Återigen rullar pålningsmaskiner till Slussen som ett startskott för bygget av en gång- och cykelbro.
Till skillnad från förra årets försök ser den här bron ut att bli av – förra gången fick staden gå tillbaka till ritbordet eftersom SL tyckte den hamnade för nära deras tunnelbanebro.
Den nya bron är inte samma som den som först skulle byggas.
Rampen som strukits från gång- och cykelbron är markerad. Utan den behöver passerande från Stadsgårdskajen eller Söder Mälarstrand ta sig över Vattentorget, eller upp på Södermalmstorg, för att ta sig till vidare mot Vasabron och City.
DBOX/Foster + Partners
"Inte nära det vi var överens om"
Färdigställandet har flyttats från 2025 till 2027, prislappen har gått från 250 till 450 miljoner kronor, brons placering har flyttats österut och en ramp har strukits vilket påverkar cykel- och gångflöden över hela Slussen.
– Vi tog ett beslut om en bro med en ramp, nu ska tjänstemännen bygga en helt annan och mycket sämre bro. Den är inte ens nära det vi var överens om, säger Svante Linusson (C), ledamot i exploateringsnämnden och kommunfullmäktige.
Svante Linusson (C), ledamot i kommunfullmäktige och exploateringsnämnden.
Centerpartiet
Har inte fått tycka till
Bygget grundar sig i ett genomförandebeslut i kommunfullmäktige i mars 2023.
Att nya planen för bron varken presenterats för politikerna i nämnderna eller gått upp för godkännande tycker Svante Linusson är gravt problematiskt.
– Vi politiker ska ha ansvar för stadens utformning. Vi kan ha synpunkter på ett förslag för att exempelvis säkra att konflikter mellan olika trafikslag minskas. Vanligtvis föregås ett bygge av en noga redovisning, men inga detaljer om nya bron har framkommit.
Nya bron (inringad i rött) har flyttats länge österut och rampen ner till kajen har strukits. I stället kommer man bara upp till Södermalmstorg.
Projekt Slussen
"Mindre avvikelse"
Enligt Slussenprojektet hade beslutet i kommunfullmäktige som huvudsakligt mål att bron alls skulle byggas.
– Bedömningen är att förändringen av omfattningen är en mindre avvikelse som därför inte föranleder ett nytt genomförandebeslut i KF, skriver Eva Rosman, pressansvarig för Slussenprojektet, i ett mejl.
Bron är försenad, dyrare, flyttad och utan ramp. Hur kan det vara en mindre avvikelse?
– Att bron flyttats utanför angivet område i planen är att anse som en mindre avvikelse eftersom bron inte är bygglovspliktig.
Eva Rosman, pressansvarig för nya Slussen.
Victor Malmcrona
Dyr försening
Trots att prislappen höjts med 200 miljoner kronor är kostnaden för själva bygget dock densamma som innan, menar Eva Rosman.
– Men det tillkommer kostnader för försening och omprojektering. Bara förseningen har kostat cirka 100 miljoner kronor.
Detaljplanen säger att en ramp ska finnas, men eftersom bron inte är bygglovspliktig är det inte bindande. Det är också att betrakta som en mindre avvikelse så länge bron inte strider mot eller motverkar detaljplanens syfte, menar Eva Rosman.
– Då hanteras ärendet som en avstämning med stadsbyggnadskontoret och -nämnden.
Trångt om 10–20 år
Cyklister har varit kritiska mot nya bron eftersom borttagandet av rampen riskerar att överbelasta andra delar av Slussen, som Vattentorget. Utan rampen visar prognoser att kapaciteten om 10–20 år kan överskridas vid högtrafik.
– Hur detta ska hanteras, om prognosen stämmer, utreds vidare, skriver Eva Rosman.
"Olyckligt"
– Det är alltid olyckligt att projekt försenas och fördyras, skriver Anders Österberg (S), ordförande i exploateringsnämnden, i ett mejl.
Socialdemokraterna slår ifrån sig kritiken och ställer sig bakom exploateringskontorets bedömning att ett nytt genomförandebeslut inte krävs.
Anders Österberg menar att oppositionen i nämnden haft möjlighet att göra särskilda uttalanden och fråga om detaljerad information om projektet, men inte gjort det.
Efter brokaoset: 4800 får cykla en annan väg vid Slussen
Var fjärde cyklist får svårt att ta sig upp på den nya Slussenbron, när rampen upp från kajen nu stryks ur planeringen.
– Inte vår ursprungslösning, men tillräckligt bra, säger stadens representant.
Ingen konsekvensanalys gjordes. Ingen trafikplanerare satt med i gruppen.
På mindre än två veckor skulle den svårlösta och explosiva konflikten om gång- och cykelbron vid Slussen få en lösning.
Förlorarna: alla som cyklar längs kajen från Nacka eller från Hornstull. Rampen som de skulle ha tagit upp på bron från kajen har strukits helt.
– Det är en kompromiss som vi behövde göra, inget snack om saken. Men det är bättre än ingen cykelbro alls, säger Mikael Gustafsson, biträdande stadsdirektör och den som representerade Stadshuset i krislösningsgruppen.
Totalt 55 000 cyklister kommer att passera Slussen dagligt år 2030 enligt stadens prognos. Av dessa tar 18 500 vägen över den nya gång- och cykelbron. Men vad händer nu när rampen från kajen försvinner?
Stockholms stad/Mitt i
Nästan 5000 får cykla annan väg
Totalt var det tänkt att 18 500 cyklister om dagen skulle använda den nya bron, enligt stadens prognos för år 2030. Av dessa skulle 4 800 skulle ta sig upp på bron via rampen.
Dessa kommer nu antingen att få använda sig av Guldbron eller de nya lågbroar som just håller på att byggas i nivå med Mälaren. De är egentligen inte tänkta för snabb och tät cykeltrafik.
Den nu skrotade cykelrampen skulle ha använts av var fjärde cyklist på den nya bron.
Stockholms stad/Mitt i
Uppförsbacken ett hinder
Höjdskillnaden skapar också problem. Från kajen upp till Slussenplan skiljer det hela 11 meter. Hur cyklister från Nackahållet ska kunna komma upp dit är inte klart. Det ska nu utredas vidare.
– Det här inte ursprungslösningen. Men vi löser de stora flödena tillräckligt bra för att kunna framtidssäkra Stockholm. Nu behöver vi planera i detalj hur vi ordnar det också för dem som kommer från Nacka, säger Mikael Gustafsson.
Kritiken har inte låtit vänta på sig.
– Cyklister leds in där folk ska gå, vistas och umgås. Det kommer att leda till ständiga konflikter, sa trafikplaneraren Krister Isaksson till Mitt i förra veckan.
– Lösningen ökar ändå kapaciteten för cykeltrafiken över Slussen och blir fortfarande ett mycket viktigt komplement till det framtida regionala cykelstråket, säger Mikael Gustafsson, biträdande stadsdirektör.
Pressbild
Mikael Gustafsson på Stockholms stad kommenterar:
– Det är kanske sant, men det vi vet inte. Kanske hittar vi andra kreativa lösningar. Det arbetet börjar nu, säger han.
Trots att cykelbron nu behöver ritas om räknar han med att arbetena i huvudsak kommer att kunna hålla tidplanen. Pålningsarbetet ska inledas innan årsskiftet.
– Det blir en förskjutning på några månader, men bron kommer att stå klar 2025, säger Mikael Gustafsson.
Det är en kompromiss, inget snack om saken
Kompromissen: så blir nya cykelbron
Den planerade rampen upp från Stadsgårdskajen/Söder Mälarstrand utgår, vilket påverkar var fjärde cyklist som var tänkt att använda den nya bron.
Bron ansluter i övrigt i samma läge som tidigare både på norra och södra sidan.
Brostöden flyttas en bit österut, därmed hamnar även brons sträckning i ett något förskjutet läge österut.
Cykel- och gångbrons vägbana har samma bredd som tidigare har planerats.
Källa: Stadsledningskontoret
Antalet cyklister över Slussen beräknas öka från dagens 26 000 till 56 000 per dag fram till 2030.
Most Photos
Efter brokaoset: 4800 får cykla en annan väg
KLART: Kontroversiella bron vid Slussen flyttas
Efter storbråk är Stockholms stad och regionen överens om hur gång- och cykelbron vid Slussen ska kunna byggas. Den ska flyttas – och sättas i marken på ett nytt sätt.
Arbetsgruppen som tillsattes för att lösa brokonflikten har enats om att gång- och cykelbron ska flyttas längre bort från tunnelbanebron och att metoden för pålning – som var anledningen till att SL hotade med totalt t-banestopp – ska ändras.
Möjligt att bygga bron – och säkra tunnelbanetrafiken
Det betyder att hotet om inställd trafik mellan Slussen och T-centralen i samband med brobygget ser ut att vara avvärjt.
Expertgruppens ordförande Kjell Hasslert menar att en tydlig uppdragsbeskrivning och en kompromissvilja från båda parter skapat förutsättningar som gör det möjligt att både bygga bron och säkra tunnelbanetrafiken.
– Ett imponerande arbete från staden och regionen på mycket kort tid, säger Kjell Hasslert i ett pressmeddelande.
SL: ”Väldigt glada att den här knuten kan lösas”
– För Stockholmarnas skull är vi väldigt glada att den här knuten nu kan lösas, säger David Lagneholm, chef för trafikförvaltningen och vd för SL.
Förslaget innebär att gång- och cykelbrons redan planerade brofästen för övre delen på Södermalm och anslutning till Gamla stan kan användas. I det nya förslaget är rampen till nedre brofästet mot Södermalm borttagen för att skapa plats mellan broarna.
Hur förseningen påverkat Slussenprojektet i stort är oklart.
– Projektet måste nu ta i tu med denna rapport och överenskommelse. Vi behöver projektera och se hur alla tekniska frågor ska lösas, skriver Eva Rosman, kommunikationschef på Projekt Slussen, i ett mejl.
Texten uppdateras...
Tunnelbanan stängs inte av.
Mostphotos