Matpriserna fortsätter att öka. Jämförelsetjänsten håller koll på utvecklingen. I början av mars sammanfattande man februaris utveckling, och det var ingen munter läsning. Ökningen under februari var den största på två år.
Bland varorna som sticker ut finns chokladprodukter och mejeriprodukter, inklusive ost och kylda juicer som ökat 9,2 respektive 3,8 procent i februari, enligt jämförelsetjänstens sammanställning.
Ulf Mazur är vd på Matpriskollen.
Lars Classon
– Det som ökat är mycket chokladprodukter. I januari var det även till exempel kaffe och juicer, alla de ökningarna är ju klimatrelaterade, säger Matpriskollens vd Ulf Mazur till TT.
Enligt Mazur är det främst grädde och smör som svenskarna är ute efter. Att priserna går upp beror på att det inte finns tillräckligt med mjölkproduktion i Europa.
Generellt ökade matpriserna i Sverige med 1,3 procent i februari, enligt undersökningen som bygger på 44 000 produkter i livsmedelsbutiker.
Örjan Josefsson, handlare, Ica Supermarket Bro
Stefan Källstigen
Kontanter ökar
Örjan Josefsson är handlare på Ica Supermarket i Bro. Hos honom pågår en ombyggnation av butiken för fullt. Här märker man precis som hos övriga butikskedjor och i samhället av utvecklingen.
– Vi ser det extra tydligt i vårt område, att det är tufft när arbetslösheten är hög och det är många socioekonomiskt utsatta. Vi märker att när det är dåligt med pengar totalt sett så har vi inga pengar här i butiken.
Som handlare ser han även att under de senaste två åren har butiken fått börja hantera kontanter på ett sätt man inte gjort på länge.
– Vi får även hantera mynt. Det har vi inte gjort på tio år.
Det är ingen mening att försöka sälja oxfilé den femtonde.
Vad drar du för slutsatser av det?
– Att folk vänder och vrider på varenda krona.
Maike Seifert och sonen Jona tycker det är viktigt att handla bra mat.
Stefan Källstigen
Under de lugna perioderna, innan pengarna trillar in på folks konton, blir det ofta kampanjer på billigare produkter, blodpudding till exempel.
– Det är ingen mening att försöka sälja oxfilé den 15:e, säger Örjan Josefsson.
Så säger kunderna
I butiken befinner sig kunden Maike Seifert och sonen Jona.
– Rent generellt så tycker jag att det är viktigt att köpa bra mat. Vi klarar oss, men vi märker av att saker blir dyrare, säger Maike Seifert.
Aira Laaksonen tror på att planera sina inköp. Man kan köpa en hel kyckling, köra den i ugnen och sen frysa in.
Stefan Källstigen
Utanför butiken påväg in för att handla kommer Aira Laaksonen. Hon förklarar att hon brukar storhandla på Willys, men Ica i Bro är hennes närmaste butik.
– Här är den butiken som jag har i vardagen. Självklart tänker jag på vad jag köper, men jag behöver inte avstå något. I bland brukar jag köpa en hel kyckling, och så sätter jag den i ugnen och sen delar jag den och har i frysen, säger Aira Laaksonen.