Drömmen om en biltunnel under Djurgården och Saltsjön fick nytt liv förra våren, när Moderaterna, Kristdemokraterna och Liberalerna i Region Stockholm lanserade idén att lägga till en spårväg i samma projekt.
Det skulle betyda en ny spårvagnslinje mellan Sickla och Ropsten. Stockholm får en fullbordad ringled, inte bara för bilar utan även för spårtrafik. Det gör att "man får ut det mesta möjliga ur alla trafikslag" och bygger bort trängsel och köer, menar de tre partierna.
Försämrar för kollektivtrafiken
Men förslaget får tummen ner av trafikförvaltningen. Vägtunneln skulle öka bilresandet så mycket att framkomligheten totalt sett minskar i Stockholms vägnät. Det försämrar för kollektivtrafiken och kräver nya väginvesteringar för att motverka flaskhalsar, enligt förvaltningen.
Samtidigt visar tidigare analyser att det inte uppstår särskilt stora samordningsvinster av att bygga ut spår och vägar i tunnel samtidigt. En vägtunnel motverkar regionens mål om att öka andelen kollektivresor och att minska klimatpåverkan, summerar tjänstemännen.
I den pågående utredningen om framtida spårutbyggnad lyfts istället en östlig förbindelse med enbart spårväg eller tunnelbana under Saltsjön fram som något man vill studera vidare.
Oppositionsregionrådet Kristoffer Tamsons (M) kallar slutsatserna för "trams":
– En östlig förbindelse skulle avlasta Stockholms innerstad med 50 000 bildar varje dag. Det skulle underlätta för både bussen och cykeln att ta sig fram, säger han.