På tisdageftermiddagen klubbades de nya reklamavtal som ska ge SL välbehövliga nya intäkter. I dag drar SL in runt 400 miljoner årligen på reklam i kollektivtrafiken.

Med de nya avtalen ökar den garanterade intäkten till 600 miljoner per år, totalt 4,2 miljarder under den sjuåriga avtalsperioden som startar 2026.

Den årliga intäktsökningen på 200 miljoner motsvarar ungefär vad SL sparat under 2024 på att lägga ner busslinjer och dra in på turtätheten i innerstan.

Ökad drivkraft

Nytt är att avtalen skapar drivkrafter för båda parter att arbeta mot ökade intäkter.

– Vi har en trappmekanism som innebär att reklamentreprenören får behålla mer av intäkterna när vissa försäljningsnivåer nås. Det innebär att det kan generera en högre intäkt också till trafikförvaltningen, förklarar Suss Forssman Thullberg, kommunikations- och försäljningschef på trafikförvaltningen.

Digital annonsering kommer att bli vanligare – en del av SL:s nya intäktsstrategi.

Digital annonsering kommer att bli vanligare – en del av SL:s nya intäktsstrategi.

Tom M Kronestedt

Det är företagen Clear Channel och JCDecaux som delar på de fyra olika avtalsområdena.

– Clear Channel har vi avtal med sedan tidigare men JCDecaux är nya för oss, säger Suss Forssman Thullberg.

Mer foliering

Ett av avtalen gäller så kallade konceptstationer – tolv inom tunnelbanan och två pendeltågsstationer – där JCDecaux får möjlighet att utveckla större kampanjer och aktiviteter.

De övriga avtalen gäller bussväderskydd, vanliga stationer och fordon. I det senare avtalet får Clear Channel möjlighet till ökad foliering av samtliga fordonsslag – tåg, spårvagnar, bussar och fartyg – det vill säga reklam som täcker en stor del av fordonets yta.

Ambitionen är också att det ska bli ökad digital reklam. Anbudsutvärderingen har gjorts med hänsyn till anbudspris och kvalitet, enligt pressmeddelandet.

400 nya blinkande reklamskyltar i tunnelbanan

Annonstavlorna bakom t-banespåren ska bytas ut mot digitala skärmar. Fler bussar och tåg ska täckas in med reklambudskap. På så sätt hoppas SL dra in hundratals extra miljoner.

Nästa år ska nya reklamavtal för kollektivtrafiken handlas upp vilket ger SL chansen att förbättra sin ansträngda ekonomi.

Idag har SL reklamintäkter på 300-400 miljoner årligen. Detta skulle kunna öka markant genom digitalisering, bedömer regionens trafikförvaltning.

Intäkterna per annonsplats kan bli sex till tio gånger högre om man ersätter statiska tavlor digital reklam, eftersom fler annonsörer kan dela på utrymmet.

Av de 2000 så kallade stortavlor som finns längs tunnelbanespåren föreslås 400 bytas ut mot digitala skärmar, i de nya avtal som börjar gälla 2026.

Reklamskyltarna längs många av t-banespåren kan bli digitala efter nästa års upphandling.

Reklamskyltarna längs många av t-banespåren kan bli digitala efter nästa års upphandling.

Mostphotos, Roland Magnusson

Blandade känslor

Även ett hundratal busskurer föreslås få digitala reklamytor. Bussar och tunnelbanevagnar ska i högre grad kunna folieras, alltså att de kläs in i reklambudskap.

Resenärer som skyndar förbi de stora reklamskärmarna på Stockholm City-stationen uttrycker blandade känslor.

– Jag vet inte om man måste digitalisera och snabba upp allting hela tiden. Det är ganska charmigt som det är nu. Men om det gör att SL-priserna kan hållas nere kanske jag ändrar åsikt, säger Lina Betnér från Vällingby.

M vill ha mer

Moderaterna i Region Stockholm har i flera år drivit på för fler digitala reklamlösningar.

– Nu ger de mig rätt. Men jag tycker att de lägger ribban för lågt, säger oppositionsregionrådet Kristoffer Tamsons (M).

Bland annat tycker han att samtliga stortavlor längs tunnelbanespåren, inte bara vissa, ska ersättas med digitala skärmar.

"Positivt för tryggheten"

– Varje krona vi får in i reklam är en krona mindre i biljettökning eller neddragen busstrafik, säger Tamsons.

Den digitala reklamens ljus- och bildväxlingar skulle också ge positiva effekter på den upplevda tryggheten, menar trafikförvaltningen.

Claes Kugelberg, kommersiell direktör på utomhusreklamföretaget Clear Channel, som haft avtal med SL i 25 år, fortsätter gärna utöka antalet digitala reklamskyltar.

– Men det betyder inte att man ska digitalisera allt, det finns fortfarande en stor efterfrågan på analog reklam, säger han.

"Drastiskt minskade intäkter"

Han är också kritisk mot att SL ska dela upp upphandlingen i olika avtalsområden, så att det blir ett avtal för de mest trafikerade knutpunkterna och ett annat för de mindre stationerna längre ut.

– Det gör det svårare att erbjuda de annonspaket med stark räckvidd i hela Stockholm som våra kunder vill ha. Det är ett säkert sätt att drastiskt minska intäkterna och direkt motarbeta SL:s mål att öka intäkterna, säger Claes Kugelberg.

Trafikregionrådet Anton Fendert (MP) svarar på kritiken:

– Vår bedömning är att den nya modellen är den som kan ge bäst intäkter som en helhet, och på så sätt gynnar stockholmarna. Enskilda bolag har givetvis andra prioriteringar men jag kan inte kommentera dessa när en upphandling ska inledas.

Enkät: Vad tycker du om mer rörlig reklam i kollektivtrafiken?

Aabed Azam

Aabed Azam

Tom M Kronestedt

Aabed Azam, Nacka

– Jag störs inte så mycket av det, man ser ju mycket reklam på tv hela tiden ändå. Och alltid kan man se något intressant som man vill köpa.

Towa Halvardsson

Towa Halvardsson

Tom M Kronestedt

Towa Halvardsson, Salem

– Jag tycker det blir för mycket, det är redan snurrigt nere i tunnelbanan med så mycket folk och ingenting som står stilla. Jag vill inte ha mer av det.

Ruben Heineke

Ruben Heineke

Tom M Kronestedt

Ruben Heinke, Tyskland/Järfälla

– I kollektivtrafiken tycker jag det funkar, det känns mer störande med rörlig reklam ute på stan. Nere i tunnelbanan kollar folk ändå bara i sina mobiler.

Det finns fortfarande en stor efterfrågan på analog reklam

Var tredje resenär vill ha mer reklam

Idag har företaget Clear Channel tre reklamavtal med SL, för både analog och digital reklam för busskurer, spårtrafik och inuti bussarna. För bussarnas utsidor är det Kulturreklam som har avtalet.

Alla reklamavtal löper till den 31 december 2025. Upphandlingen av nya avtal ska inledas våren 2024.

Enligt en Novusmätning kan 30 procent av resenärerna tänka sig mer reklam i kollektivtrafiken, 50 procent tycker att det är bra som det är och 19 procent är emot reklam i kollektivtrafiken.

Källa: Trafikförvaltningen, Region Stockholm

De digitala reklamtavlorna i kollektivtrafiken ska bli många fler. Bra eller dåligt? Åsikterna bland resenärerna går i sär.

De digitala reklamtavlorna i kollektivtrafiken ska bli många fler. Bra eller dåligt? Åsikterna bland resenärerna går i sär.

Tom M Kronestedt

400 nya blinkande reklamskyltar i tunnelbanan

Mer digital reklam i tunnelbanan ska ge klirr i kassan för SL.