I mer än ett halvår har Slussenprojektets tjänstemän grunnat på hur de ska lösa problemet med Nacka- och Värmdöbussarna, som måste flyttas bort från nuvarande terminal vid Slussen sommaren 2024.

Platsen som pekats ut ligger 400-500 meter längre bort längs kajen, mellan Stadsgårdsterminalen och Fotografiska muséet.

Nackabussarna måste flytta på sig.

Nackabussarna måste flytta på sig.

Stefan Källstigen

Lösningen är ännu inte färdig, men Slussenprojektets talesperson Eva Rosman nämner några av grunddragen:

– Det kan bli en stor ponton 12 meter ut i vattnet, dit bussarna kör ut på ramper och väntar mellan sina turer. På- och avstigning kommer att ske på parkeringsytorna vid Stadsgården, säger hon.

Pontonen blir cirka 200 x 30 meter och kommer att hyras in. Vad kostnaden blir är inte klart.

– Men om vi inte genomför flytten försenas hela Slussenprojektet på cirka tre år till en merkostnad på ungefär 250 miljoner kronor. Samhällsnyttan med att flytta terminalen bedöms till cirka 200 miljoner kronor, säger Eva Rosman.

.

Eva Rosman, kommunikationschef i Slussenprojektet.

Eva Rosman, kommunikationschef i Slussenprojektet.

Petter Beckman

Kompletteras med matarbussar

Platsen där terminalen ligger idag måste börja däckas över senast nu till sommaren, för att Slussenbygget ska hålla tidtabellen.

Meningen var att Nackabussarna vid det laget skulle ha flyttat in i den nya, underjordiska terminalen i Katarinaberget. Men det bygget har blivit kraftigt försenat, vilket gör att bussarna behöver en temporär lösning under ett drygt år.

– Det blir längre att gå. Men vi tittar på kompletterande lösningar för dem som inte klarar av att ta sig sträckan till fots. Det kan handla om matarbussar och att vissa bussar utgår från Katarinavägen, säger Eva Rosman.

Den tillfälliga bussterminalen hamnar mellan Stadsgårdsterminalen (i förgrunden) och Fotografiska (tegelhuset i bakgrunden). Det blir 400-500 meter längre att gå.

Den tillfälliga bussterminalen hamnar mellan Stadsgårdsterminalen (i förgrunden) och Fotografiska (tegelhuset i bakgrunden). Det blir 400-500 meter längre att gå.

Victor Malmcrona

Nacka och Värmdö protesterar

Den permanenta bussterminalen i Katarinaberget ska vara klar hösten 2025. Detaljer om den temporära lösningen ska presenteras i vår.

Protesterna har varit mycket starka från kommunledningarna i Nacka och Värmdö.

Om flytten inte skulle genomföras påverkas bland annat återläggningen av Saltsjöbanan och stora delar av Slussenområdet skulle förbli en byggarbetsplats längre än förväntat, meddelar Stockholms stad på sin hemsida.