskt, och det är det vi börjar se resultat på i undersökningarna.