JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

TV-klipp och nyheter

Planen: Ny buss mellan Vällingby och Solna

Den planerade busslinjen på sträckan Vällingby – Hagaplan ska heta Expressbusslinje E. "Det är en sträcka där vi ser att väldigt många väljer bilen framför kollektivtrafiken", säger trafikregionråd Anton Fendert (MP).

Den planerade busslinjen på sträckan Vällingby – Hagaplan ska heta Expressbusslinje E. "Det är en sträcka där vi ser att väldigt många väljer bilen framför kollektivtrafiken", säger trafikregionråd Anton Fendert (MP).

Martin Svensson/Mostphotos

20250330073046
20250401100005
2025-03-30
07:30
2025-04-01 10:00

En ny "expressbuss" är på gång. Den ska köras mellan Vällingby och Hagastaden via Sundbybergs centrum.

Målet är att få fler att välja bort bilen, enligt trafikregionrådet Anton Fendert (MP).

Nyligen presenterade SL sina förslag på förändringar i nästa års tidtabeller.

Men även på längre sikt planeras det. Region Stockholm vill bland annat införa flera så kallade "expressbusslinjer".

– Det är en buss som helt enkelt går snabbare och smidigare för våra resenärer, säger Anton Fendert (MP), trafikregionråd.

Trafikregionråd Anton Fendert (MP).

Trafikregionråd Anton Fendert (MP).

Martin Svensson

Sedan tidigare finns två expressbusslinjer spikade: Upplands Väsby – Arninge och Handen – Tyresö.

Men regionen vill införa fler snabba och smidiga linjer. En av dem ska gå mellan Vällingby och Hagaplan i Hagastaden, via Sundbybergs centrum och Solna centrum.

"Mer konkurrenskraftig"

På den sträckan är det i dag många som väljer bilen, säger Anton Fendert.

– Vi har ju satt ett mål om att 65 procent av dem som reser motoriserat ska välja kollektivtrafiken till 2035. Då måste bussen bli mer konkurrenskraftig.

Planerad sträckning för expressbuss mellan Vällingby och Hagaplan.

Planerad sträckning för expressbuss mellan Vällingby och Hagaplan.

Region Stockholm

På Solna busstorg väntar Inga-lill Fröberg på sin buss hem till Huvudsta.

– Jag kan tänka mig att folk tycker det är smidigt med snabbussar. Det är bra att satsa på om det finns underlag. Sen skulle ju inte jag åka till Vällingby, säger hon.

Även om de kollektiva medlen blir bättre och snabbare tror Inga-lill att det är svårt att bryta folks vanor.

Det är en buss som helt enkelt går snabbare och smidigare för våra resenärer.

– Folk kommer ta bilen ändå.

Inga-Lill Fröberg väntar på bussen på Solna busstorg. Bra med snabblinjer, tycker hon, även om hon själv sällan har i Vällingby att göra.

Inga-Lill Fröberg väntar på bussen på Solna busstorg. Bra med snabblinjer, tycker hon, även om hon själv sällan har i Vällingby att göra.

Anna Wachenfeldt

"Stor positiv effekt"

Förutom målet att öka bussresandet är förhoppningen att den nya expresslinjen ska kunna avlasta annan kollektivttrafik, inte minst på tunnelbanans gröna och blå linjer.

För att leva upp till sitt namn ska expressbussarna ha påstigning i alla dörrar, så att stoppen blir mindre tidsödande. Det kan också bli aktuellt att hoppa över vissa av busshållplatserna på sträckan.

– Att jämföra med de stombusslinjer vi har i dag. De stannar inte på riktigt alla hållplatser som en rödbuss gör, säger Anton Fendert.

Hur mycket kommer man att vinna i restid?

– Det vet vi inte i dag. Men man har ju tittat initialt på den samhällsekonomiska nyttan för den här linjen och den uppgår till ungefär 70 miljoner per år. Det är en ganska stor positiv effekt.

Oklart startdatum

Ett annat frågetecken är när busslinjen faktiskt kan invigas. Först ska en genomförandeplan tas fram, vilket sker under 2025.

Fenderts förhoppning är att linjen ska vara på plats "så snart som möjligt".

– Det behövs busskörfält och andra åtgärder från kommunerna, så att bussen kommer fram snabbare. När vi vet när de kan vara på plats vet vi när bussen kan börja rulla också.

Bussnyheter som föreslås redan till 2026

Måndag-fredag utökas trafikeringen med långa tåg till att omfatta hela trafikdygnet i såväl vinter- som sommartrafik.

På lördagar och söndagar utökas tidperioden för när trafiken bedrivs med långa tåg, främst på kvällstid, i såväl vinter- som sommartrafik.

Pendeltågen: En pilot med nattrafik i pendeltågstrafiken ska inledas, där det ingår anpassning av viss nattbusstrafik. Trafikförvaltningen återkommer med närmare detaljer.

Tunnelbanan Blå linjen: Turtätheten på linje 10 och 11 utökas till 10 minuter i mellantrafik under högsommartidtabell.

Ny busslinje 122. Föreslås trafikera mellan Spånga station och Karolinska sjukhuset via Gamla Bromstensvägen – Mariehäll – Sundbyberg – Huvudsta. 

Ny busslinje 519. Föreslås gå sträckan Ursvik – Frösunda – Tekniska högskolan, för att koppla ihop Frösundavik med innerstan.

Källa: Region Stockholm

AlexanderKuronen
08-550 550 70
AnnaWachenfeldt
08-550 551 51

Senaste nyheterna

Jeff Roman, projektleder festivalen, som till stor del äger rum på Mega.

Jeff Roman, projektleder festivalen, som till stor del äger rum på Mega.

Louise Kristoffersson

Ny ungdomsfestival på lördag

Nyheter

✔ Alla får chansen att dansa, sjunga och skapa bilder ✔ 30-tal epatraktorer i jätteutställning

Stockholmarna kommer att få fortsätta leva med inställda pendeltåg, så länge regeringen inte priorirerar spårunderhållet högre, menar regionstyret.

Stockholmarna kommer att få fortsätta leva med inställda pendeltåg, så länge regeringen inte priorirerar spårunderhållet högre, menar regionstyret.

Stefan Källstigen

Nya siffror: Därför ställs pendeltågen in

Nyheter

Vanligaste felen ✔ Regeringen kritiseras: "Struntar i järnvägsunderhållet" ✔ Så gick det med de 156 rälssprickorna

Coop Tyresö centrum drivs numera i egen regi av konsumentföreningen Coop Östra.

Coop Tyresö centrum drivs numera i egen regi av konsumentföreningen Coop Östra.

Sandra Samppala

Handlare i konkurs – ny ägare tar över Coop

Nyheter

Anställda på butiken i Tyresö centrum får vara kvar: "Behöver rekrytera fler"

Nya siffror: Därför ställs pendeltågen in

Stockholmarna kommer att få fortsätta leva med inställda pendeltåg, så länge regeringen inte priorirerar spårunderhållet högre, menar regionstyret.

Stockholmarna kommer att få fortsätta leva med inställda pendeltåg, så länge regeringen inte priorirerar spårunderhållet högre, menar regionstyret.

Stefan Källstigen

20250402191024
20250402144841
2025-04-02
19:10

Fel på växlar, räls och signalsystem ligger bakom varannat inställt pendeltåg i Stockholm. Regionens politiker kritiserar regeringen för att inte satsa tillräckligt på det eftersatta spårunderhållet.

Det senaste halvåret har sammanlagt 5 060 pendeltågsavgångar ställts in eller körts med kortare tåg än planerat.

I drygt hälften av fallen var orsaken spår- och signalfel, fel på växlar, nedfallna elledningar och liknande – faktorer som ligger utanför SL:s och SJ Stockholmstågs kontroll.

Ett exempel var i vintras när Trafikverket upptäckte 156 sprickor i rälsen söder om Stockholm. Det ledde till att tågen fick köras med sänkt hastighet i ett antal veckor.

I februari var alla sprickorna lagade, meddelar Elin Lindström, på SL:s pressavdelning.

– Vår bild är att Trafikverket verkligen mobiliserade sina resurser för att det skulle prioriteras. Dessutom var vädret gynnsamt. Det går inte att svetsa i minusgrader, så det var tur att vi hade en mild vinter i år, säger hon.

Prioriterar vägunderhåll

Bristande resurser till järnvägsunderhåll är annars ett vanligt tema när regionens politiker ska förklara problemen i pendeltågstrafiken.

När regeringen nyligen presenterade sin infrastrukturbudget inför kommande år och bara ökade anslagen till spårunderhåll med fem procent – samtidigt som vägunderhållet höjdes med 48 procent – protesterade regionstyret ilsket.

– Att regeringen struntar i järnvägens underhållsskuld drabbar Stockholm hårt. Goda förbindelser inom regionen, och mellan Stockholm och övriga landet, är av brett nationellt intresse, säger infrastrukturregionråd Michaela Haga (C).

Anton Fendert (MP), trafikregionråd, är lika kritisk.

"Drabbar pendeltågsresenärerna"

– De här fem procenten räcker inte på långa vägar för att komma i kapp med det eftersatta spårunderhållet. Det kommer att drabba pendeltågsrenenärerna varje dag under lång tid framöver, säger han.

Företrädare för regeringspartierna har förklarat att det inte går att få ut mer järnvägsunderhåll från Trafikverket, även om budgeten skulle höjas mer.

– Det duger inte som förklaring. Iståfall måste Trafikverkets kapacitet höjas. Det handlar om hur man prioriterar, säger Anton Fendert (MP).

Väder och spårspring

Den näst vanligaste orsaken till inställda pendeltåg är det som SL kallar "yttre omständigheter" – exempelvis olyckor, spårspring och väderrelaterade problem – som förklarar 29 procent av pendeltågsstrulet.

På tredje plats kom vagnbrist, som låg bakom 12 procent av problemen.

Orsaker till inställda pendeltåg

Trafikverket (räls, växlar, signalsystem m m): 51 procent

Yttre omständigheter (olyckor, spårspring, väder): 29 procent

Vagnbrist: 12 procent

Personalbrist: 7 procent

SL: 1 procent

Siffrorna gäller perioden september 2024 - februari 2025.

Källa: Trafikförvaltningen/SL

PetterBeckman
08-550 550 77