Spångaresenärernas tålamod med rulltrapporna på Spånga station är slut.
– Jag förstår inte hur vi skattebetalare ska behöva acceptera detta, säger Spångabon Åsa Elfving, som vi träffar i biljetthallen på stationen.
Grus och sand stort problem
Inte heller denna decemberdag kan hon ta rulltrappan ned till perrongen. Även rulltrappan från busstorget upp till biljetthallen står stilla. Enligt SL har grus och sand varit den stora boven på Spånga station den senaste tiden.
Dras in i rulltrappan
Storleken på det grus staden använder på gator och perronger ökade för några år sedan och detta drar Spångapendlarna med sig in i rulltrappan.
Enligt Claes Keisu vid SL:s presstjänst är det i princip omöjligt för SL att stoppa grus och sten att komma in i rulltrapporna på Spånga station. "När det fastnar i kammarna stoppar rulltrapporna automatiskt."
Pressbild
– I november stannade rulltrappan från busstorget upp till biljetthallen 22 gånger på grund av grus och sten i kammarna. 12 stopp skedde i rulltrappan från biljetthallen till perrongen av samma skäl, säger Claes Keisu på SL:s presstjänst.
Åsa Elfving tycker situationen är skrattretande.
– Jag har rest i Stockholms kollektivtrafik i 40 år, 15 år från Spånga, och aldrig varit med om att rulltrapporna stått stilla som Spångas har gjort i år.
Döms ut i lokala grupper
Mitt i har tidigare berättat om att ena rulltrappan var trasig i nästan ett helt år innan SL den sista mars fick igång den efter en segdragen renovering.
I lokala grupper på sociala medier döms SL:s hantering av rulltrapporna ut fullständigt, och på trafiknämnden 14 december föreslog Dennis Wedin (M) att trafikkontoret och regionen tillsammans säkerställer att den nyrenoverade rulltrappan upp till biljetthallen en gång för alla rullar kontinuerligt.
Rulltrapporna på Spånga station rullar långt ifrån alltid.
Filip Magnusson
En rad längre stopp
Vid perioder har alla tre rulltrappor på Spånga station stått stilla under året. Samtliga har genomgått längre planerade underhåll med efterföljande besiktningar under senare tid. Dessutom har elektroniken behövt bytas ut. Allt tillsammans har lett till en rad längre stopp.
– Vid 17-tiden är det horder med folk som tvingas trängas i trapporna just nu, du riskerar ju missa bussen eller tåget, säger Åsa Elfving.
SL: Reparationer går fort
Högst en timme ska själva kambytet behöva ta efter att sand fastnat i rulltrappan, enligt SL.
– Vi är mycket väl medvetna om att resenärer blir irriterade. Men vi har kamsegment på lager och att byta ut kammar är en underhållsåtgärd som går fort, säger Claes Keisu.
Åsa Elfving är en av många som tvingas konstatera att rulltrapporna på Spånga station ofta står stilla.
Filip Magnusson
Resenärerna: Tar för lång tid
Att reparationerna går fort är knappast alla överens om. Resenären Birgitta Ivarsson tvingas också konstatera att rulltrappan ned till perrongen står stilla denna dag och hon försöker ta hissen i stället. De blir genast tre, fyra i kön. Hissen blir fullpackad.
– Jag förstår inte varför tar det sådan tid att få igång rulltrapporna? säger Birgitta.
Saknar information
Åsa Elfving är väldigt kritisk:
– Informera oss resenärer om att det finns problem med grus och sten i så fall. Då vet vi i alla fall det. Men hur vi ska sluta dra in grus i rulltrappan är SL:s huvudbry anser jag.
Spånga station.
Filip Magnusson