Några gånger i veckan kommer ett gäng seniorer till Käppala skola (F-9) för att umgås med eleverna. Initiativet har varit lyckat och nu är ytterligare två skolor på Lidingö i färd med att göra samma sak.

– Vår kurator hade läst om seniorer och ofrivillig ensamhet. Samtidigt ville vi ha fler vuxna på skolan för att våra elever ska känna sig trygga, säger Amani Messa, biträdande rektor på Käppala skola.

Ebba Hult Lindvall, 14, gillar besöken.

– I början undrade man lite vilka de var. Men nu är vi vana, och vi lär oss av varandra, säger hon.

"Det är soännande att se att de vill komma och kolla hur vi jobbar och jämföra det med hur det var förr. Vi har intressanta samtal om hur det varit tidigare och får lära oss om kulturen"; säger Alexander Almén till vänster i bild. Intill honom Abbe Olofsson, Ebba Hult Lindvall och Filippa Nordlander.

"Det är soännande att se att de vill komma och kolla hur vi jobbar och jämföra det med hur det var förr. Vi har intressanta samtal om hur det varit tidigare och får lära oss om kulturen"; säger Alexander Almén till vänster i bild. Intill honom Abbe Olofsson, Ebba Hult Lindvall och Filippa Nordlander.

Rósanna Róbertsdóttir

– Skolan var ju väldigt annorlunda när de var unga. Vår allmänbildning ser olika ut – vi lär oss mer teknologi, de har nog lärt sig mer språk.

Annat snack

Även Abbe Olofsson, 14, upplever att seniorerna är språkkunniga.

– De är bättre på att skriva och tala rätt, språket har förändrats. Man får också flera olika perspektiv i rummet när man har lärare, elever och seniorer. Det gillar jag, säger han.

– Särskilt Sten är mycket på våra lektioner, han är en hjälpande hand. Han äter också med oss och hör hur vi har det.

Sten Pettersson har satsat på att följa en klass varje vecka under en längre period. Han tycker också att mångfalden av perspektiv i rummet är spännande.

24 olika uppfattningar

– På min tid var det lärarens åsikt som gällde. Här finns det säkert 24 olika uppfattningar, och alla har rätt. Det är en stor, positiv skillnad, säger han.

– Jag har nog lärt mig mer av 8C än 8C har lärt sig av mig. Har fått en riktig aha-upplevelse av att se hur de arbetar ihop på ett sätt som aldrig skulle ha hänt under min skolgång.

"Jag skulle verkligen vilja se att fler skolor tar efter det här. Det här ger mig känslan av att det går framåt någonstans i världen. Jag får skvallra lite lagom också. Och berätta om min hemska barndom när jag skulle åka skidor till skolan. Tre kilometer i snöeländet", säger senioren Yonnie Johansson, till höger i bild. Fv: Cathrin Arnheim, Suzanne Nisser, Sten Pettersson och Yonnie Johansson.

"Jag skulle verkligen vilja se att fler skolor tar efter det här. Det här ger mig känslan av att det går framåt någonstans i världen. Jag får skvallra lite lagom också. Och berätta om min hemska barndom när jag skulle åka skidor till skolan. Tre kilometer i snöeländet", säger senioren Yonnie Johansson, till höger i bild. Fv: Cathrin Arnheim, Suzanne Nisser, Sten Pettersson och Yonnie Johansson.

Rósanna Róbertsdóttir

Senioren Cathrin Arnheim har tidigare arbetat som lärare, och har nu kunnat vara hjälplärare – bland annat för elever som inte har svenska som förstaspråk. Hon ser också att det har skett en positiv förändring.

– Jag tycker att lärarna är väldigt skickliga på att dämpa och släppa fram när man diskuterar för att sedan få till lugnet igen. Eleverna är också fantastiska. Det finns säkert busar bakom hörnen men jag har inte sett dem.

Käppala skola var först ut – nu tar två andra Lidingöskolor efter initiativet.

Käppala skola var först ut – nu tar två andra Lidingöskolor efter initiativet.

Rósanna Róbertsdóttir