På Vittraskolan har alla högstadieelever egen dator medan låg- och mellanstadiet har klassuppsättningar.
– De är viktiga verktyg, säger rektor Kenny Kvarnström. Men man kanske överanvände dem på bekostnad av papper, penna och böcker. Som många andra skolor har vi tagit ett kliv tillbaka och börjat köpa in mer fysiska läromedel. Vi ser att det gynnar inlärningen.
När digitaliseringen började var det it-företagen som drev på när de ville sälja in utrustning på en ny marknad.
Skolvärlden togs på sängen
– Jag tror inte skolan riktigt kunde hantera det. Det är ju inte länge sedan lärarna saknade egen dator. Det gick lite för fort och ett tag skulle mobilen vara ett verktyg i skolan. Det funkade inte. Nu har det också kommit sociala medier. Men du kan inte använda mobilen som pedagogiskt arbetsredskap om det hela tiden kommer notiser.
Han ser hur eleverna blir beroende av mobilerna.
– De blir oroliga, stressade och känner sig otrygga när vi tar mobilen ifrån dem.
Sömnbrist, depp och fetma
Iakttagelsen bekräftas av en rapport från Folkhälsoinstitutet, FHM, som kom innan sommaren. Den är en sammanställning av forskningsläget och pekar på att digitala medier kan ge minskad sömn och bidra till mobbning, hot och att man nedvärderar sin kropp. Sömnbristen kan i sin tur leda till depressiva symptom. Barn från 10 års ålder som hänger mycket på sociala medier kan bli mer missnöjda med sina kroppar. Bland barn med mycket skärmtid är också övervikt och fetma vanliga.
Ett problematiskt användande av sociala medier liknar enligt rapporten ett beroende. Det vanligaste symtomet är att man använder sociala medier för att fly jobbiga känslor.