Runt om i landet har Statens servicecenter i dagsläget 147 anläggningar. Snart finns en 148:e och den 15 oktober slås dörrarna upp på Rinkebyplan 8. På anläggningen ska besökarna få hjälp med myndighetsärenden.

Precis utanför ena ingången till Rinkeby torg ligger Statens servicecenter.

Precis utanför ena ingången till Rinkeby torg ligger Statens servicecenter.

Stefan Källstigen

Bakgrunden är att dåvarande regeringen 2021 lovade en storsatsning på tjänsten med 27 nya kontor under de kommande åren. Med Rinkebykontorets öppning är den siffran nådd.

– Besökarna kommer hit och får hjälp. Vi guidar, informerar och hjälper till med pappersblanketter bland annat och om något har hänt i ärendet, säger Sarab Shahvali, kontorsområdeschef i Rinkeby och Brommaplan.

Spindelnät

Målgruppen för verksamheten är de som exempelvis behöver språkligt stöd, tolk eller digital hjälp med myndighetsärenden. Ibland för ärenden där flera myndigheter är inblandade.

– Vi jobbar som ett spindelnät och skickar in handlingarna som vi tar emot av besökarna till myndigheterna, som en mellanhand, säger hon.

På Rinkebys nya servicecenter går det att få hjälp flera olika myndigheter.

På Rinkebys nya servicecenter går det att få hjälp flera olika myndigheter.

Stefan Källstigen

När uppdraget från förra regeringen kom var Rinkeby ett av de utpekade ställena där en anläggning ansågs behövas.

– Vi märker att bland besökarna som kommer till andra servicekontor kommer en hel del från Järvaområdet, Rinkeby och Spånga. Behovet anser vi finns och det var i regeringsuppdraget att vi skulle öppna i Rinkeby, säger hon.

Sarab Shahvali , kontorsområdeschef på Statens servicecenter, ser fram emot öppningen av anläggningen. Just nu pågår de sista förberedelserna.

Sarab Shahvali , kontorsområdeschef på Statens servicecenter, ser fram emot öppningen av anläggningen. Just nu pågår de sista förberedelserna.

Stefan Källstigen

Servicekontoret ska vara öppet mellan 10.00 och 16.00 på vardagar. Besökarna kan komma både på bokad tid och drop in och i lokalen finns både datorer där besökarna själva kan sköta eller få hjälp med sina ärenden. Primärt rör det sig om drop in. De bokade besöken är för ärenden för flytt till Sverige. Då bokas tid för identitetskontroll.

Dessutom finns avskilda rum där det går att stänga om sig. Det ska röra sig om relativt korta besök på centret.

– Det är väldigt individuellt och beror på hur digitala de är och om vi behöver ringa en tolk, det kan ta från en minut till en timme. Ett normalärende är på 10–15 minuter, säger Sarab Shahvali.

Lär ut

Servicekontoret kommer ha nio medarbetare på plats och målsättningen mot besökarna är tydlig.

– De ska få lära sig hur man gör så att de kan göra det själva nästa gång, säger hon.

Alla tjänster som erbjuds går att göra på egen hand. Med vissa undantag.

– Vissa personbevis kan man inte skriva ut, säger hon.

Sarab Shahvali , kontorsområdeschef på Statens servicecenter, ser fram emot öppningen av den nya anläggningen i Rinkeby.

Sarab Shahvali , kontorsområdeschef på Statens servicecenter, ser fram emot öppningen av den nya anläggningen i Rinkeby.

Stefan Källstigen

Det görs även biometri, kontroller där en persons identitet fastställs, på plats.

Sedan i fjol har en mobil anläggning på Medborgarkontoret i Rinkeby skött den verksamhet som nu flyttar in på Rinkebyplan.

– Den stänger och all personal flyttar hit, säger Sarab Shahvali.

När verksamheten är igång planeras det för mellan 200 och 250 besökare om dagen.