Det har slipats på bygg­planer för platsen i runt 15 års tid, säger Felix Staffansson, arkitekt vid stadsbyggnadskontoret.

– En del av stadens avtal med Trafikverket i bygget av Citybanan var att i samband med det uppföra cykelgarage i koppling till hållplatserna Odenplan, City och Södra station. I Bergsgruvan såg man möjlighet att anlägga ett sådant garage.

Något större

Platsen i fråga ligger i sydvästra hörnet av parken, mot Rosenlundsgatan och huset där pendelstationen ligger.

Men idén att göra anspråk på marken enbart för cykel­parkering fick svalt mottagande.

– Bedömningen var att om man ändå skulle bygga där så vore det bättre om man tog ett helhetsgrepp och byggde något större. Därför föreslogs bostäder, säger Felix Staffansson.

Flygbild över parken Bergsgruvan vid Rosenlundsparken. Förslaget är att bygga bostäderna inom den röda triangeln.

Flygbild över parken Bergsgruvan vid Rosenlundsparken. Förslaget är att bygga bostäderna inom den röda triangeln.

Stockholms stad

Två hus och en gård

Det ledde till att fastighetsbolaget Wallenstam fick en markanvisning 2015 för att bygga – förutom plats för 300 cyklar – 60 hyresrätter och affärslokaler i bottenplan.

Av olika anledningar var det stiltje i projektet fram till 2021 då staden tog beslut att starta arbetet med att få till en ändring i detaljplanen.

I samband med det skickade­ Wallenstam in ett underlag för hur bygget skulle kunna utformas. Förslaget var två hus­kroppar om fem respektive åtta våningar med en gård emellan. Cykelparkeringen skulle fördelas över tre källar­våningar.

Kikar på 60 bostäder

Enligt Felix Staffansson är dock det förslaget inaktuellt.

– Det är en speciell plats och park. Vi kan inte föreslå vad som helst. Det förslaget som lades är inget vi strävar efter just nu. Framför allt blir det ett mindre markanspråk, men det är svårt att säga mer i dagsläget.

– Det vi kikar på nu är olika lösningar som möjliggör 60 bostäder.

Ambitionen är att kunna ha ett förslag som ska ut på samråd hösten 2023.