JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

TV-klipp och nyheter

Första spadtaget – nu får Tensta en egen terrass

Daniel Nyberg, socialchef på Ersta Diakoni, SBB:s vd Leiv Synnes och exploateringsnämndens ordförande Anders Österberg (S) tog första spadtaget till det allra första huset som ska byggas på Tenstaterrassen.

Daniel Nyberg, socialchef på Ersta Diakoni, SBB:s vd Leiv Synnes och exploateringsnämndens ordförande Anders Österberg (S) tog första spadtaget till det allra första huset som ska byggas på Tenstaterrassen.

Emma Löf Hagström

20241227120713
20241220120752
2024-12-27
12:07

Trots byggkris pågår framväxten av nya Tenstaterrassen för fullt. Efter år av markarbeten togs första spadtaget för ett tag sedan.

– I dag är en fantastisk dag, säger Anders Österberg (S).

Precis som Rinkeby fick Rinkebyterrassen ska Tensta snart också få en alldeles egen terrass.

På överdäckningen av E18, bakom Tensta vattentorn och ut mot Järvafältet, med direkt utsikt över nya begravningsplatsen, håller nya bostadsområdet Tenstaterrassen på att växa fram.

Efter år av förberedande markarbeten, anläggning av vägar, trottoarer, trappor och belysning kunde den första byggnaden påbörjas förra veckan.

Under det kommande året ska ett nytt vård- och omsorgsboende uppföras, med 80 platser, som byggs av SBB och kommer drivas av Ersta Diakoni.

– I dag är en fantastisk dag, när bygget påbörjas på riktigt. Det kommer bli ett väldigt fint område som kommer vara bra för hela Tensta. Det blir mer liv, rörelse och en naturlig koppling för alla Tenstabor ner till fältet, säger exploateringsnämndens ordförande Anders Österberg (S), som fick äran att ta det första spadtaget tillsammans med SBB:s vd Leiv Synnes och Daniel Nyberg, socialchef på Ersta Diakoni.

Vägarna, trottoarerna, bänkarna, belysningen och parkområdena är klara. Nu väntar Tenstaterrassen bara på bostadshusen.

Vägarna, trottoarerna, bänkarna, belysningen och parkområdena är klara. Nu väntar Tenstaterrassen bara på bostadshusen.

Emma Löf Hagström

En tredjedel för Järvabor

Nästa år kommer även etapp ett av återstående bostäder påbörjas.

Det blir hyreslägenheter, där en tredjedel kommer vara helt vigda åt folk som redan bor i Järva.

– Vi bygger lägenheter med flera rum. Många är trångbodda i Järva och behöver större, dessutom vet vi att barnfamiljer som vill bo kvar i området tvingas flytta då det inte finns större bostäder. Därför är det här extra glädjande, säger Anders Österberg.

Det byggs för fullt på Tenstaterrassen.

Det byggs för fullt på Tenstaterrassen.

Emma Löf Hagström

Hårt arbete

Från exploateringskontorets sida har arbetet med Tenstaterrassen varit omfattande och pågått länge.

Åsa Kledzik, byggprojektledare, Cecilia Åkerström, byggprojektledare och Madeleine Persson, projektledare, tittar leendes ut över platsen som de nu lämnar över till byggaktörerna.

– Det känns faktiskt extra roligt att stå här i dag och se hur allt blivit, men också föreställa sig hur allt kommer att bli. Vi har projekterat ungefär sedan 2007. Det är mycket att tänka på när man ska bygga på en sådan här speciell plats som en överdäckning faktiskt är, säger Cecilia Åkerström.

I ett helt år arbetade de bland annat med att fylla ut marken, framför allt i slänten ner mot fältet. De har lagt ledningar, anlagt trappor, gångvägar, en utsiktsplats – bland annat.

– Det kommer bli väldigt fint med olika slags genomtänkta detaljer som belysning och material. Det kommer påminna en del om Rinkebyterrassen, med parkeringsgarage i båda ändarna som agerar bullerskydd och skydd mot partiklar från vägen, säger Åsa Kledzik.

Att bo på Tenstaterrassen kommer vara eftertraktat, tror de.

– Närheten till Järvafältet är svårslagen, säger Madeleine Persson.

Cecilia Åkerström, Madeleine Persson och Åsa Kledzik från exploateringskontoret vid den nya utsiktsplats som de anlagt vid Tenstaterrassen.

Cecilia Åkerström, Madeleine Persson och Åsa Kledzik från exploateringskontoret vid den nya utsiktsplats som de anlagt vid Tenstaterrassen.

Emma Löf Hagström

Tenstaterrassen

Vad? Ett helt nytt bostadsområde på en överdäckning över E18 och Hjulstavägen.

Här byggs två parkeringshus, flera bostadshus samt ett vård- och omsorgsboende. Exakt hur många bostäder det blir är inte helt klarlagt, men ursprungsplanen var ungefär 500 stycken.

Var? I utkanten av Tensta, bakom vattentornet ut mot Järvafältet och Järva begravningsplats.

När? Nu har första spadtaget för vårdboendet tagits. Nästa år planeras även bygget av några av bostadshusen påbörjas. All bebyggelse planeras vara uppförd i slutet av 2028.

Källa: Stockholms stad

EmmaLöf Hagström
08-550 550 65

Senaste nyheterna

Rymlingarna Juaco och Chai är nu hemma.

Rymlingarna Juaco och Chai är nu hemma.

Privat

Exotiska fåglar rymde på T-centralen – nu tackar ägaren för all hjälp

Nyheter

Fåglarna kunde fångas in ✔ Ägaren tackar SL ✔ "Alla hjälptes åt"

Jeff Roman, projektleder festivalen, som till stor del äger rum på Mega.

Jeff Roman, projektleder festivalen, som till stor del äger rum på Mega.

Louise Kristoffersson

Ny ungdomsfestival på lördag

Nyheter

✔ Alla får chansen att dansa, sjunga och skapa bilder ✔ 30-tal epatraktorer i jätteutställning

Stockholmarna kommer att få fortsätta leva med inställda pendeltåg, så länge regeringen inte priorirerar spårunderhållet högre, menar regionstyret.

Stockholmarna kommer att få fortsätta leva med inställda pendeltåg, så länge regeringen inte priorirerar spårunderhållet högre, menar regionstyret.

Stefan Källstigen

Nya siffror: Därför ställs pendeltågen in

Nyheter

Vanligaste felen ✔ Regeringen kritiseras: "Struntar i järnvägsunderhållet" ✔ Så gick det med de 156 rälssprickorna

Nya siffror: Därför ställs pendeltågen in

Stockholmarna kommer att få fortsätta leva med inställda pendeltåg, så länge regeringen inte priorirerar spårunderhållet högre, menar regionstyret.

Stockholmarna kommer att få fortsätta leva med inställda pendeltåg, så länge regeringen inte priorirerar spårunderhållet högre, menar regionstyret.

Stefan Källstigen

20250402191024
20250402144841
2025-04-02
19:10

Fel på växlar, räls och signalsystem ligger bakom varannat inställt pendeltåg i Stockholm. Regionens politiker kritiserar regeringen för att inte satsa tillräckligt på det eftersatta spårunderhållet.

Det senaste halvåret har sammanlagt 5 060 pendeltågsavgångar ställts in eller körts med kortare tåg än planerat.

I drygt hälften av fallen var orsaken spår- och signalfel, fel på växlar, nedfallna elledningar och liknande – faktorer som ligger utanför SL:s och SJ Stockholmstågs kontroll.

Ett exempel var i vintras när Trafikverket upptäckte 156 sprickor i rälsen söder om Stockholm. Det ledde till att tågen fick köras med sänkt hastighet i ett antal veckor.

I februari var alla sprickorna lagade, meddelar Elin Lindström, på SL:s pressavdelning.

– Vår bild är att Trafikverket verkligen mobiliserade sina resurser för att det skulle prioriteras. Dessutom var vädret gynnsamt. Det går inte att svetsa i minusgrader, så det var tur att vi hade en mild vinter i år, säger hon.

Prioriterar vägunderhåll

Bristande resurser till järnvägsunderhåll är annars ett vanligt tema när regionens politiker ska förklara problemen i pendeltågstrafiken.

När regeringen nyligen presenterade sin infrastrukturbudget inför kommande år och bara ökade anslagen till spårunderhåll med fem procent – samtidigt som vägunderhållet höjdes med 48 procent – protesterade regionstyret ilsket.

– Att regeringen struntar i järnvägens underhållsskuld drabbar Stockholm hårt. Goda förbindelser inom regionen, och mellan Stockholm och övriga landet, är av brett nationellt intresse, säger infrastrukturregionråd Michaela Haga (C).

Anton Fendert (MP), trafikregionråd, är lika kritisk.

"Drabbar pendeltågsresenärerna"

– De här fem procenten räcker inte på långa vägar för att komma i kapp med det eftersatta spårunderhållet. Det kommer att drabba pendeltågsrenenärerna varje dag under lång tid framöver, säger han.

Företrädare för regeringspartierna har förklarat att det inte går att få ut mer järnvägsunderhåll från Trafikverket, även om budgeten skulle höjas mer.

– Det duger inte som förklaring. Iståfall måste Trafikverkets kapacitet höjas. Det handlar om hur man prioriterar, säger Anton Fendert (MP).

Väder och spårspring

Den näst vanligaste orsaken till inställda pendeltåg är det som SL kallar "yttre omständigheter" – exempelvis olyckor, spårspring och väderrelaterade problem – som förklarar 29 procent av pendeltågsstrulet.

På tredje plats kom vagnbrist, som låg bakom 12 procent av problemen.

Orsaker till inställda pendeltåg

Trafikverket (räls, växlar, signalsystem m m): 51 procent

Yttre omständigheter (olyckor, spårspring, väder): 29 procent

Vagnbrist: 12 procent

Personalbrist: 7 procent

SL: 1 procent

Siffrorna gäller perioden september 2024 - februari 2025.

Källa: Trafikförvaltningen/SL

PetterBeckman
08-550 550 77