På väg att ta tunnelbanan till ett viktigt möte – och så är tåget inställt. Den trafikinformation som flaggas upp i SL-appen kan vara lätt att missa och skulle kunna bli mer riktad och personanpassad, menar SL.

"Den digitala utvecklingen skapar nya möjligheter att anpassa trafikinformationen efter varje enskild resenär och att skicka riktad information baserad på personliga preferenser", skriver SL i sin verksamhetsplan för 2025.

Och arbetet börjar ge resultat. Redan under 2025 ska det gå att filtrera bort störningar som man inte tycker är relevanta, hoppas Elin Lindström, presskommunikatör på SL.

Välja favoritplatser

– Om du inte har behov av att använda hiss till exempel, då kan du välja att filtrera bort varningar om att en hiss är avstängd, säger hon.

Elin Lindström tror också att användarna under året kommer kunna välja sina favoritplatser och därmed få störningsinformation som handlar om ens egna stationer och hållplatser.

Parallellt med det pågår ett mer långsiktigt arbete med att förändra systemet, så att det exempelvis ska gå att skicka push-notiser. Men det kräver bearbetning av grunddata och tar längre tid att lösa, förklarar Elin Lindström. Fler frågor återstår också.

Göra notiserna begripliga

– Kan man till exempel anpassa det efter vilka tider användaren normalt reser? Det handlar också om att göra notiserna begripliga när de dyker upp i telefonen utanför sitt sammanhang. Den trafikinformation vi har i dag är i hög grad anpassad för att höras eller läsas när man är i trafikmiljön, säger Elin Lindström.

Någon färdig tidsplan för när push-notiser kan komma finns inte i dagsläget.