Vårvintern 2020 var det mycket som förändrades på kort tid. På Rönneberga blev de lika överraskade som resten av världen. När större sammankomster och konferenser förbjöds fick de tänka om. 

– Det var sorgligt att behöva permittera sina kollegor, men nödvändigt för att vi skulle överleva. Teamet som jobbade kvar mådde inte heller bra, så det var något jag jobbade med, säger verksamhetens vd Gunilla Runsten.

Gunilla Runsten, vd, på Rönnberga är tacksam över att de kunde hålla igång under pandemin.

Gunilla Runsten, vd, på Rönnberga är tacksam över att de kunde hålla igång under pandemin.

Anna Wilson

Lösningen blev att tänka kreativt och anläggningen öppnade för gäster de tidigare inte fokuserat på.

– Vi öppnade vår ute­servering och började bland annat servera våfflor, vilket var väldigt uppskattat. Vi har fortsatt med våfflor på fredagslunchen, det är forfarande lika populärt.

På kort tid tappade konferensanläggningen Skogshem och Wijk nästan alla bokningar när pandemin slog till. Thomas Nagel, vd, minns tillbaka på en tuff tid.

På kort tid tappade konferensanläggningen Skogshem och Wijk nästan alla bokningar när pandemin slog till. Thomas Nagel, vd, minns tillbaka på en tuff tid.

Pekka Pääkkö

För konferensanläggningen Skogshem & Wijk, drogs mattan undan snabbt. Vd:n Thomas Nagel minns hur anläggningen tappade 97,5 procent av sina intäkter över en natt.

– Vi jobbade bara med företag och privata fester, den marknaden försvann helt, säger han.

Ketchupeffekt

– Vi fick i stället lägga vår tid på att renovera, måla om, förbättra och utveckla. 

Åren efter upplevde han ett uppdämt behov av konferens och fest.

– Det blev en ketchup­effekt.

Vad företaget har tagit med sig efter den här tiden är att de fokuserar mer på mental hälsa.

För mig tändes hoppet

– Numera frågar man mer hur folk mår. Vi har även föreläsningar om mental hälsa. Det har gett fler verktyg för hur man kan jobba med sitt mående, säger Thomas Nagel.

På Högberga gård minns vd:n Johan Hjort en tuff tid.

– Det blev mycket jobb med avbokningar och ny information som man inte hade riktig koll på. Dessutom blev det helt tomt när folk bokade av. Då blev man förstås lite nervös för ekonomin, säger han.

Johan Hjort är vd på Högberga gård.

Johan Hjort är vd på Högberga gård.

Privat

– Folk mådde inte bra och var nervösa för sin inkomst. Personalen blev rastlösa hemma och ville vara på jobbet så vi styrde om delar av verksamheten till luncher och catering.

Stöd bland konkurrenter

De ekonomiska förutsättningarna ändrades snabbt och Högberga som nyligen hade börjat driva kaféet Vattenverket tvingades sälja det.

Johan Hjort minns även hur de som tidigare såg sig som konkurrenter började ge varandra värdefullt stöd.

– Man hjälpte varandra med nya saker, hur man skjuter upp skatten till exempel.

På Skogshem och Wijk tog ledningen tillfället i akt att renovera när kunderna uteblev i början av pandemin.

På Skogshem och Wijk tog ledningen tillfället i akt att renovera när kunderna uteblev i början av pandemin.

Pekka Pääkkö

Han upplever att sammanhållningen lever kvar fem år senare.

– För mig tändes ett hopp. Blir det kris kan jag ringa den som jag annars slåss med om beläggning. Det kändes gott att även få ge stöd.