För många bilburna stockholmare är Östlig förbindelse en våt dröm. För stadsbyggandet i Norra Djurgårdsstaden är idén om en motorvägstunnel mellan Hjorthagen och Sickla snarare en våt filt.

När Stockholms stad planerar för ny bebyggelse i området måste de ta hänsyn till de framtida trafikplatserna där tunneln eventuellt kommer upp.

Till exempel i Frihamnen, där staden ska bygga 1 700 bostäder.

– Det skulle bli en stor påverkan på stadsmiljön. Den kräver sin plats och man måste också ta hänsyn till buller och partiklar i planeringen, säger Fredrik Jensen, områdesstrateg vid stadsbyggnadskontoret i Stockholms stad.

Frihamnen och Ropsten

Östlig förbindelse är en av orsakerna till att tidsplanen för utbyggnaden av Frihamnen har skjutits fram.

– En stor del beror på riksintressepreciseringen av Östlig förbindelse. Det är en utmaning och innebär begränsningar som vi måste förhålla oss till i den fortsatta planeringen i dialog med Trafikverket.

Även i Ropsten påverkas arbetet av motorvägsplanerna. Där planerar staden bostäder, arbetsplatser och kollektivtrafik, och området ska utvecklas ”i samklang med resten av Norra Djurgårdsstaden”.

– Bland annat utreds anslutning till Östlig förbindelse, säger Fredrik Jensen.

När staden började planera för utbyggnaden av Norra Djurgårdsstaden för tio år sedan arbetade man parallellt med planeringen av Östlig förbindelse. Sedan dess har motorvägsplanerna lagts på is. Men staten har reserverat mark för att möjligheten ska finnas kvar.

Tillfällig idrottshall

Genom en så kallad riks­intresseprecisering har Trafikverket markerat områden runt Frihamnen, Ropsten och Storängsbotten där staden inte får bygga – eller vara beredda på att riva den dag arbetet med motorvägen återupptas.

Ett exempel är den idrottshall som ska byggas i Storängs­botten.

På grund av att marken där eventuellt behöver grävas upp måste idrottshallen bli en temporär konstruktion som kan flyttas.

– Det är väldigt svårt att komma vidare med planeringen i vissa delar innan man vet vad som händer med motorvägen, säger Andreas Rostvik, teamledare för Norra Djurgårdsstaden på stadsbyggnadskontoret.

Idrottshallen som ska byggas i Storängsbotten blir en tillfällig byggnad eftersom den måste flyttas om Östlig förbindelse byggs.

Idrottshallen som ska byggas i Storängsbotten blir en tillfällig byggnad eftersom den måste flyttas om Östlig förbindelse byggs.

Malin Lövkvist

Och det är inte bara oklart om motorvägen ska byggas. Eftersom man inte vet exakt var av- och påfarterna kan hamna har staten reserverat mer mark än vad som behövs.

– Trafikverket vet inte exakt var tunnlarna kommer upp, det är svårt att bygga stad runt det.

Är det möjligt att bygga klart Frihamnen utan att veta?

– Det kanske inte är omöjligt, men det är väldigt, väldigt svårt. Risken är att man lämnar för stora ytor, så det blir stora hål i stadsmiljön. Vi går inte i mål med Frihamnen utan att veta hur det blir med Östlig förbindelse, säger Andreas Rostvik.

Värtahamnen ska bli ett nytt ansikte utåt mot vattnet. Det området påverkas inte av Östlig förbindelse.

Värtahamnen ska bli ett nytt ansikte utåt mot vattnet. Det området påverkas inte av Östlig förbindelse.

Stadsutvecklarna i Värtahamnen

Hur länge riksintressepreciseringen för Östlig förbindelse kommer att finnas kvar är oklart. Det stadsplanerarna på Stockholms stad har att utgå från är att det är på obestämd tid.

Trafikverket har dock möjlighet att dra tillbaka markanspråket.

– Trafikverkets målsättning är att göra en årlig översyn av samtliga riksintressen för kommunikation och om ett riksintresse inte bedöms uppfylla de kriterier som ställs så kan Trafikverket besluta om att ta bort det som Riksintresse, skriver Erika Ribbhagen, enhetschef vid Trafikverket, i ett mejl till Mitt i.