I våras meddelade ägarna till Skärholmens centrum att de skulle sälja centrum. Men nu har de vänt och ska behålla det och satsa.
Emma Hernell är vd på HUI.
Hur ser framtiden ut för lokala centrum liknande Skärholmens?
– Generellt finns en god framtid för lokala centrum. Vi ser en utveckling över tid där folk tenderar att handla mer lokalt och det är inte så konstigt för fördelen med den fysiska handeln är ju att man kan få varorna direkt, säger Emma Hernell.
Saker som folk gärna vill kunna handla nära hemmet är förutom mat allt som är behovsrelaterat och behövs direkt. Det kan vara presenter till barnkalaset, mössor och vantar till barnen när det börjar bli kallt, kläder i någon enklare modebutik och apoteksvaror.
Även service som frisörer, skomakare, nagelbarer, skönhets- och massagesalonger vill människor gärna ha nära.
Men för Skärholmens centrum finns flera utmaningar.
– Det är större än vad en bostadsnära handelsplats normalt är. Jag tror att de har utmaningar för att de inte har nischat sig mot folk som bor där utan förväntar sig att det ska komma besökare utifrån men då har de också konkurrens från en stor handelsplats på andra sidan motorvägen, säger Emma Hernell.
Kan Skärholmens C överleva?
– Absolut, men de behöver ha koll på vad de har för besökare. Både dem som bor i området och inresande och se hur köpkraften ser ut och vad människor behöver och i såfall addera det som människor har behov av i sin vardag.
Borde centrumet nischa sig?
– De skulle säkert kunna nischa sig, men jag tror att de behöver prata både med besökare som är i centrum och med dem som bor i området men inte går dit, och fråga vad de har för behov. Och även prata med människor som är i centrum men kanske inte handlar.
Emma Hernell lyfter att lokala centrum även fyller andra funktioner.
– De skapar trygghet och liv på en plats och höjer livskvaliteten för dem som bor där. I större stadsutvecklingsprojekt bygger man ofta handelsplatser i kombination med bostäder för att serva dem som flyttar in. Det finns en ny trend i flera städer, som började i Paris, som innebär att invånarna ska nå allt de behöver inom 15 minuters promenad från där de bor, så lokala handelsplatser är viktiga.