Någon minut efter att pendeltåget rullat in vid Flemingsbergs pendeltågsstation från stan så rör sig en stor folkmassa mot busshållplatsen för ersättningsbussarna. En del resenärer springer upp för backen. Enligt Trafikförvaltningen har resenärer även sprungit över den hårt trafikerade Huddingevägen så därför satte man i går upp höga skyddstaket för att förhindra det.
Tågtrafiken mellan Tumba och Flemingsberg är helt inställd till 4 augusti när Trafikverket rustar upp tunnlarna i Tullinge och nu är det ersättningsbuss som gäller på sträckan.
En av dem som småjoggar är Madeleine Olsson. Hon bor i Tumba och jobbar i Bromma så tar ersättningsbussarna både morgon och kväll.
– Det är för få bussar – det är därför alla springer. Det kommer bara en till två bussar per pendeltåg, säger hon.
Resenärer väntar på nästa ersättningsbuss vid Flemingsberg station.
Johannes Äng
Hon berättar att hon ofta får vänta på bussarna när pendeln har kommit in, eller om man missar bussarna på grund av för många resenärer. När Mitt i är på plats så åker en buss iväg för att den är fullsatt.
– Det blir 25 minuter extra för mig åt varje håll. Delar av röda linjen har ju också varit avstängd, annars hade en del av oss säker kunnat åka tunnelbana från Alby i stället, säger hon.
Henrik Tjäder tar det i lite lugnare takt när han går mot pendeln.
– Det funkar väl sådär – jag har fått vänta i en halvtimme någon gång, säger han.
Han bor i Handen men jobbar i Tumba och ska jobba hela perioden pendeln är avstängd.
– Det lägger på 10-20 minuter för mig åt varje håll om bussen går som den ska. Det borde vara tätare trafik med bussarna.
Henrik Tjäder ska jobba hela perioden pendeln är avstängd, vilket innebär ersättningsbuss till jobbet i Tumba.
Johannes Äng
Flera byten
Vid stationen i Tumba sitter George von Henning och väntar.
– Det är kaos som vanligt, säger han något uppgivet.
För honom innebär stängningen flera byten under dagen, med ersättningsbuss till Tumba och sedan vidare på pendeln till Rönninge.
George von Henning beskriver situationen som "kaos som vanligt".
Johannes Äng
– Det lägger på ungefär 1,5 timme extra restid per dag för mig. Infrastrukturen måste fungera under semestertider också. De höjer samtidigt biljettpriserna varje år – jag tycker det är grisigt, säger han.
Alia Amir ska precis kliva på bussen. Hon bor i Salem och har valt att undvika ersättningbussarna så gått det går.
– Jag har ändrat mina planer och försöker undvika att åka in till stan. Jag tycker inte om att behöva byta så många gånger, säger hon.
Alia Amir har ändrat sina planer för att undvika flera byten under sommaren.
Johannes Äng
Har utökat
Enligt Cajsa Sjöbeck, presskommunikatör på trafikförvaltningen i regionen, går bussarna med 15 minuterstrafik. Tidtabellerna är beslutade efter förra årets avstängningar och synpunkter samt den tillgång som finns till personal och bussar.
Synpunkter från resenärer, likt de i Flemingsberg och Tumba, följer de upp för att se om man kan göra mindre justeringar.
Men att bussarna ska blir tillräckligt många för att helt täcka upp pendeltågen är inte aktuellt.
Resenärer väntar på nästa ersättningsbuss vid Flemingsberg station.
Johannes Äng
"När Trafikverket stänger av banan, vilket är förekommande, är det väldigt svårt att ersätta pendeltågstrafik med bussar i och med att det är enormt stor skillnad i kapacitet mellan ett helt pendeltåg och en ersättningsbuss. Att helt ersätta sträckor med bussar så att man når samma kapacitet som pendeltågen är inte möjligt - det finns varken tillräckligt med bussar eller utrymmen på gator och i bussterminaler," skriver hon i ett mejl till Mitt i.
Det är två bussar per avgång som går. Sedan i går har Trafikförvaltningen valt att lägga till en ytterligare buss i rusningstrafik, som kommer att gå resten av avstängningen.
Fram till igår, torsdag, gick det två bussar per pendelavgång. Det är nu utökat till tre.
Johannes Äng