Sedan 2016 har biltrafiken på Rörstrandsgatan stängts av på somrarna, och nu vill staden göra en del av krogstråket till gågata.

– Det är en av våra mest populära sommargågator och vi ser ett behov av att skapa ännu mer plats för fotgängare i Stockholm, säger trafikborgarråd Lars Strömgren (MP).

– Tidigare gick bussen till och från Karlbergs station där och det behövdes breda körfält för att den skulle få plats. Nu går det ingen busstrafik och då finns möjligheten att ge mer utrymme till gående och serveringar.

Avlopp

Förslaget grundar sig i det stora bytet av vatten- och avloppsledningar som pågår i Birkastan just nu. Arbetena skulle egentligen ha påbörjats i sommar, vilket fick flera krögare att sparka bakut och det sköts därför

När Rörstrandsgatan ändå grävs upp vill staden passa på att bredda den norra gångbanan mellan Sankt Eriksgatan och Birkagatan och höja upp den i korsningarna.

Och samtidigt reglera sträckan mellan Birkagatan och Norrbackagatan som gågata.

– På sommaren har man ju ändå tagit bort parkeringsplatserna. Bänkar och terrorhinder kommer att sättas upp.

Varför inte förbjuda bilar hela vägen ut till Sankt Eriksgatan?

– Dels för att vi redan kommer att bredda trottoaren där, dels för att det är många cyklister och leveranser. Och så är det en kostnadsfråga.

Måste man kliva av cykeln på sträckan som gågata?

– Nej man får cykla där men måste hålla sig i gångfart på fotgängarnas villkor, runt 6-7 kilometer i timmen.

27 miljoner

Rörstrandsgatan är en del av stadens prioriterade gångvägnät och i budgeten för 2024 skriver trafiknämnden att återkommande sommargågator ska göras permanenta om möjligt. 

Projektet beräknas kosta runt 27 miljoner kronor. Tas 50 p-platser bort beräknas staden gå miste om 1,1 miljoner kronor per år. Det kan vägas upp om de ersätts med 30 nya, enligt trafikkontoret.

Beslut om det kan tas tidigast nästa vår och arbetena dra igång sommaren 2025.

– Exakt hur gatan ska grävas upp återstår att se. Vi förstår att de som har verksamheter där vill ha öppet så mycket som möjligt. Men det är oundvikligt att det påverkas när det byggs om, säger Lars Strömgren.

Rörstrandsgatan – vi vill ju bli som du!

"Som på Rörstrandsgatan – så vill vi ha det."

Krögarna på Norrtullsgatan drömmer stort. Självklart ser Mitt i till att rota fram de bästa tipsen.

Folkvimmel på Rörstrandsgatan. Här avnjuts vin, kaffe och bulle på de soliga uteserveringarna.

En kvart därifrån, norr om Vanadisvägen, ligger Norrtullsgatan. Här står Lalla Nilsson på Red Rover och krögarna bakom Local, Noorm, Tiny Todd – alla relativt nya tillskott i området. Det har börjat hända en hel del på gatan, menar de. Men det kan bli ännu bättre. Man kan till exempel drömma om att det ska bli som Rörstrandsgatan.

– Det vore fantastiskt att bli en sådan sommargågata, säger Lalla Nilsson.

Vimmel på Rörstrandsgatan.

Vimmel på Rörstrandsgatan.

Pekka Pääkkö

Framgångssaga

Rörstrandsgatans framgångssaga började runt 1970 när textilformgivaren Inez Svensson och Carl Butler bestämde sig för att öppna en krog i en gammal Konsumbutik. Efter många år som kabinchef på ett flygbolag landade Butler bland second handbutiker, små teatrar och lumpbodar. 

– Butler & Svensson var enormt stilbildande. Min faster och pappa var stamgäster där när jag var barn och man kan absolut kalla den avant garde på alla sätt och vis. Menyn var franskinspirerad och oerhört modern för tiden, och inredningen var jäkligt cool! Det var trendigt och proggigt, säger författaren och krogkonnässören Claes Britton som länge följt Stockholms krogliv.

– På den tiden var krogutbudet ytterst sparsmakat i Stockholm och det var ganska ovanligt med en krog som låg i Vasastan och blev uppmärksammad i resten av stan. Det var nog den som etablerade Rörstrandsgatan som kroggata.

– Sommargatan är mysig men påverkar inte våra affärer riktigt, det är mest för krogarna. Satsa på tidlöst, inte koncept som är trendiga för stunden. Mycket grönt och planteringar. Men att bli som Rörstrandsgaran är nog svårt, det handlar ju om en stämning och småstadskänsla  som funnits här i Birkastan i hundratals år, säger Ethel Lundholm på blombutiken Lolodi.

– Sommargatan är mysig men påverkar inte våra affärer riktigt, det är mest för krogarna. Satsa på tidlöst, inte koncept som är trendiga för stunden. Mycket grönt och planteringar. Men att bli som Rörstrandsgaran är nog svårt, det handlar ju om en stämning och småstadskänsla som funnits här i Birkastan i hundratals år, säger Ethel Lundholm på blombutiken Lolodi.

Emil Salmaso

Krögaren Erik Mellqvist, som driver Mellqvists kaffe på Rörstrandsgatan, berättar att staden 2016 beslöt att göra gatan till en sommargågata. En man från trafikkontoret kom in och berättade att de kunde söka tillstånd för uteservering för våren, och det var då tog det fart.

– Han hade rest runt i andra länder och sett hur de anpassat uteserveringarna till gatan. Han hade fluga och kostym, det var väldigt lustigt och otroligt häftigt! Vi var väl bland de första att få chansen. Det var i december så jag tänkte att han kanske var jultomten.

2019 bestämde staden att göra sommargågatan permanent varje år, vilket ledde till ännu fler besökare.

– Det är mångmiljonbelopp som omsätts extra för vissa krogar, tack vare det här. 

Förutom krögare har även boende i området önskat att Norrtullsgatan blir en gågata, bland annat för att det ligger så många skolor i området.

Förutom krögare har även boende i området önskat att Norrtullsgatan blir en gågata, bland annat för att det ligger så många skolor i området.

Pekka Pääkkö

Tre tips:

Så vad kan då krögarna på Norrtullsgatan ta med sig av det här? Kort och gott verkar det handla om att skapa ett dragplåster som gör att även andra krogar vill öppna. Och så en gågata på det. Erik Mellqvist och Ethel Lundholm på blombutiken Loodi bjuder på ytterligare tips:

1. Var på. Sök tillstånd för att få vara på gatan, oavsett om det är en krog, fik eller ett antikvariat. Ring till trafikkontoret och säg ”vi vill också!”,

2. More is more. Ju fler krogar desto mer folkliv, vilket leder till högre omsättning. Fler krogar gynnar hela staden och dess ekonomi.

3. Grönt är skönt. Ställ ut planteringar, blommor och växter. Gör det så mysigt som möjligt och få med er grannar på olika sätt.

– Ni på Norrtullsgatan, glöm inte att det främst är restauranger som gynnas av sommargatan. Det är fint och jättekul, men för mina kunder vore det nog bättre att kunna köra bil hela vägen fram, ingen vill snurra runt och leta parkering för att släpa en stor matta" s säger Mazen Hanna, äger Tvättis på Rörstrandsgatan sedan 2008.

– Ni på Norrtullsgatan, glöm inte att det främst är restauranger som gynnas av sommargatan. Det är fint och jättekul, men för mina kunder vore det nog bättre att kunna köra bil hela vägen fram, ingen vill snurra runt och leta parkering för att släpa en stor matta" s säger Mazen Hanna, äger Tvättis på Rörstrandsgatan sedan 2008.

Emil Salmaso

Har potential

Även trafikborgaråd Lars Strömgren (MP) går igång på Norrtullsgatans drömmar.

– Jag blir glad av att höra det här! Norrtullsgatan har absolut potential, säger han.

– Den är dessutom redan gågata på andra sidan Odenplan och anpassas för fotgängare fram till Frejgatan. Att skapa en sommargata kräver en del planering för att inte krocka med byggen och trafik, men går alltid att testa, säger han.

Krögarna kring Tre Liljor tackar ödmjukt för tipsen, och avslöjar att de även har inspirerats av SoHo. De funderar till exempel på att kalla området NoVa (Norr om Vanadisvägen) Att arrangera kräftskivor och matfestivaler finns också med i planerna.

– Mellan oss finns en liten esplanad man kanske skulle kunna stänga av en helg för en slags festival med vinprovning, barbecue och så. Jag hade tyckt att det var jätteroligt. Ett ställe har ju liksom typ 38 olika sorters öl på fat, säger Lalla Nilsson på Red Rover.

– Jag är övertygad om att det kommer att bli jättefint!

Krögarna på Norrtullsgatan: ”Vill ha det som på Rörstrandsgatan”

”Det vore fantastiskt att bli en sådan sommargågata” ✔ Miljonomsättning ✔ På gång

Grävjobb hotar populära kroggatan

Krögare på Rörstrandsgatan har fått nej till uteserveringar nästa sommar. Gatan behöver nämligen grävas upp.

– Herregud! Det skulle bli katastrof och konkurser, säger Erik Mellqvist på Mellqvists kaffebar.

Erik Mellqvist sökte nyligen tillstånd för en uteservering i början av nästa år. Svaret från Stockholms stads trafikkontor blev nej. Han fick veta att det finns planer på att gräva upp Rörstrandsgatan för att byta ut vatten-, el- och gasledningar under nästa år.

På tisdagen träffades flera krögare på gatan för att diskutera planerna och starta en företagarförening.

Kallare delar

– Alla är i chock, superängsliga och rädda. Skulle det här bli av är det döden för oss, säger Erik Mellqvist.

Många krögare hade det kärvt under pandemin. De tjänade sämre och fick uppskjutna skatteskulder.

– Och så alla höjda kostnader på det. Det är räntor, sophämtning och dyra transportkostnader.

Många har även lagt pengar på att bygga ut sina uteserveringar och även gjort dem tillgängliga under kallare delar av året.

– Vi saknar en kommunikation. Det skapar frustration att få höra det på omvägar, de måste inse att det inte går att riva upp en sommargågata.

Krögarna hoppas att trafikkontoret och Stockholm vatten och avfall, Svoa, skjuter upp arbetena till nästa höst.

– Då får de gärna gräva upp gatan så länge folk kan gå på trottoaren. Stänger man gatan är det förlorade pengar för alltid. Folk kommer att gå till andra ställen.

–  Jag har varit här i 26 år och gatan har förändrats till det bättre. Folk ser oss som Gamla stan.

Oroliga restaurangägare på Rörstrandsgatan träffades för att diskutera gatans utveckling.

Oroliga restaurangägare på Rörstrandsgatan träffades för att diskutera gatans utveckling.

Privat

”Så lite som möjligt”

Krögarna hörde av sig till Dennis Wedin (M) som deltog på mötet.

– Stockholms stad behöver jobba tillsammans med företagarna på Rörstrandsgatan, inte jobba mot dom. Åtgärderna kan göras vintertid, och på ett effektivt sätt. Moderaterna kräver att detta tas upp nästkommande trafiknämnd.

Men planerna för Rörstrandsgatan är inte huggna i sten. I början av nästa vecka ska trafikkontoret och Svoa träffas för att diskutera om det går att skjuta upp arbetena till hösten.

– Anledningen till att vi inte kunnat ge tillstånd till uteserveringar än är att projektet inte är spikat. Vi vill så klart störa så lite som möjligt, säger Malinda Flodman, pressansvarig vid trafikkontoret.

– Vi vill inte heller ha uppgrävt under hela sommaren så vi tittar på det här tillsammans med Svoa för att se om det går att skjuta på det. Då skulle man kanske bara förlora några veckor i slutet av sommaren.

Om Rörstrandsgatan grävs upp skulle det innebär dödsstöten för många krögare på, enligt Erik Mellqvist.

Om Rörstrandsgatan grävs upp skulle det innebär dödsstöten för många krögare på, enligt Erik Mellqvist.

Mostphotos/Privat

Grävjobb hotar populära kroggatan: ”Är döden för oss”

Kaffebar-ägaren kokar: ”Katastrof och konkurser” ✔ Möjliga lösningen

Uteserveringarna på Rörstrandsgatan räddade

Sommarens uteserveringar är räddade – grävjobben på Rörstrandsgatan skjuts upp. – Jag är lika arg som lättad, säger Erik Mellqvist på Mellqvists kaffebar.

Ledningarna under Rörstrandsgatan måste bytas ut då det finns ett stort behov av ett högre vattentryck i området.. Arbetena var planerade till sommaren, vilket krögarna fick höra då de nekades tillstånd för uteserveringar hela säsongen.

– Det skulle innebära katastrof och konkurser, sa Erik Mellqvist på Mellqvists kaffebar i en tidigare intervju med Mitt i.

Nyligen beslutade Stockholm vatten och avfall tillsammans med trafikkontoret att skjuta upp jobben till oktober 2024 för att inte störa sommargågatan.

– Det känns som att vi får syre igen, det betyder fantastiskt mycket. Men sedan är jag otroligt irriterad på onödig frustration och oro. Jag är lika arg som jag är lättad, säger Erik Mellqvist.

Bredare trottoarer

Flera av krögarna på gatan har det fortfarande kärvt sedan pandemin och kämpar med ekonomin och ökade kostnader. Uteserveringarna är en viktig inkomstkälla. Tillsammans har de bildat en företagarförening för att tycka till om Rörstrandsgatans utveckling.

– Som ett byalag, det tror jag är viktigt. Hur ska de göra med gatan när de är klara till exempel – bara gräva igen den? Då har vi samma gata igen, som jag tror att de kommer att vilja göra om igen senare.

Arbetena beräknas vara klara i mars 2025 och enligt trafikkontoret ska man passa på att se över vad som behöver göras på gatan. Men inget är bestämt, understryker Ola Eriksson Bjärle, presstalesperson vid trafikkontoret.

– Det handlar om att titta på vilka åtgärder man kan vidtaför för att öka trafiksäkerheten för gående och göra det lättare för dem. Bredda trottoarer eller göra gångbanor genomgående skulle kunna vara saker vi tittar på, men inget är klart. Men det är många beslut som ska fattas innan vi är där.

Dåligt vattentryck

Ledningsarbetena utförs på Rörstrandsgatan är kopplade till arbetena som pågår vid Tomtebogatan 28-58, som är del 2 av totalt 4 i projektet. Rörstrandsgatan är del 3.

Projektet går ut på att byta ut vatten- och avloppsledningarna i Birkastan, där behovet av högre vattentryck är stort. Men för att ledningarna ska klara en tryckhöjning måste de förnyas.

Skulle trycket höjas utan att ledningarna byts ut riskerar det att snabbt börja läcka på många ställen i Birkastan.

Arbetena på Rörstrandsgatan är tänkta att påbörjas i slutet på september/början på oktober 2024. De beräknas hålla på i 6 månader.

Källa: Stockholm vatten och avfall

Rörstrandsgatan

Rörstrandsgatan

Mostphotos/Privat

Grävjobb skjuts upp för uteserveringar

Rörstrandsgatan kan få bredare trottoarer